Šaty dělají úspěšný obchod

Křiklavé barvy volte pro obchodní schůzku s velkým rozmyslem. Červená například zrychluje srdeční tep, podporuje chuť k jídlu a naznačuje, že se chcete především dobře bavit. Purpurová probouzí silné emoce a její světlejší odstíny evokují přecitlivělost.
Úterý
07.02.2017
Jaké jsou psychologické účinky formálního oděvu? Jaký má vliv tmavé sako a oblek při obchodním jednání? Podle expertů vhodně zvolené oblečení zaručí až 80 % vašeho úspěchu.
 

Lidé nosí sako či oblek při různých příležitostech, většinou však souvisí s jejich profesním životem. Práce v kanceláři nebo pracovní pohovor vyžadují elegantní vzhled, který odpovídá aktuálním kulturním trendům. Cílem je ovlivnit ostatní tak, aby nositel formálního oděvu byl vnímán jako profesionál. Funguje to ale vůbec? A není to už nuda? Není. Podle expertů je tmavý formální oblek nutnou cenou za úspěšně uzavřený obchod.

Podle psychologických studií jsou lidé v obleku vnímaní jako osoby méně dostupné, což vyvolává v byznysu kýženou atmosféru při osobním setkání. Pokud tmavé sako či oblek oblékne sportovní typ muže, kterému padne, elegantní vzhled skutečně napomáhá jeho úspěchu. Černý oblek sám o sobě značí ambice porazit nepřítele a překonat překážky, a hodí se pro obzvláště významné momenty. Během hovoru má pak ten efekt, že pomáhá zaměřit pozornost publika na řečníka. Zajímavé je, že obečně černá barva vyvolává agresi, což ale neplatí pro saka a obleky - tam se naopak očekává, a proto může vzbuzovat pocit nudy a jednotvárnosti.

Barvy jsou vůbec kapitolou samy o sobě. Modrá se například pojí s rozumem, komunikací, rozvahou, a hodí se na první setkání či ke konzervativnějším osobám, které chtějí působit vyrovnaně a seriózně. Antracitově šedá je o něco přístupnější a přátelštější, její nositel bude nejspíš komunikativní člověk. Často se ovšem používá pro lesklé tkaniny, které se nedoporučují kvůli přílišné nápadnosti. Hnědá zase vyvolává pocity důvěryhodnosti, přátelství a spolehlivosti, nevzbuzuje však respekt a autoritu. Dobře se proto hodí pro neformální příležitosti. Pozor při obchodních jednáních na zelenou - ta sice uklidňuje, ale zároveň rozptyluje pozornost. Vznešeně a vážně působí pak bílá, a to v kombinaci i s formální černou.

Díky elegantnímu oblečení roste i sebevědomí

Vůbec nejlepší první dojem zanechává osoba oblečená v tmavém obleku v kombinaci s čistě bílou košilí. Tvrdí to alespoň Amanda Reid, Vince Lancuba a Bridget Morrow ve své knize Clothing Style and Formation of First Impressions. "První dojem je nejdůležitější. Naše oblečení je kód. Lidem, s nimiž se setkáváme poprvé, říká, kdo jsme a jak vnímáme sami sebe. Materiál košil, střih kalhot, sukně a saka, tvar a typ bot i barva kravaty. To vše o nás něco říká," uvádí autoři v knize.

Samozřejmě, že lidé se ale neoblékají jen kvůli ostatním, ale především kvůli sobě. Aby se dobře cítili, byli si jistější, více si věřili. Díky elegentnímu oblečení roste i sebevědomí. To potvrdila studie z roku 2007, zveřejněná v časopise Human Resource Development Quarterly. Formální oblečení má vliv i na další duševní procesy, jak prokázali vědci z Columbia University a California State University před dvěma lety. Osoba, která každý den nosí oblek a kravatu, bude mít podle závěrů větší tendenci plánovat v dlouhodobém horizontu než ten, kdo dává přednost džínám a mikině. Bude spíše také příznivcem týmové spolupráce než ti, kteří vyznávají ležérní styl. Šaty tudíž nedělají jen člověka člověkem, ale také byznysmena byznysmenem.

Je třeba ale zároveň připomenout, že i nejdražší oblek z kašmíru a hedvábná kravata vám nepomohou dostat se profesně mezi naprostou špičku, pokud nebudete ve svém oboru "třída". Nestačí se samořejmě spoléhat na první dojem, při jednáních svůj prvotní úspěch musíte obhájit. Ani oblek za statisícové částky navíc nepomůže, pokud jeho majitel nebude při setkáních s obchodními partnery vystupovat kultivovaně a v souladu se společenskými pravidly slušného chování.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017