Počet živnostníků letos roste

V Praze a Bratislavě má sídlo shodně 23 % ekonomických subjektů. V České republice je druhým nejvýznamnějším místem pro byznys Středočeský kraj a na Slovensku Žilinský kraj.
Pondělí
14.08.2017
Celkový počet živnostníků přesáhl 2,1 milionů. Podnikatelskou činnost vyvíjí ale jen 45 % z nich.
 

V prvním pololetí roku 2017 bylo v Česku registrovaných 34 607 nových podnikatelů s živnostenskými listy pro fyzické osoby, což je o 1,5 % víc než ve srovnatelném období loňského roku. Dvě pětiny nových podnikatelů tvoří ženy. Noví živnostníci začali nejčastěji podnikat v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji v oblasti obchodu. Informace vyplývají z databází a výpočtů poradenské společnosti Bisnode.

V průběhu prvních šesti měsíců letošního roku bylo zaregistrováno 34 607 nových podnikatelů, nicméně 26 742 jich zaniklo, a tak celkový počet živnostníků vzrostl o 7 865 na 2 107 137. „Zatímco počty živnostníků v ČR rostou jen velmi zvolna, nové kapitálové firmy letos přibývají extrémní rychlostí. Enormní zájem podnikatelů o zakládání nových firem souvisí v boomem tuzemské ekonomiky, nicméně ta již začíná vykazovat známky přehřátí,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová s tím, že Češi v posledních letech jednoznačně preferují podnikání prostřednictvím společností s ručením omezeným, které přináší menší rizika a větší prestiž na trhu.

Velkoobchod a maloobchod mají náskok

Celkem bylo podle jiné analýzy od roku 1993 v ČR evidováno 1,872 milionu ekonomických subjektů. Z nich bylo 64 % fyzických osob, 21 % společností s ručením omezeným a pouze 1 % akciových společností. Na Slovensku je evidováno 573 tisíc subjektů: fyzických osob 58 %, společností s ručením omezeným 30 %, akciových společností 1 % a ostatních 11 %.

Jen 4 % českých firem s datem vzniku v roce 1993 a později jsou v současnosti obratově rostoucí. Čeští i slovenští podnikatelé se nejvíce realizují v odvětví velkoobchodu a maloobchodu, kde působí shodně 23 % firem. Hned dalším oblíbeným oborem jsou profesní, vědecké a technické činnosti. Na Slovensku je naopak o něco populárnější stavebnictví. V obou zemích se podnikání centralizuje do hlavních měst.

Pouze 34 % tuzemských společností má ve svém vedení (vlastníci a statutáři) ženské zastoupení. Ve slovenských firmách jsou procenta ještě nižší – pouze v 29 % firem je na pozici vlastníka nebo statutára žena.


Populární na fóru

Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017