8 frází, které ničí komunikaci
Společnost TalentSmart testovala nedávno emoční inteligenci (EQ) více než milionu osob, a zjistila, že sociální povědomí je dovednost, která velké části moderního lidstva chybí. Při komunikaci se totiž lidé často soustředí na to co sami říkají, a maximálně jsou schopní ještě rozlišit jaký vliv mají na ně názory a vyjádření ostatních lidí. Ztrácejí přitom ale zcela ze zřetele své okolí. Těžko přitom doufat, že si budete s někým rozumět a dokážete ho pochopit, když se při hovoru soustředíte pouze na sebe. Pozitivní na celé zprávě je, že stačí málo, a může se vám rychle podařit své komunikační dovednosti a vztahy zlepšit.
Abyste tohoto cíle dosáhli, zapomeňte na často používané fráze, které chytří a sociálně zdatní jedinci nikdy nepoužívají. Vyvolávají totiž zpravidla zcela opačnou reakci, než jejich autor očekává. Některé z nich můžou váš protějšek při konverzaci urazit, či rozlítostnit, jiné rovnou rozlítit. Následujících 8 frází patří mezi vůbec nejčastější pachatele nedorozumění.
1. Vypadáš unaveně
Unavení lidé jsou vrcholně neatraktivní. Mají pohaslé oči a špinavé vlasy, potíže se soustředěním, jsou mrzutí. Pokud někomu říkáte, že vypadá unaveně, připisujete mu zároveň vše výše uvedené, a ještě něco navíc.
Vymeňte hodnocení za otázku a používejte: "Je všechno v pořádku?" Většina lidí upozorňuje na únavu s úmyslem být druhé osobě k užitku. Namísto v podstatě velmi hrubého zhodnocení stavu se proto prostě pouze zeptejte, byť vám třeba kolega připadá sebeunavenější. Kromě toho, že otázka otevírá cestu k další komunikaci, dokáže pozměnit ještě něco důležitějšího. Budete díky ní působit jako osoba starostlivá, a nikoliv hrubiánská.
2. Ty vždycky... nebo Ty nikdy...
Tyto fráze vyvolávají v lidech rovnou obranný instinkt. Nepokoušejte se navodit pocit, že druhého dobře znáte, nedefinujte jeho osobnost. Tyto fráze se často používají ve chvíli, kdy je třeba něco důležitého probrat.
Jwdnoduše popište, co vám v chování druhé osoby vadí. S čím přesně máte problém. Držte se faktů, poukažte například na frekvenci problematického chování větou typu: "Děláš to dost často, abych si toho všiml(a)."
3. Jak jsem již říkal(a)...
Každý čas od času něco zapomene. Tato fráze vyvolává pocit, že jste naštvaní, protože musíte opakovat co jste již řekli. Pro partnera v komunikaci bude poté těžší vaše následující sdělení přijmout, přestože má zjevně skutečný zájem o komunikaci s vámi. O sobě samotném pak touto frází říkáte, že jste nejistí, nebo se o sobě naopak domníváte, že jste lepší než kdokoliv jiný. Anebo - a to už je skutečně na pováženou - obojí najednou.
Pokud ale skutečně nějaké informace musíte opakovat, pozorujte přitom své posluchače, a pokuste se najít jasnou, lépe pochopitelnou, a především zajímavou formulaci. Velkou chybou manažerů bývá přehnaná snaha přesvědčit toho druhého. Nepřesvědčujte, mluvte zajímavě o zajímavých věcech. Vězte, že pokud se trefíte do vkusu a uvažování svého publika či kolegy, na vaše slova pak za pět minut určitě nezapomene.
4. Hodně štěstí
Připadá vám toto sousloví jako naprosto nevinné přání? Naopak, když jej vyslovíte, říkáte adresátovi, že k dosažení úspěchu potřebuje štěstí. Jinými slovy, že "na to sám nemá". Nahraďte frázi obyčejným ujištěním, že víte, co úspěch pro kolegu či přítele znamená. Tím mu naznačujete, že má vlastnosti i dovednosti, které mu úspěch zaručí i když mu nebude přát štěstí. Vyjadřujete mu tak svoji důvěru.
V tomto případě platí doporučení ale oboustranně - vyhýbejte se pokud možno lidem, kteří vám přejí štěstí. A ze svého slovníku tohle slovní spojení navždy vyřaďte.
5. Je to na tobě anebo Jak chceš
I když je vám otázka partnera při komunikaci zcela lhostejná, váš názor je pro tázajícího se důležitý. Jinak by vás o něho jistě nežádal. Nahraďte tuto frázi v odpovědi opatrnějším vyjádřením typu: Nemám na to vyhraněný názor, pár věcí bych zvážil(a), a podobně. Pokud vyjádříte alespoň částečně svůj postoj k problému, dáváte druhé osobě najevo, že vám na ní také záleží.
6. Já jsem alespoň nikdy...
Šestá fráze je agresivní způsob, jak přesunout při hovoru pozornost od vlastního problému tím, že poukážete na starou, a pravděpodobně i irelevantní chybu druhého (kterou nyní nabízíte výměnou za oboustranné odpuštění). Raději vyjádřete svoji lítost. A omluvte se. Přiznat otevřeně vlastní chybu je nejlepší cesta, jak diskuzi posunout na racionálnější úroveň. Pokud dokážete navíc zůstat klidní, může dojít k dalšímu pozitivnímu vlivu na komunikaci, druhý se vám spíše otevře a svěří. Přiznat chybu je také ideální způsob, jak zamezit další eskalaci konfliktu.
7. Jsi strašně hubený(á)! Strašně jsi zhubl(a)!
Opět dobře míněný kompliment, který je z 90 % špatně pochopen i přijímán. Vytváříte jím dojem spíše o sobě, a vlastní kritičnosti vůči druhému. Navíc tím naznačujete, že dříve byl onen člověk obézní a neatraktivní. Říkejte místo toho: Vypadáš fantasticky. Nesrovnávejte, ani s minulostí, a ani v nadšení ze setkání. Úcta k druhému se vyplácí i proto, že vám ji druhý příště třeba oplatí.
8. Na svůj věk vypadáš skvěle
Tato fráze opět téměř vždy vyzní hrubě, byť může být myšlena i vlídně. Poukazováním na věk při hodnocení zevnějšku totiž na rovinu říkáte svému protějšku, že je starý. A ještě navíc, že ho proto litujete. V nejzazším případě vám druhý vůbec vaše slova nebude věřit, a nebude vás brát vážně. Nešikovná lichotka může být druhému někdy hodně nepříjemná. Na tuhle větu prostě také raději navždy zapomeňte. Vyvarujete se tak hrozícímu trapasu.
PŘEČTI ČLÁNKY
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Projekt představující největší a neúspěšnější české firmy letos po sedmé rozdával ceny. Vítězové vzešli z konkurence 1356 nominovaných.
Zaměstnáváte „dohodáře“ anebo třeba máte práci organizovanou formou směn? Přečtěte si, co nového přináší novela zákoníku práce. Připravte se na platnost nařízení včas.
Unikátní produkty a služby jsou obchodním hitem. Jsou však i případy, kdy na nich můžete prodělat. Jak se stát v tomto ohledu úspěšnými?
Projekt Ocenění Českých Podnikatelek prozradí již pošestnácté jména úspěšných podnikatelek, kterým se daří rozvíjet své firmy.
Nejčtenější
Výživové poradenství franšízy Nutriadapt dává prostor a příležitost i začínajícím podnikatelům. Jak se dá naskočit mezi nejlepší ve svém byznysu už v poměrně mladém věku?
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
TAB Board propojuje majitele a manažery lokálních firem, kteří mezi sebou sdílí zkušenosti. Franšízant Tomáš Petrů pro setkání využívá i netradiční prostředí.
Jak se daří pobočkám nově otevřené Partners Banky a kde je šance pro nové franšízanty? Odpovídá Jan Brejl, obchodní ředitel finanční skupiny Partners.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI