05.05.2017

Hospodští volají o pomoc

Polovina malých podnikatelů v českém pohostinství má potíže. Za hlavní bariéru podnikání považuje nedostatek personálu, byrokracii i protikuřácký zákon.

Gastronomické firmy upřednostňují při platbách hotovost a stravenky, stále častěji ale přijímají platební karty. Se schválením protikuřáckého zákona souhlasí jen přibližně třetina provozovatelů. Roste zájem o lokální dodavatele a již více jak desetina restaurací na trhu rozšířila služby o rozvoz jídel, zjistila z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).

hospoda personal Foto Pixabay

Restauracím chybí personál, více jak polovina podnikatelů by přivítala ale i zjednodušení odvodů, čtvrtina snížení DPH, každý jedenáctý živnostník by rád viděl zákonnou eliminaci dumpingových cen hypermarketů, redukci státních kontrol a větší podporu od dodavatelů.

Provozování malých restaurací patří s ohledem na úbytek, ale i růst počtu podnikatelů k nejdynamičtějším oborům. Mezi léty 2013-2015 skončilo každý rok v průměru 4627 firem a živnostníků, přičemž ve stejných letech zahájilo v oboru stravování svoji činnost průměrně 3642 podnikatelů ročně. Dlouhodobě končí v tomto oboru v každém roce více než 10 % firem. Aktuálně skončil s podnikáním v pohostinstvím například herec Tomáš Hanák, který se rozhodl svou restauraci v Nižboru zavřít právě kvůli nárůstu nutné administrace ohledně fungování podniku.

Z aktuálního průzkumu vyplývá, že přesně 50 % podnikatelů nevidí svoji buducnost dobře, klesají jim tržby a připouští zhoršující se situaci. Za největší problémy považují sehnat kvalitní personál a nárůst papírování, až teprve poté následuje EET a neúměrný počet státních kontrol.

Kdo bude čepovat pivo, když hospodský papíruje?

Je zřejmé, že malé restaurace řeší jiné problémy než provozovny větší. Podstata jejich podnikání je v tom, že malý živnostník musí zvládnout vše buď sám nebo s naprosto minimálním počtem personálu. Jakákoliv kontrola, administrativa a komunikace s úřady mu zabírají čas, který není schopen věnovat tomu, co ho živí a on se nejen trápí s něčím, čemu dvakrát nerozumí, ale natvrdo přichází o tržby, protože práci v provozovně za něj nikdo neudělá,“ říká Karel Havlíček, předseda AMSP ČR.

Podle Havlíčka mají navíc malí provozovatelé restaurací problémy s tím, že velké nadnárodní hypermarkety prodávají za dumpingové ceny jak vybrané potraviny, tak například pivo, díky čemuž končí například v obcích nejen koloniály, ale logicky i hospody.

Malé restaurace začínají také využívat spolupráce se slevovými portály. Většina z využívajících oceňuje možnost přivádět tak nové zákazníky. Téměř 40 % provozoven vyžaduje lokální produkty, což je trend, který naprosto shodně potvrzuje i průzkum AMSP ČR z podzimu 2016 zaměřený na lokální producenty a pěstitele. Z něj vyšlo, že 2/5 zákazníků v restauracích požaduje tuzemský původ surovin, přičemž trend je rostoucí.

AMSP ČR proto rozšiřuje svůj záběr a připravila v těchto dnech novou platformu „Moje restaurace,“ v rámci které se intenzivně zaměří na podporu skupiny malých poskytovatelů stravovacích služeb.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank