Kdy a proč lovit na sítích?

Sociální síť vás dokáže vysvléci donaha, a to i bez vašeho svolení. V případě, že se vám podaří na síti rozproudit diskusi o vaší skvělé pizzerii, avšak mezi přáteli prohodíte, že pizzu nesnášíte, věřte, že se to vaše sociální sít dozví a nechá vám to pěkně „sežrat“, říká Roman Pavlík
Čtvrtek
18.05.2017
Sociální sítě nejsou pro každého. Kdo plánuje jejich využití, měl by zvážit, zda permanentní kontakt s koncovým zákazníkem potřebuje. Radí kouč pro rozvoj malých a středních firem Roman Pavlík.
 

Malé a střední firmy jsou ve skutečnosti větší, než se na první pohled zdá. Jen v České republice zaměstnávají polovinu všech práceschopných a z více jak třetiny se podílí na celkové produkci. A to není zrovna málo. O co víc, jsou to mnohdy právě malé a střední firmy, které se i ve světě inovací umí pohybovat jako ryba ve vodě, těch marketingových nevyjímaje. V případě sociálních sítí by se však měly mít na pozoru. Rybářů, kteří je chtějí do nich nachytat, roste v Česku jak hub po dešti.

Boom sociálních sítí znamenal v našich zeměpisných šířkách kromě jiného vznik mnoha malých digitálních agentur. Ty dnes ve světě internetu nabízejí za cenu jednoho billboardu zázraky na počkání. Pokud nejste fanouškem marketingových rozpočtů, tak se do nich raději vůbec nepouštějte. V opačném případě vás mohou mile potěšit. Umí totiž třeba dokonale změřit každou vynaloženou korunu. Což se o onom billboardu říci nedá.

V případě výrobních či stavebních firem, které se pohybují čistě v business-to-business sektoru, je využití sociálních sítí méně pravděpodobné. Ti ostatní, z oblasti služeb či obchodu, kteří chtějí mít svého spotřebitele co nejblíže, a mají mu co říci, by tuto možnost měly zvážit. Užitek mohou sociální sítě přinést v zásadě ve třech případech.

Dejte vědět o svých kvalitách

Za prvé je to v okamžiku, když chcete vybudovat či posílit svou značku. Každý, kdo si oblíbil vaše koupelnové studio, se určitě rád podělí s přáteli o informaci, kdo mu ho nakreslil, či vyrobil. Stejně tak, pokud máte ve své jazykové škole skvělé učitele, je škoda, aby se o nich nedozvědělo okolí, když si je v reálném světě stejně všichni chválí.

Druhý moment, kdy stojí sociální sítě za úvahu, nastává při potřebě zvýšit prodej. Pokud chystáte nějaký trhák, kterým chcete zaujmout, není rychlejšího způsobu, jak jej rozšířit, nežli přes správnou sociální síť. Ať už půjde o nové menu ve vaší restauraci, či o nové prostory ve vašem fotografickém studiu, nebojte se o to podělit se svým okolím.

Třetí případ, ve kterém mohou sítě určitě posloužit, je klientská péče. A to jak předprodejní, v duchu infolinky, tak i poprodejní, v podobě jakéhosi servisního střediska. Případů, kdy i velké korporace začaly používat Facebook jako doplněk či dokonce náhradu svého callcentra, je stále více a více. Pokud máte tuto potřebu, a také dostatečně kapacity, nebojte se s klienty řešit jejich otázky a problémy i po síti. Krom jiného tím vytváříte jakousi otevřenou databázi nejčastějších dotazů, která vám po čase může ubrat práci.

Nic není bez rizika

Vzhledem k tomu, že svět sítí neskýtá jen příležitosti, je nutné připomenout i možná rizika. A těch je stejně mnoho, ne-li dokonce více. Hlavním znakem těch, na které by si zejména malé a střední firmy měly dát nejvíce pozor, je otevřenost. Bez ní se nedá na sociální síti existovat. S nadsázkou by se dalo říci, že vás sociální síť dokáže vysvléci donaha, a to bohužel i bez vašeho svolení. V případě, že se vám podaří na síti rozproudit diskusi o vaší skvělé pizzerii, avšak vy po čase někde mezi přáteli prohodíte, že pizzu ve skutečnosti nesnášíte, věřte, že se to vaše sociální sít rychle dozví a nechá vám to doslova pěkně „sežrat“.

Ať už v sociálních sítích lovíte, či jste loveni, nezapomínejte, že samotné sítě nejsou cílem, ale prostředkem, jak o sobě dát vědět. Hlavně se jich nebojte, ve skutečnosti je totiž znáte mnohem lépe, než si myslíte. Své offlinové sociální sítě koneckonců ve svém marketingu již určitě využíváte, i když možná nevědomky.

Autor: Roman Pavlík, pavlik@fleishman.com
poradce v mezinárodní komunikační agentuře FleishmanHillard
certifikovaný kouč Agentury CzechInvest pro rozvoj malých a středních firem


Populární na fóru

Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017