Stanislav Bernard: Snažíme se jít vlastní cestou
Rodinný pivovar Bernard oslavil v loňském roce 20. narozeniny. Jaké byly jeho začátky? Jak těžké bylo tehdy soukromě podnikat v zemi, která s tím neměla zkušenost?
Z našeho pohledu to bylo více než těžké. V dražbě malé privatizace jsme vydražili v podstatě ruinu pivovaru, jejíž zůstatková hodnota byla vyjádřena devíti a půl miliony korun. Dražební cena se však vyšplhala na 45 milionů. Zároveň s pivovarem jsme museli koupit i jeho zásoby za sedm milionů, ty byly z valné části tvořeny pivem, které bylo neprodejné. Řadu zásob jsme museli i zlikvidovat. Celou privatizaci pivovaru jsme financovali z úvěru. Já sám jsem např. zastavil rodinný dům. Teprve dva dny před vypršením měsíční lhůty se mi povedlo získat úvěr ve spořitelně.
A jaký jste měli plán po privatizaci?
Počítal s tím, že budeme schopni uvařit více piva, než v té době vaříval Státní podnik, jehož výstav činil něco kolem 40 tisíc hl. za rok, v posledním roce existence dokonce pouze 26 tis. hl. S mým společníkem Josefem Vávrou, který humpolecký pivovar znal, jsme odhadovali, že zde dokážeme vařit 80 tisíc hl. piva, tedy dvojnásobek původního výstavu. Otázkou ovšem bylo, zda uvařené pivo dokážeme také prodat. Tehdejší pivovar měl totiž pokaženou pověst, navíc byl čistě regionální. Vždyť v okruhu 20 kilometrů od Humpolce fungují další tři pivovary – jihlavský, havlíčkobrodský a pelhřimovský. Od začátku podnikání jsme tedy prakticky neměli trh, o který bychom se mohli opřít. A zároveň držet pivovar v chodu bylo obtížné, protože většina strojů byla zastaralá, v mnoha případech na ně nebylo možné sehnat ani náhradní díly. A takovýchto problémů byla celá řada.
Mimo Vaše aktivity v pivovaru jste se stal spoluzakladatelem Nadačního fondu proti korupci, který vznikl v loňském roce. Jak hodnotíte jeho dosavadní fungování?
Hodnotit vlastní fond není příliš dobré, to by měl hodnotit někdo zvenku. Nicméně si myslím, že za relativně krátkou dobu náš nadační fond mezi těmi subjekty, které se vymezují proti korupci, dosáhl poměrně dosti hmatatelných momentů.
Celý rozhovor najdete v magazínu Vlastní firma FRANCHISING 01/2012.
Zobrazit v katalogu franšíz
PŘEČTI ČLÁNKY
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Vašek Hájek za tři roky, do kterých spadala éra covidu, stihl otevřít tři úspěšné franšízy Vosíme.cz. Proč uvěřil právě této pizze?
Chocafé je kavárna, kde proudí především belgická čokoláda. Co tento koncept nabízí franšízantům nám v rozhovoru přiblíží zakladatel značky Jan Novák.
Dva kamarádi Honza a Matěj postavili svůj koncept bistra na čerstvých těstovinách, které dovedou mimořádně rychle servírovat zákazníkovi. Nyní svůj nápad nabízí jako franšízu.
„Počty franšíz s vaflemi, palačinkami a lívanci rostou. Nyní cílíme na všechna krajská města“, říkají franšízoři Elvis Osmanović a Dino Pekez.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Nejsilnější značky v oblasti franšízingu pro rok 2017 jsou KFC, Dunkin’ Donuts a McDonald’s.
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Subway vidí potenciál na benzinkách
a
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...