Legendy franšízingu: Blochovi
Společnost H & R Block je globálním poskytovatelem spotřebitelských daňových služeb, od svého založení v roce 1955 zpracovala na 700 milionů daňových přiznání. V přepočtu tak aktuálně projde rukama jejích zaměstnanců 1 ze 7 odevzdaných daňových přiznání v USA. Kromě Ameriky působí také na vojenských základnách Spojených států po celém světě, z dalších zemí je nejvíce aktivní v Kanadě, Austrálii a Indii. Globálně H & R Block zaměstnává přes 700 tisíc daňových poradců a odborníků ve více než 12 tisících pobočkách. Více než 15 let pomáhá klientům také prostřednictvím digitální platformy.
Historie značky H & R Block a jejího zeleného loga se začala psát na konci druhé světové války v Kansasu. Henry W. Bloch byl navigátorem vzdušných vojenských sil, který se účastnil mnoha bojových operací i nad Německem. Již tehdy snil o rodinné firmě, s bratry spřádali plány skrze dopisy. Když pak po návratu z fronty v roce 1946 slyšel na Harvard Business School od profesora Sumner Schlictera o nové příležitosti pro firmy, které se zabývají podporou malých a středních podniků, jeho představivost vedla k rychlému založení účetní firmy, na kterou si spolu se starším bratrem Leonem půjčil 5 tisíc dolarů.
Reklama, která způsobila obrat
Rodinný podnik se od začátku specializoval na firemní i soukromé účetníctví, daňové služby byly až jakousi dvojkou, protože se zdály být bratrům z obchodního hlediska nevýhodné. Byly náročné a špatně honorované. O pár měsíců později se Leon i kvůli malému zájmu ze strany klientů trhl, a po vzoru otce, který byl prominentním právníkem, odešel zpět na vysokou, aby se z něho stal stejně tak odborník na právo. V začínající firmě ho na radu matky bratrů Blochových vystřídal nejmladší Richard.
Obrat v situaci firmy odstartoval ale jiný muž, a to klient jménem John White, který pracoval v inzertním oddělení v Kansas City Star. Firmě nabídl prostřednictvím lokálních novin reklamu právě na daňové služby, v inzerátu garantovala firma řádně vyplněné daňové přiznání za cenu pěti dolarů. Výsledek byl ohromující, ještě téhož dne měli Blochovi kancelář plnou klientů, a následně se zrodila zcela nová značka i firemní strategie.
Během prvních měsíců firma vydělala na 20 tisíc dolarů, otevřela proto další pobočku. A rovnou v New Yorku. V roce 1956 vzniklo hned sedm nových kanceláří H & R Block, ve druhém roce fungování značka zdvojnásobila své výnosy na 65 tisíc dolarů. Henry s Richardem se dělili o zodpovědnost za pobočku v New Yorku, jenže oba dva měli již rodiny, a stěhovat se ani jeden z nich nehodlal. Celá situace vedla k prodeji kanceláře, která se kvůli nedostatku financí ze strany zájemců odehrála na základě prodané licence (10 tisíc dolarů) s tím, že zbytek bratři dostanou ve formě pravidelných licenčních poplatků.
Podnikatelskou osobnost nedělají jen obchodní zisky
První franšíza H & R Block tak byla na světě, a následovaly brzy další. V roce 1962 už měla společnost na 206 kanceláří. Během 70. let se firma věnovala rozvoji značky na celonárodním poli, a nabízela profesionální služby pro masový trh. Nárůst počtu klientů byl sice pomalejší než růst celé obchodní sítě, nicméně vykazovala dlouhodobě jistý meziroční nárůst o asi 2,5 %. V roce 1972 se Henry Bloch začal objevovat v televizních reklamách, a tato strategie učinila z firmy v dalších letech jednu z vůbec nejuznávanějších amerických soukromých značek.
Osudná rána zasáhla sourozenecký podnik v roce 1978, kdy lékaři Richardovi jako předsedovi společnosti diagnostikovali rakovinu plic, a dávali mu jen několik měsíců života. On se však odmítl vzdát, a po dvou letech terapií zhoubnou nemoc dokázal k překvapení všech porazit. K podnikání se ale už nikdy naplno nevrátil. V roce 1982 prodal svůj podíl, rezignoval na svou funkci předsedy a věnoval svůj čas podpoře výzkumu a vzdělání ohledně nemoci, která zhatila jeho původní životní plány.
Firma bratrů Blochových patří mezi lídry i v oblasti poskytování finančních služeb skrze internet, letos například představila unikátní systém IBM Watson, který je schopný analyzovat a vyhodnocovat data v reálném čase.
H & R Block přesto v 90. letech prosperovala jako nikdy předtím. Stabilní místo na trhu jí zajistila kromě jiného včasná reakce na technologické změny, kdy se značka bratrů Blochových stala v Americe lídrem v poskytování finančních služeb prostřednictvím internetu - klienti pouze vyplňují patřičné formuláře, a počítač například daňová přiznání spočítá za ně. Popularita služeb vystřelila tehdy raketově nahoru během pouhých pár let, a H & R Block spolu s ní. Do nabídky přidala firma posléze také hypoteční úvěry, a v roce 2007 hlásila překročení hranice 2 milionů klientů během jednoho zdaňovacího období.
Richard za pomoci manželky napsal několik knih o boji s rakovinou, pro nemocné vybudoval síť 20 parků, které mají být oslavou života. V roce 1982 byl jmenován prezidentem Ronaldem Reaganem poradcem pro celonárodní boj s rakovinou. Zemřel v roce 2004 na srdeční selhání. Jeho bratr a bývalý společník Henry je dodnes ve své domovině známý jako filantrop a občanský vůdce. Má 4 děti a 12 vnoučat. Je držitelem mnoha podnikatelských cen i válečných ocenění a medailí. Na konci července oslaví své 95. narozeniny.
PŘEČTI ČLÁNKY
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Projekt představující největší a neúspěšnější české firmy letos po sedmé rozdával ceny. Vítězové vzešli z konkurence 1356 nominovaných.
Zaměstnáváte „dohodáře“ anebo třeba máte práci organizovanou formou směn? Přečtěte si, co nového přináší novela zákoníku práce. Připravte se na platnost nařízení včas.
Unikátní produkty a služby jsou obchodním hitem. Jsou však i případy, kdy na nich můžete prodělat. Jak se stát v tomto ohledu úspěšnými?
Projekt Ocenění Českých Podnikatelek prozradí již pošestnácté jména úspěšných podnikatelek, kterým se daří rozvíjet své firmy.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI