10.02.2017

Webu stále vévodí elektronika

Typické spotřebitele roku 2017 spojuje jedno slovo, jsou "connected" (připojení). Digitalizace ovlivňuje i způsob nakupování. Češi na webu nejčastěji objednávají spotřební elektroniku, kosmetiku, či krmení pro zvířata.

Tradiční kamenné prodejny rozšiřují působení online směrem, a naopak online prodejci otevírají kamenné obchody. Prodejci obecně stále častěji používají digitální technologie, které mění nákupní zážitky spotřebitelů a přizpůsobují se jejich životnímu stylu. Myšlení v pojmech kamenná versus online prodejna se stává zastaralé - současnou i budoucí realitou v maloobchodě je už propojení kamenných prodejen s online prodejem.

online prodej shop web internetu Foto Nielsen

Výrazněji se Češi liší od průměru EU například v online nákupu léků a výživových doplňků, kde až 40 % spotřebitelů přiznává nákup této kategorie (vs. 20 % evropského průměru). Podobnou odlišnost našel průzkum také u zvířecích krmiv, které až 1/4 českých respondentů oproti 15 % evropských nakoupila online.

Podle aktuálně zveřejněné studie společnosti Nielsen "Connected Commerce" více než 93 % globálních respondentů říká, že nakupovali online. Více než polovina účastníků globálního průzkumu již přes web koupila produkty z kategorie módy (58 %) nebo cestování (55 %), a přibližně polovina zakoupila knihy, hudbu nebo kancelářské produkty. Tyto kategorie se dostaly na přední místa i u českých respondentů, avšak prvenství má spotřební elektronika s více než 60 % dotázaných.

Spotřební zboží bylo mezi online konzumenty sice méně populární, avšak tento trend se začíná měnit - téměř čtyři z deseti globálních (38 %) a ještě více českých (41 %) respondentů říká, že online zakoupili produkty osobní hygieny a kosmetiku. Pokud jde o čerstvé potraviny, jejich fotky jednoduše nemohou nahradit fyzický kontakt s produktem nebo jeho vůni. I tato kategorie se dostává častěji do nákupních online košíků, stále musí ale překonat řadu překážek, aby byla akceptována širší skupinou online nakupujících.

Průměrně zatím jen méně než jeden z deseti respondentů v Evropě, a stejně tak v České republice, tvrdí, že někdy zakoupil přes internet čerstvé potraviny. Celosvětový průměr je mnohem vyšší díky vyššímu procentu online nakupujících v Asii a Tichomoří.


Výsledky online globální studie „Connected Commerce“ jsou založeny na odpovědích více jak 30 000 respondentů s online přístupem v 63 zemích světa, v nichž je internetová penetrace minimálně 60 % nebo online populace dosahuje minimálně 10 miliónů respondentů. Vzorek respondentů je v každé zemi sestaven reprezentativně z hlediska věku a pohlaví. Odpovědi průzkumu jsou založeny na deklarovaném chování. Sběr dat probíhal v období od 31. října do 18. listopadu 2016.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank