Vezmi, zaplať a odejdi
Jako reklama slouží mnohonásobně lépe nežli billboardy na ulicích i křiklavý vývěsní štít nad vchodem. Pop-up story, respektive dočasné obchody na nečekaných místech, úspěšně fungují od 90. let v Americe, poslední desetiletí se jim daří i v Evropě. Konkrétně hlavně v Británii, Německu, Nizozemsku či Rakousku. V Británii loni představoval byznys pop-up storů až 0,76% celkového maloobchodního obratu, což je více než 200 milionů liber. Celkově dosahoval podle Retailgazette 2,3 miliard liber, a zaměstnával na 26 tisíc lidí.
Krátkodobé pronájmy maloobchodních prostor se v posledních letech zabydlely i u nás. V Česku dočasná maloobchodní zařízení rostou co do počtu – a to nejen v nákupních centrech, kde je lze vídat zejména v období svátků. Nově se objevují také na neobvyklých místech.
Dnes se s nimi můžete setkat na letištích, vlakových a autobusových nádražích, v bývalých fabrikách, které nově fungují jako kulturní centra, ale i všude jinde, kde je koncentrována zvýšená aktivita lidí. Nejsou sice tak kreativní jako některé pop-up story v zahraničí, i u nás jsou ale často příležitostí pro špičkové designéry.
V pop-up storech je trendem prodávat i luxusní zboží a služby, jak dokázala například společnost Schwarzkopf v německém Düsseldorfu, kde reprezentační salón, vtipně odkazující k názvu a logu kosmetické a kadeřnické firmy, navrhoval spolu s architekty Karl Lagerfeld. Mobilní dvoupatrová konstrukce, v níž kromě kadeřnictví funguje také kavárna, má vyměnitelnou fasádu a stojí na ploše menší než 15 čtverečních metrů.
Květiny na jaře, fresh džusy v létě, deštníky na podzim a šály v zimě
Obchodníci chtějí pomocí pop-up storů docílit, aby zákazníci nevnímali návštěvu obchodu a nákup zboží jako zdlouhavý a náročný proces, ale jako zábavu a snadné uspokojení potřeb. Emoce a zážitek při nákupu doplňují skrze setkání s lidmi pravděpodobně stejných názorů a hodnot, jaké vyznává obchodní značka jako taková. Samotní spotřebitelé, ovlivněni hektickým tempem dnešní doby, více než vítají zjednodušení nákupního procesu, protože se tím zároveň urychluje.
Lidé očekávají, že pop-up nákupní možnosti budou jedinečné. Stánky či kiosky se budou lišit vzhledem, budou netradiční a nápadité. Ale především v nich zákazníci najdou zboží, které nemusí dlouho zkoumat a jejich nákup zvažovat. Jde tak například o zboží sezónního typu – květiny na jaře, fresh džusy v létě, deštníky na podzim či šály v zimě.
V roce 2011 na festivalu Primavera v Barceloně zaujala krabice od bot Adidas
Tvůrcem prodejního konceptu pop-up store je společnost Vacant z Los Angeles, která vytvořila a otevřela první takový obchod v roce 1999. Firma je nyní jedničkou na americkém i celosvětovém trhu a vytváří neotřelé „popcornové“ obchody např. pro značky MTV, Financial Times, Vogue, Entrepeneur, CNN Money, Chicago Tribune, Fox 5, NY Times, či Elle.
Strategie, kterou lze popsat také heslem „vezmi, zaplať a odejdi“, zkracuje nákup na pouhých několik minut. Až 61 % nakupujících uvádí jako hlavní důvod, proč využívají pop-up story, možnost nakupit si sezónní produkty. Kromě toho spotřebitelé také hledají:
- unikátní služby/produkty – 39 %;
- místní sortiment – 36 %;
- optimální ceny – 34 %;
- pohodlí – 33 %;
- zábavu a zkušenost z nakupování – 30 %.
Pop-up story fungují obdobně jako limitované edice určitého produktu – obchody jsou dočasné, takže vyvolávají touhu navštívit je dokud je to možné. Vytvářejí pocit skutečně jedinečného zážitku a společenského rozruchu a zájmu, spojeného s jejich nápaditou přítomností.
„Pro maloobchodníky může být zřízení tohoto konceptu prodejny skvělou volbou. Nejenže ve srovnání s tradičními obchody ušetří na jejich vybudování až 80 % nákladů, ale jejich pop-up story budou jasně viditelné, a tak není nutná investice do reklamy. Díky své variabilitě a flexibilitě je lze kdykoli přesunout na jiné místo, kde dosáhnou vyšších obratů. Problémem v tomto případě nejsou ani lidské zdroje, protože v nich mohou pracovat brigádníci, a ty lze najmout po celé České republice,“ vysvětluje Vít Krčmář z agentury Promoteri.eu, která se specializuje na dodávání hostesek a promotérů.
6 výhod pop-up storu pro obchodníky:
- Finanční dostupnost
- Krátkodobý závazek
- Snadné generování rozruchu
- Testování a experimentování
- Podpora spontánních nákupů
- Budování a prohlubování povědomí o značce
PŘEČTI ČLÁNKY
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Projekt představující největší a neúspěšnější české firmy letos po sedmé rozdával ceny. Vítězové vzešli z konkurence 1356 nominovaných.
Zaměstnáváte „dohodáře“ anebo třeba máte práci organizovanou formou směn? Přečtěte si, co nového přináší novela zákoníku práce. Připravte se na platnost nařízení včas.
Unikátní produkty a služby jsou obchodním hitem. Jsou však i případy, kdy na nich můžete prodělat. Jak se stát v tomto ohledu úspěšnými?
Projekt Ocenění Českých Podnikatelek prozradí již pošestnácté jména úspěšných podnikatelek, kterým se daří rozvíjet své firmy.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI