Report o franchisovém trhu 2012

Franchising vzdoruje krizi. V České republice roste počet podnikatelů podnikajících na bázi franchisové licence. Jejich nárůst se dá očekávat i v dalších letech.
Středa
15.05.2013
V loňském roce, kdy se Česká republika vypořádávala s následky ekonomické krize, se franchisovému byznysu opět dařilo.
 

V roce 2012 působilo na našem trhu celkem 4183 subjektů podnikajících na bázi franchisové licence. Tito podnikatelé provozovali 5300 poboček. Vyplývá to z Franchising Reportu Česká republika 2012, který sestavila poradenská společnost PROFIT system franchise services.

V porovnání s rokem 2011 se počet franchisových poboček zvýšil o 21 %. Na tuzemském trhu tak momentálně působí na 200 značek rozvíjejících se prostřednictvím franchisových licencí. Většina z nich má české kořeny.

Franchisy mluví česky

Počet konceptů s původem v České republice v roce 2012 činil 119, což je o 30 % více než v roce 2011. České systémy tak opět zvýšily svůj podíl, který dosáhl 60 %. „Zvyšující se podíl tuzemských konceptů je pozitivní zprávou z trhu. Znamená to, že v České republice vzniká řada zajímavých systémů, které mají ambici se rozšiřovat za pomoci malých a středních podnikatelů. A právě oni jsou hybnou silou každé ekonomiky,” hodnotí situaci na trhu Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services. Na bázi franchisingu začaly loni působit například vzdělávací agentura Orange Academy, prodejci farmářských potravin Sklizeno a Statkářův dvůr, fitnesscentrum DietFitness či kosmetická firma DepilConcept. Nejvíce zahraničních systémů pochází z USA, Itálie a Německa.

Největší rozmach franchisových systémů byl zaznamenán v oblasti služeb, kde působilo 124 konceptů, což je o 22 % více než v roce 2011. Kategorie obchodu rostla pomaleji, ale i její meziroční nárůst přesahuje 15 %. Konkrétně jich bylo 76. Podíl služeb na celkovém počtu franchisových konceptů činil 62 %. Největší podíl zaujímaly ve službách Gastronomie, kde působilo 28 systémů, Realitní služby (25) a Krása a fitness (19). V oblasti obchodu tvořily třetinu systémů Oděvy a obuv následovány Potravinami (18).

V oblasti služeb se nejvíce zvýšil počet firem z kategorie realit, kterých bylo meziročně o 25 % více. „V oblasti realit panuje tvrdá konkurence, klade se větší důraz na kvalitu. Franchisový trh s realitami tak začal ovlivňovat především vstup firem, které se zabývají kontrolou nemovitostí, než realitky samotné. Trendem jsou tzv. domácí inspektoři, kteří sledují kvalitu nemovitostí. Na trh v roce 2012 takové firmy vstoupily 2 a začaly podnikat formou franchisingu,“ říká Marek Halfar. Konkrétně se jedná o firmy ABCHI Home Expert a Real Inspekt. V podílu Realitní služby dohánějí nejoblíbenější Gastronomii, která se opět stala nejvíce rozšířenou kategorií v oblasti služeb a zaujímala 14 %.

Cizina láká

Stále více českých firem se chce prosadit i na zahraničních trzích. V roce 2012 za hranicemi působilo 41 franchisových systémů, což značí nárůst o 8 %. Nejvíce společností si vybírá jako první destinaci Slovensko, kde podniká 36 značek původem z Česka.

Rok 2012 byl také ve znamení otevírání dalších nových franchisových poboček. Téměř 55 % konceptů otevřelo loni novou provozovnu, za jejíž chod jsou odpovědni franchisoví partneři. Je to dáno tím, že na český trh vstoupilo a otevřelo svou první pobočku 19 nových konceptů. K poklesu došlo u 14,5 % systémů, což je podobný výsledek jako v minulých letech.

„Jedním z důvodů rostoucí popularity podnikání pod známou značkou, kterou můžeme v posledníh letech na českém trhu pozorovat, může být i nižší rizikovost, kterou franchisingové podnikání ve většině případů představuje. Podstatou frachisové spolupráce je totiž předání know-how majitele poskytovatele licence jeho partnerovi tak, aby mohl dále rozvíjet jeho knocept. Pro franchisového podnikatele je tak rozjetí vlastního byznysu snadnější, než kdyby začínal na vlastní pěst,” doplňuje Marek Halfar.

Aktuální Franchising Report Česká republika 2012 si můžete objednat zde .


/1/
zobrazit více

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017