Podnikat můžete téměř v každém věku

Věkové rozložení zakladatelů společností ve vzorku KFS. Na vodorovné ose věk při založení společnosti - červeně Prvopodnikatelé a modře Zakladatelé druhé nebo další firmy; na ose svislé podíl zakladatelů v tomto věku na celém vzorku.
Neděle
22.05.2016
Začnete‑li podnikat jako mladí, sice s tím dříve získáte první zkušenost, ale úspěch se obvykle dostaví až s ní. Ani roky v zaměstnání nemějte za ztracené.
 

O začínajících podnikatelích je rozšířena představa, že jsou to především „dynamičtí“ mladíci, kteří podnikali už při škole, pokud ji vůbec dokončili. Oproti tomu by se mohlo zdát, že „usazeným“ třicátníkům, čtyřicátníkům nebo ještě starším už „ujel vlak“, už nemají dost sil, chybí jim „drajv“, zpohodlněli a radši se podrží svého jistého.

Takový dojem přiživují i mediálně vděčné příběhy zakladatelů některých veleúspěšných firem, zejména pak technologických, jako je Google, Facebook, před nimi Microsoft, u nás například Seznam.cz.

Podnikatelský vrchol nastává teprve kolem čtyřicítky — společnost založená čtyřicetiletým má statisticky nejlepší vyhlídky na úspěch; přinejmenším tak to před několika lety vyšlo při sledování obchodní úspěšnosti tisícovky záměrů přijatých do Founder Institure. Ještě vyšší věk už zřejmě nepřidává o mnoho více užitečné životní zkušenosti.

V dlouhodobém sledování pěti tisíc amerických firem ve výzkumu KFS (podle Kauffman) je střední i průměrný věk zakladatelů firem 45 let, mnozí však tou dobou už nezakládají svou teprve první firmu; nejvíce prvopodnikatelů začíná mezi 35. a 44. rokem života.

Chuť do nového podnikání podle Britského výzkumu Nesta 2009 odeznívá teprve až po 55. roce věku, a také firmy založené podnikatelem 55letým a starším vykazují statisticky o něco málo nižší růst — jen půl procenta je jich „vysoce růstových“ podle měřítek výzkumu od Nesty, oproti 0,56 % firem se zakladatelem mladším padesáti let; do 55 let věku zakladatele je statistický rozdíl v růstovém potenciálu firmy vzhledem k věku zakladatele zanedbatelný. Ale prvopodnikatelů je ve věkové skupině nad padesát už obecně méně — dvě třetiny padesátníků zakládají už nikoli svou první firmu.

Jaké další  významné prediktory podnikatelského úspěchu bývají dále uváděny (ovšem mimo žádoucí osobní vlastnosti) si můžete přečíst zde Podnikatel.cz/vek-podnikatele/.

 


Populární na fóru

Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017