08.08.2012

Když se v práci nestíhá

Někdy lidé kvůli nedostatku času nesplní včas zadané úkoly - například kvůli chaotickému ukládání souborů do počítače.

Existuje mnoho takzvaných žroutů času při práci s počítačem. Jedním z nich je třeba chaotické ukládání souborů do počítače bez umístění do vhodně pojmenované složky a navíc pod nic neříkajícími názvy. Většina systémů automaticky ukládá všechny položky do složky Stažené soubory. Všechna data jsou tak sice na jednom místě, ale dříve nebo později se v nich člověk přestane orientovat a hledáním toho pravého souboru se bude zbytečně zdržovat.

prace_lide_pocitac

Podle univerzálního Paretova pravidla způsobuje 20 % žroutů času až 80 % časové ztráty našeho pracovního fondu. U někoho je lapačem času nekontrolované surfování na internetu, u jiného nepřiměřené dlouhá délka komunikace s nedůležitými zákazníky, u dalšího zaměstnance třeba povídání si s kolegy.

Největším časožroutem je špatně naplánovaná práce. Člověk by si měl přesně definovat úkoly, poté určit prioritu každého z nich a následně si stanovit časový harmonogram. "Jestliže máte před sebou například trojici prioritních úkolů, které jsou stejně důležité a neodkladné, přiraďte každému z nich různou známku jako ve škole – od jedné do pěti. To vám pomůže situaci zpřehlednit a správně se rozhodnout, čím začnete. Nehrozí vám, že budete chaoticky přebíhat od jednoho úkolu k druhému a ani jeden nedokončíte včas,“ říká Jan Dvořák, ředitel Počítačové školy Gopas.

K dalším překážkám patří nekoncepční styl práce s poštou. Tu stačí kontrolovat každých 15 minut v případě, že člověk potřebuje být v soustavném kontaktu s klienty či obchodními partnery. Při běžném režimu stačí kontrola emailů v hodinovém intervalu. Poštu, kterou lze vyřídit do dvou minut, je nejlepší vyřešit okamžitě, zbytek si rozplánovat. Velkým problémem je i nepořádek na stole i pracovní ploše PC nebo podceňování zálohy důležitých dat.

Ožehavým tématem a velkým nepřítelem efektivní práce je surfování na internetu v pracovní době. Jestliže stráví zaměstnanec v pracovní době jen půl hodiny denně na Facebooku, za měsíc promarní 10 pracovních hodin. A to je více než jeden standardní pracovní den, který může uvést jeho práci do časového skluzu. Na druhou stranu, pokud člověk klíčové úkoly splnil a cítí se unavený, může mu Facebook posloužit jako skvělý způsob relaxace.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank