26.07.2017

Jak ulovit brigádníky

Během letní sezóny je nutné speciálně motivovat potřebné nové pracovní síly v gastronomii, kde chybí i celoročně.

Situace v gastro segmentu a ubytovacích službách je podle informací z mnoha provozoven kritická. Soudě podle počtu nabídek v tomto oboru na pracovním portálu Profesia.cz bylo množství pracovních nabídek v loňském roce sice vyšší, ale oproti loňsku značně kleslo množství reakcí. „Nedostatek lidí v gastronomických a ubytovacích službách má několik důvodů: jde o fyzicky i psychicky náročnou práci, která není dostatečně finančně ohodnocená - pokud tedy pomineme špičky v oboru. Je zde tradičně velmi vysoká fluktuace, z povahy práce vyplývá, že pracovní doba je často delší než 8 hodin denně,“ říká ředitelka pracovního portálu Profesia.cz Zuzana Lincová.

gastro zaměstnanci

Restaurace a hotely nabízejí podobné množství pracovních příležitostí, ale zájem o ně projevuje výrazně méně lidí. A to situaci v segmentu, který se potýká s dlouhodobým nedostatkem lidí (zejména číšníků, kuchařů, pomocných kuchařů a recepčních), ještě zhoršuje.

Jak vypadá finanční ohodnocení v tomto oboru? Podle údajů na Platy.cz si nejvíce vydělají šéfkuchaři, u nichž se průměrná měsíční hrubá mzda pohybuje v ČR okolo 30 000 Kč, pak someliéři s průměrem kolem 25 000 Kč. Na opačném konci žebříčku jsou číšníci s průměrnou mzdou 15 000 Kč, pokojské a pomocní kuchaři s necelými 13 000 Kč.

Z regionálního pohledu jsou v gastro a hotelnictví nejvyšší mzdy v Praze (21 000 Kč), v krajích Plzeňském (18 000 Kč), Karlovarském (17 200 Kč) a Vysočina (17 000 Kč). Nejnižší průměrné mzdy ve výši 15 000 Kč jsou v krajích Moravskoslezském a Pardubickém.

Kariérní růst, originální nápad i motivační příspěvek

Současný stav v tomto segmentu má negativní vliv i na stávající zkušené zaměstnance. „Z mnoha stran slyšíme, že v dnešní době restaurace a hotely zaměstnají prakticky kohokoliv, kdo zvládne odnést talíř, objednat jídlo, oškrábat brambory nebo umí mluvit německy či anglicky. To ale znamená větší nápor na dlouhodobé zkušené zaměstnance. Pro majitele a manažery je stěžejní si své kmenové zaměstnance udržet,“ varuje Zuzana Lincová.

Jak získat nové, pokud možno kvalitní zaměstnance? „Lidé stále více slyší na značku – proto snáze sežene zaměstnance podnik, který má dobrou pověst a nabízí kvalitní služby. Mnoho zájemců přitáhne i možnost kariérního růstu – investice do vzdělání také zaměstnance dobře stimulují k věrnosti,“ uvádí Lincová. Některé provozovny podle ní například nabízejí studentům v oboru číšník/servírka motivační příspěvek už v době studia.

K řešení problémů s nedostatkem lidí pomůže i originální nápad. Příkladem je aktuální akce služby DámeJídlo.cz. „Napadlo nás nabídnout zejména studentům, kteří v letním období užívají prázdnin, možnost přivydělat si, a navíc získat k zapůjčení vlastní dopravní prostředek,“ říká Jan Matějů, CEO DámeJídlo.cz. „Každý, kdo u nás odpracuje do konce září alespoň 24 směn, získá na léto bezplatně zapůjčený skútr.“

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank