10.07.2017

Češi sní o vlastní firmě, bojí se ale krachu a globalizace

Více než polovině českých zaměstnanců by se líbilo začít podnikat, riziko neúspěchu ale považují za neúnosné.

Rozjet vlastní byznys by se v tuzemsku zamlouvalo 56 % zaměstnanců. Od založení vlastní firmy je ale odrazuje riziko krachu, které považují za příliš vysoké. Pokud by ovšem napomohly jiné okolnosti, například nečekaná výpověď v práci, téměř čtvrtina zaměstnaných by byla podle aktuální analýzy připravena začít s podnikáním.

kancelář Foto Pixabay.com

Většina obyvatel ČR z obav před neúspěchem upřednostňuje podle výsledků průzkumu Randstad Workmonitor kariéru zaměstnance, nejlépe ve firmě střední nebo menší velikosti. Mnoho lidí lákají i startupy.

Lidí, kteří opravdu vážně zvažují, že by opustili zaměstnavatele a vydali se na vlastní podnikatelskou dráhu, je v tuto chvíli v ČR pouze 15%. „Začít úspěšné podnikání něco stojí, a řeč zdaleka není jen o penězích. Kromě financí je potřeba obětovat i mnoho volného času a energie, nepolevit v náročných situacích, jít si za svým a hlavně nepropadat panice v případě, že vše hned neběží podle plánu. Podnikání přináší mnohem více svobody, ale také více zodpovědnosti,“ říká ředitelka personální společnosti Randstad Hana Púllová.

A co vlastně Čechy nejvíce láká na tom stát se podnikatelem? Podle slov 29 % pracujících je to hlavně možnost získat více příležitostí. Každá mince má ale dvě strany a 70 % zaměstnanců je přesvědčeno, že díky globalizaci to mají teď menší podnikatelé s přežitím těžké. To z vlastní zkušenosti potvrdilo 32 % dotazovaných, kteří v průzkumu Randstad Workmonitor přiznali, že už vlastní firmu rozběhli, ale podnikání se jim moc nedařilo.

Vyhrává sázka na jistotu

„Mezi našimi klienty je řada lidí, kteří si podnikání vyzkoušeli na vlastní kůži a po čase dospěli k přesvědčení, že už jim nic nového nepřináší nebo je naopak příliš zatěžuje. Často jsou to lidé, kteří byli ve správný čas na správném místě a uspěli s určitým produktem, ale nyní už nemají motivaci nebo energii jej dále rozvíjet,“ potvrzuje Púllová. Podle ní většina z nich hodnotí etapu podnikání pozitivně a jako dobrou školu života. „Pro zaměstnavatele je člověk s takovou zkušeností rozhodně zajímavý a berou ji jako plus,“ dodává.

Čeští zaměstnanci tak s myšlenkami na zahájení vlastního byznysu sice koketují často, nakonec se ale většina rozhodne držet zažitých jistot a zůstane u klasického zaměstnaneckého poměru. Nejoblíbenějšími zaměstnavateli jsou v Česku rodinné firmy nebo podniky střední či menší velikosti, ve kterých upřednostňuje pracovat 62 % dotazovaných. Pro 38 % pak představují nejlepší možnou variantu velké nadnárodní společnosti.

V poslední době v ČR roste i obliba nově vznikajících společností, takzvaných start-upů. Najít uplatnění v takovém podniku by se líbilo 39 % zaměstnanců. Necelá čtvrtina zaměstnaných si myslí, že se v Česku startupy těší aktivní podpoře vlády a jen 34 % je přesvědčeno, že jsou pro jejich založení dobré podmínky. „Startupy představují lákadlo hlavně pro mladé lidi a absolventy. Líbí se jim méně formální atmosféra, ale i možnost získat rychle zajímavou pozici s větší volností rozhodování, což v zavedených podnicích se složitější strukturou a hierarchií vyžaduje mnohem více času,“ říká Hana Púllová, ředitelka společnosti Randstad.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank