Spokojenost je víc než plat

Firemní kultura patří mezi často opomíjené oblasti ovlivňující nábor zaměstnanců, výkonnost pracovníků i úspěch firmy.
pondělí
17.07.2017
Rozdíl v produktivitě mezi šťastnými a nešťastnými zaměstnanci je více než pětinový. Jak mít spokojené zaměstnance bez navyšování mzdy? Přinášíme několik tipů.
 

Spokojenost zaměstnanců je v největší míře ovlivňována firemní kulturou zaměstnavatele. Přesto více než polovina českých firem nepovažuje podle průzkumu Grafton Recruitment atmosféru na pracovišti a firemní kulturu za důležitou. Pokud však chtějí stabilní a produktivní tým, měli by firemní kultuře věnovat zvýšenou pozornost. Jejím prostřednictvím totiž mohou také výrazně snížit fluktuaci svých pracovníků, uvádí aktuální analýza personálního webu.

Nedávný průzkum University of Warwick zjistil, že šťastní pracovníci jsou o 12 % produktivnější a nešťastní o 10 % méně produktivní než průměr. Jaký je důsledek? Nespokojení zaměstnanci dělají na své pozici jen nezbytné minimum práce a výkonní nedocenění pracovníci odcházejí.

Problematice odchodů se podrobněji věnovala studie americké Columbia University, která ukázala, že obměna pracovníků firem s bohatou firemní kulturou činí asi 14 %. Pravděpodobnost změny místa u zaměstnanců organizací s chudou firemní kultury, je pak o poznání vyšší: 48,4 %.

Práce pro peníze se snadno hledá a snadno opouští

Důležitost firemní kultury přitom roste jak vzhledem k nedostatku kandidátů na pracovním trhu, tak i s tím, jak se hlavním zdrojem pracovních sil stává generace Y. Ta totiž upřednostňuje zajímavé úkoly, benefity a příjemnou atmosféru na pracovišti před finanční kompenzací. Její přítomnost tak nutí zaměstnavatele k tomu, aby firemní kultuře začali věnovat zvýšenou pozornost.

Mileniálové k vám nepůjdou pracovat jen kvůli penězům, kladou důraz na jiné aspekty. Pokud přijmou zaměstnání jen kvůli výši mzdy, tak jej snadno opustí pro jiné - s vyšší mzdou, nebo s lepší firemní kulturou a nefinančními benefity,“ popisuje Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment. Podle ní platí, že zaměstnanci, jejichž hlavní motivaci v práci nepředstavují peníze, jsou spokojenější, výkonnější, kreativnější, mají lepší předpoklady pro další růst a méně často odcházejí jinam.

Firmám se proto podle Součkové vyplatí na takové pracovníky soustředit, a vyjít jim z hlediska firemní kultury maximálně vstříc. „Vnímáme rostoucí potřebu mladých lidí ztotožnit se s cílem svého zaměstnavatele a s jeho filozofií. S tím souvisí i celkové pracovní prostředí a pravidla chování, která musí zaměstnancům vyhovovat. Chtějí se v práci cítit komfortně,“ dodala.

Nikoliv součástky, ale lidi

Zaměstnanci narození mezi lety 1986 až 1995 chtějí pracovat pro firmy, které je uznávají jako individuality, nejen jako součást systému. „V kariéře hledají příležitosti pro růst a změnu rolí a rozvoj nových dovedností. Firemní kultura je má udržovat spokojené a poskytovat jim dostatek příležitostí pro růst a rozvoj,“ říká Součková.

Jak mít spokojené zaměstnance bez navyšování mzdy? Přinášíme několik tipů.

  • Zaveďte pružnou pracovní dobu

  • Jako odměnu za dobrý výkon používejte dodatečné dny volna

  • Vytvořte rovnováhu mezi pracovními a mimopracovními aktivitami

  • Podpořte neformální komunikaci na pracovišti

  • Zajistěte otevřenou komunikaci mezi managamentem a zaměstnanci

  • Struktura řízení musí být jednoduchá

  • Možnost kariérního růstu ve firmě popište každému předem, a pokud možno jasně a zřetelně

  • Vzdělávejte zaměstnance v rámci pracovní doby (jazykově, profesně)

  • Oceňujte nejlepší zaměstnance

  • Využívejte odpočinkové zóny na pracovišti, dobře a moderně vybavené zázemí pro zaměstnance (kuchyňky, převlékárny atp.)

  • Funkční bývá také možnost vybrat si benefity, které zaměstnanec chce a využije


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017