Kvůli krizi vznikne méně center

Krize zpomalí výstavbu nových center.
Pátek
06.02.2009
Finanční krize se podle odborníků minimálně letos promítne do zpomalení výstavby obchodních center.
 

Letošní rok by se podle odhadů odborníků mělo postavit 110.000 metrů čtverečními nových obchodních ploch. To je podle odborníků velmi slabý výkon s rovnatelný s rokem 2003. „Předpoklad na rok 2010, který je 250.000 metrů čtverečních, je značně vyšší, ale dá se očekávat, že plno projektů bude kvůli současné situaci a možným problémům s financováním odloženo," podotkla Paulína Husová ze společnosti CB Richard Ellis.

Chybějí úvěry

Hlavním problémem je podle developerů především neochota bank půjčovat. Loni bylo například V Česku otevřeno 20 nákupních center a 15 hypermarketů. V závěru roku 2008 ale kvůli finanční krizi již byly první projekty pozastaveny. "Banky zastavily financování desítek projektů," uvedl jednatel analytické společnosti Incoma Research Tomáš Drtina.

Loni jen 60 procent plánu

V roce 2008 se v Česku podle údajů poradenské společnosti Cushman & Wakefield postavilo 60 procent původně plánované plochy nákupních center. Z celkem 250.000 naplánovaných metrů čtverečních ve 14 velkých centrech skutečně otevřelo devět nákupních center s celkovou plochou kolem 150.000 čtverečních metrů. Na rok 2009 pak developeři plánují postavit maloobchodních center ještě méně. Podle studie poradenské firmy CB Richard Ellis je v ČR 1,83 miliónu metrů čtverečních velkých nákupních center. Od roku 2004 se toto číslo téměř zdvojnásobilo. Rok 2008 byl v historii třetí nejsilnější z pohledu celkově dokončených ploch.


Populární na fóru

Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017