Češi sní o vlastní firmě, bojí se ale krachu a globalizace
Rozjet vlastní byznys by se v tuzemsku zamlouvalo 56 % zaměstnanců. Od založení vlastní firmy je ale odrazuje riziko krachu, které považují za příliš vysoké. Pokud by ovšem napomohly jiné okolnosti, například nečekaná výpověď v práci, téměř čtvrtina zaměstnaných by byla podle aktuální analýzy připravena začít s podnikáním.
Lidí, kteří opravdu vážně zvažují, že by opustili zaměstnavatele a vydali se na vlastní podnikatelskou dráhu, je v tuto chvíli v ČR pouze 15%. „Začít úspěšné podnikání něco stojí, a řeč zdaleka není jen o penězích. Kromě financí je potřeba obětovat i mnoho volného času a energie, nepolevit v náročných situacích, jít si za svým a hlavně nepropadat panice v případě, že vše hned neběží podle plánu. Podnikání přináší mnohem více svobody, ale také více zodpovědnosti,“ říká ředitelka personální společnosti Randstad Hana Púllová.
A co vlastně Čechy nejvíce láká na tom stát se podnikatelem? Podle slov 29 % pracujících je to hlavně možnost získat více příležitostí. Každá mince má ale dvě strany a 70 % zaměstnanců je přesvědčeno, že díky globalizaci to mají teď menší podnikatelé s přežitím těžké. To z vlastní zkušenosti potvrdilo 32 % dotazovaných, kteří v průzkumu Randstad Workmonitor přiznali, že už vlastní firmu rozběhli, ale podnikání se jim moc nedařilo.
Vyhrává sázka na jistotu
„Mezi našimi klienty je řada lidí, kteří si podnikání vyzkoušeli na vlastní kůži a po čase dospěli k přesvědčení, že už jim nic nového nepřináší nebo je naopak příliš zatěžuje. Často jsou to lidé, kteří byli ve správný čas na správném místě a uspěli s určitým produktem, ale nyní už nemají motivaci nebo energii jej dále rozvíjet,“ potvrzuje Púllová. Podle ní většina z nich hodnotí etapu podnikání pozitivně a jako dobrou školu života. „Pro zaměstnavatele je člověk s takovou zkušeností rozhodně zajímavý a berou ji jako plus,“ dodává.
Čeští zaměstnanci tak s myšlenkami na zahájení vlastního byznysu sice koketují často, nakonec se ale většina rozhodne držet zažitých jistot a zůstane u klasického zaměstnaneckého poměru. Nejoblíbenějšími zaměstnavateli jsou v Česku rodinné firmy nebo podniky střední či menší velikosti, ve kterých upřednostňuje pracovat 62 % dotazovaných. Pro 38 % pak představují nejlepší možnou variantu velké nadnárodní společnosti.
V poslední době v ČR roste i obliba nově vznikajících společností, takzvaných start-upů. Najít uplatnění v takovém podniku by se líbilo 39 % zaměstnanců. Necelá čtvrtina zaměstnaných si myslí, že se v Česku startupy těší aktivní podpoře vlády a jen 34 % je přesvědčeno, že jsou pro jejich založení dobré podmínky. „Startupy představují lákadlo hlavně pro mladé lidi a absolventy. Líbí se jim méně formální atmosféra, ale i možnost získat rychle zajímavou pozici s větší volností rozhodování, což v zavedených podnicích se složitější strukturou a hierarchií vyžaduje mnohem více času,“ říká Hana Púllová, ředitelka společnosti Randstad.
PŘEČTI ČLÁNKY
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Projekt představující největší a neúspěšnější české firmy letos po sedmé rozdával ceny. Vítězové vzešli z konkurence 1356 nominovaných.
Zaměstnáváte „dohodáře“ anebo třeba máte práci organizovanou formou směn? Přečtěte si, co nového přináší novela zákoníku práce. Připravte se na platnost nařízení včas.
Unikátní produkty a služby jsou obchodním hitem. Jsou však i případy, kdy na nich můžete prodělat. Jak se stát v tomto ohledu úspěšnými?
Projekt Ocenění Českých Podnikatelek prozradí již pošestnácté jména úspěšných podnikatelek, kterým se daří rozvíjet své firmy.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI