Potraviny online
Prodej potravin a nápojů online se v současnosti řadí mezi nejmenší retailové segmenty. Avšak jeho růstový potenciál patří k největším. Celých 21% Čechů již někdy takto nakupovalo. Avšak pouze 2% lidí nakupuje na internetu potravinářské zboží pravidelně a téměř 23% respondentů se na pořízení jídla pomocí e-shopu teprve chystá.
Město versus venkov
Velký rozdíl v nákupním chování na internetu je mezi velkými městy a venkovem. V Čechách stejně jako v Evropské unii využívají online nákup potravin především obyvatelé velkých měst. Alespoň někdy si je takto pořizuje celých 15 % nakupujících. Oproti tomu u lidí žijících v menších obcích využívá tuto službu pouze 4 % zákazníků.
„Výrazně menší podíl nakupujících na vesnicích do jisté míry logicky ovlivňuje momentální nedostupnost služby. Internetový nákup potravin by totiž rádo vyzkoušelo 14 procent z nich, ale tuto možnost momentálně nemá,“ vysvětluje Karel Růžička, partner odpovědný za služby pro potravinářství a nápojářští, KPMG Česká republika, která průzkum nazvaný Nákupní zvyklosti v ČR 2015 provedla.
Vzdělání jako indikátor
Růžička dále upozorňuje, že kromě velikosti obce, kde zákazník bydlí, má podle průzkumu vliv na zájem o online nákupy také to, do jaké sociální skupiny patří. O nákup potravin na internetu mají zájem především bohatší lidé. Mezi lidmi s příjmem přesahujícím 30 tisíc korun takto nakupuje každý pátý dotazovaný.
Zájem o nákupy potravinářského zboží online roste společně se vzděláním zákazníků. Mezi vysokoškoláky jej hodlá vyzkoušet celá třetina, naopak mezi respondenty bez maturity jde o každého sedmého. K nakupování potravin po internetu se vyloženě odmítavě staví celých 48 % respondentů.
Obavy zákazníků
Mezi lidmi, kteří uvažují nad nákupem potravin na webu panují obavy. Za největší riziko označují dotazovaní dodání jiného množství nebo kvality produktů, než si objednali. Za hlavní důvod svého nezájmu jej ale uvádí především ti, kteří nákup potravin on-line ani vyzkoušet neplánují.
Naopak ti co mají praktickou zkušenost s online nákupem, považují za jeho největší negativum cenu dopravy, případně to, že je potřeba objednat zboží v určité minimální částce, aby byla doprava zdarma. „Češi se coby zákazníci na rozdíl třeba od Britů, Dánů či Nizozemců, chovají daleko konzervativněji, přesto věřím, že si cestu k nákupům nápojů i potravin po internetu brzy najdou,“ komentuje Růžička.
Češi, kteří si potraviny on-line zvykli nakupovat alespoň občas, si chválí zejména pohodlí spojené s nákupem a úsporu času. Zákazníci preferují při objednávce na internetu především trvanlivé zboží a nealkoholické nápoje.
PŘEČTI ČLÁNKY
Prodejna novin a tabáku Relay je možností, jak podnikat pod známou značkou s minimálními nároky na počáteční investice. Jak se jim u nás daří a čím mohou oslovit zájemce?
Franšízový prodejce sypaného čaje a výběrové kávy letos získal podíl na čajové továrně přímo v Indii. Nové obchodní cíle nyní zaměřují především na zahraničí
„Celý náš byznys je postavený na lidech, jsou to nejcennější, co máme," říká Petr Adámek, franšízový specialista značky Náš chléb Vaše pekárna.
„Naším strategickým cílem je udržet trend v expanzi nových prodejen a zajistit rozvoj náš i obchodních partnerů," říká Jaroslav Smrčka, manažer sítě Traficon.
Poslední dva roky nebyly pro franšízu PONT to go procházkou růžovým sadem. Na co se aktuálně soustředí a jaké jsou plány do roku 2023?
Nejčtenější
Výživové poradenství franšízy Nutriadapt dává prostor a příležitost i začínajícím podnikatelům. Jak se dá naskočit mezi nejlepší ve svém byznysu už v poměrně mladém věku?
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Jak se daří pobočkám nově otevřené Partners Banky a kde je šance pro nové franšízanty? Odpovídá Jan Brejl, obchodní ředitel finanční skupiny Partners.
TAB Board propojuje majitele a manažery lokálních firem, kteří mezi sebou sdílí zkušenosti. Franšízant Tomáš Petrů pro setkání využívá i netradiční prostředí.
Populární na fóru
Fornetti se mění v Minit
Zdravím,no někde je asi problém.Co myslíte?Petr
Pont zamířil na Florenc
0:38, pondělí, obchod PONT na Florenci: Přijel jsem z cesty, mám chuť na jedno plzeňské pivo. Pivo se zde prodává pouze po čtyřech půllitrech. První kopanec....
Fornetti se mění v Minit
Dokud se nezmění i ceny tak se nic moc neděje. Fornetti obchod jsem otevřel v Ostravě a držel jsem bez to bez zisku 3 měsíce. Krásně jsem jim naletěl na jejich...
Fornetti se mění v Minit
Zajímavé, docela ráda bych se dověděla více. Bude nějaký rozhovor?
Tesco na odchodu?
Co myslíte, je odchod Tesca z ČR reálný?
Má šanci na úspěch?
Do České republiky míří rakouský koncept Tiroler provozující obchůdky s alpskými delikatesami. Jeho zakladatel Wolfgang Obermüller prozradil jeho plány. Co...
Výhodou je důraz na kvalitu
Ani bych nečekal, že české čaje takto uspějí ve světě. Výborně!
Konkurenční boj začíná
Já bych je hnal, dyť jim to ukradli!