Bohatší západ a chudší východ

Kupní síla v okresech a obcích 2011 (zdroj INCOMA GfK).
Pondělí
28.11.2011
Nejvyšší kupní síla je tradičně v Praze. Ta převyšuje český průměr již o 32 %.
 

Podle aktuální studie společnosti INCOMA GfK se regionální rozdíly v koupěschopnosti obyvatelstva stále více prohlubují. Bohatší území stále více zvyšují svůj náskok na úkor ekonomicky slabších oblastí. Nejlíp si dlouhodobě stojí Praha a města v jejím okolí jako Říčany, Brandýs n. L. – Stará Boleslav a Čelákovice. Nejhorší situace je v Moravskoslezském či Ústeckém kraji – v některých obcích se úroveň kupní síly pohybuje dokonce pod 70% českého průměru.

Nadále platí, že Čechy si obecně stojí lépe než Morava. Mezi deseti okresy s nejvyšším indexem kupní síly se tak umístil jen jeden z Moravy (Brno-město na šesté pozici). Naproti tomu mezi deseti okresy s nejnižší kupní silou jich na Moravě leží celých devět. Na pomyslném chvostu žebříčku figurují okresy Bruntál, Hodonín, Karviná, Znojmo a Šumperk.

V praxi tyto rozdíly znamenají, že například průměrná domácnost dvanáctitisícového Jeseníku disponuje roční částkou činící v přepočtu 17,635 EUR (zhruba 450 tisíc Kč), zatímco průměrná domácnost jen o něco větších, ale u Prahy ležících Říčan má k dispozici již 22,385 EUR (skoro 580 tisíc Kč). Bohatší části republiky ale mají vyšší životní náklady.

Z mezinárodního srovnání vyplývá, že Česká republika se stále nachází výrazně pod celoevropským průměrem. Průměrný Čech má přibližně o 42 % nižší disponibilní příjmy v porovnání s průměrnými evropskými hodnotami. Jsme na tom nicméně stále o něco lépe než Polsko, Maďarsko a Slovensko. Posledně jmenovaná země se nám ovšem zřetelně přibližuje.


Populární na fóru

Kolik může stát pronájem v nákupním centrum?

Dobrý den, souhlasím s Darsi... Já se zajímala o pronájem v Avionu a tam mě byla nabídnutá cena 61000 Kč za 52 m2. Nakonec jsem to teda nevzala, protože bysme to...

3 komentář(e)
posledni 14.10.2018
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017