05.05.2017

Legendy franšízingu: Blochovi

Účetní firmu založili bratři Blochovi z právnické rodiny v roce 1955 po návratu z války. Od té doby společnost H & R Block pomohla svým klientům s téměř 700 miliony daňových přiznání. Patří mezi nejuznávanější značky v USA.

Společnost H & R Block je globálním poskytovatelem spotřebitelských daňových služeb, od svého založení v roce 1955 zpracovala na 700 milionů daňových přiznání. V přepočtu tak aktuálně projde rukama jejích zaměstnanců 1 ze 7 odevzdaných daňových přiznání v USA. Kromě Ameriky působí také na vojenských základnách Spojených států po celém světě, z dalších zemí je nejvíce aktivní v Kanadě, Austrálii a Indii. Globálně H & R Block zaměstnává přes 700 tisíc daňových poradců a odborníků ve více než 12 tisících pobočkách. Více než 15 let pomáhá klientům také prostřednictvím digitální platformy.

Bloch Blochovi Block Foto H & R Block

Firma se specializací na daňová přiznání dostala název H & R Block. Bloch bylo změněno na Block kvůli obtížné výslovnosti příjmení tří zakládajících bratrů. Iniciály patřily Henrymu (vpravo) a Richardovi.

Historie značky H & R Block a jejího zeleného loga se začala psát na konci druhé světové války v Kansasu. Henry W. Bloch byl navigátorem vzdušných vojenských sil, který se účastnil mnoha bojových operací i nad Německem. Již tehdy snil o rodinné firmě, s bratry spřádali plány skrze dopisy. Když pak po návratu z fronty v roce 1946 slyšel na Harvard Business School od profesora Sumner Schlictera o nové příležitosti pro firmy, které se zabývají podporou malých a středních podniků, jeho představivost vedla k rychlému založení účetní firmy, na kterou si spolu se starším bratrem Leonem půjčil 5 tisíc dolarů.

Reklama, která způsobila obrat

Rodinný podnik se od začátku specializoval na firemní i soukromé účetníctví, daňové služby byly až jakousi dvojkou, protože se zdály být bratrům z obchodního hlediska nevýhodné. Byly náročné a špatně honorované. O pár měsíců později se Leon i kvůli malému zájmu ze strany klientů trhl, a po vzoru otce, který byl prominentním právníkem, odešel zpět na vysokou, aby se z něho stal stejně tak odborník na právo. V začínající firmě ho na radu matky bratrů Blochových vystřídal nejmladší Richard.

Obrat v situaci firmy odstartoval ale jiný muž, a to klient jménem John White, který pracoval v inzertním oddělení v Kansas City Star. Firmě nabídl prostřednictvím lokálních novin reklamu právě na daňové služby, v inzerátu garantovala firma řádně vyplněné daňové přiznání za cenu pěti dolarů. Výsledek byl ohromující, ještě téhož dne měli Blochovi kancelář plnou klientů, a následně se zrodila zcela nová značka i firemní strategie.

Během prvních měsíců firma vydělala na 20 tisíc dolarů, otevřela proto další pobočku. A rovnou v New Yorku. V roce 1956 vzniklo hned sedm nových kanceláří H & R Block, ve druhém roce fungování značka zdvojnásobila své výnosy na 65 tisíc dolarů. Henry s Richardem se dělili o zodpovědnost za pobočku v New Yorku, jenže oba dva měli již rodiny, a stěhovat se ani jeden z nich nehodlal. Celá situace vedla k prodeji kanceláře, která se kvůli nedostatku financí ze strany zájemců odehrála na základě prodané licence (10 tisíc dolarů) s tím, že zbytek bratři dostanou ve formě pravidelných licenčních poplatků.

Podnikatelskou osobnost nedělají jen obchodní zisky

První franšíza H & R Block tak byla na světě, a následovaly brzy další. V roce 1962 už měla společnost na 206 kanceláří. Během 70. let se firma věnovala rozvoji značky na celonárodním poli, a nabízela profesionální služby pro masový trh. Nárůst počtu klientů byl sice pomalejší než růst celé obchodní sítě, nicméně vykazovala dlouhodobě jistý meziroční nárůst o asi 2,5 %. V roce 1972 se Henry Bloch začal objevovat v televizních reklamách, a tato strategie učinila z firmy v dalších letech jednu z vůbec nejuznávanějších amerických soukromých značek.

Osudná rána zasáhla sourozenecký podnik v roce 1978, kdy lékaři Richardovi jako předsedovi společnosti diagnostikovali rakovinu plic, a dávali mu jen několik měsíců života. On se však odmítl vzdát, a po dvou letech terapií zhoubnou nemoc dokázal k překvapení všech porazit. K podnikání se ale už nikdy naplno nevrátil. V roce 1982 prodal svůj podíl, rezignoval na svou funkci předsedy a věnoval svůj čas podpoře výzkumu a vzdělání ohledně nemoci, která zhatila jeho původní životní plány.

H R Block

Firma bratrů Blochových patří mezi lídry i v oblasti poskytování finančních služeb skrze internet, letos například představila unikátní systém IBM Watson, který je schopný analyzovat a vyhodnocovat data v reálném čase.

H & R Block přesto v 90. letech prosperovala jako nikdy předtím. Stabilní místo na trhu jí zajistila kromě jiného včasná reakce na technologické změny, kdy se značka bratrů Blochových stala v Americe lídrem v poskytování finančních služeb prostřednictvím internetu - klienti pouze vyplňují patřičné formuláře, a počítač například daňová přiznání spočítá za ně. Popularita služeb vystřelila tehdy raketově nahoru během pouhých pár let, a H & R Block spolu s ní. Do nabídky přidala firma posléze také hypoteční úvěry, a v roce 2007 hlásila překročení hranice 2 milionů klientů během jednoho zdaňovacího období.

Richard za pomoci manželky napsal několik knih o boji s rakovinou, pro nemocné vybudoval síť 20 parků, které mají být oslavou života. V roce 1982 byl jmenován prezidentem Ronaldem Reaganem poradcem pro celonárodní boj s rakovinou. Zemřel v roce 2004 na srdeční selhání. Jeho bratr a bývalý společník Henry je dodnes ve své domovině známý jako filantrop a občanský vůdce. Má 4 děti a 12 vnoučat. Je držitelem mnoha podnikatelských cen i válečných ocenění a medailí. Na konci července oslaví své 95. narozeniny.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank