Kupní síla Čechů roste

V zeleně označených částech ČR kupní síla rostla nejrychleji (nejvíce v těch tmavě zelených), v oblastech s červenou barvou se růst zpomalil, modrá znamená oproti loňsku nezměněnou úroveň.
Úterý
05.12.2017
Disponibilní příjmy průměrného obyvatele ČR dosahují každý měsíc asi 18 tisíc korun. Kupní síla rostla letos nejvíce na Olomoucku.
 

Průměrná kupní síla obyvatel České republiky v roce 2017 dosahuje 8 394 eur (218 000 Kč) na osobu za rok. Oproti předcházejícímu roku jde o 8% nárůst. Nejvyšší úroveň kupní síly lze sledovat v Praze, která celkový průměr ČR převyšuje o téměř 30 %, i když se v poslední době ukazuje, že se její dominance mírně snižuje.

V přepočtu na obyvatele meziročně nejvíce vzrostla úroveň kupní síla na Olomoucku, Přerovsku a Šumpersku (kolem 11 %), nejméně v okresech České Budějovice a Pardubice (méně než 6 %). Podle výledků výroční studie společnosti GfK dosahuje celková kupní síla obyvatel ČR nyní hodnoty 88 804 mil. eur. To je v průměru 8 394 eur na osobu za rok, v přepočtu přes 218 000 Kč ročně.

Tato hodnota vyjadřuje průměr republiky a má výrazné regionální i lokální odchylky. Lze nalézt obce, jejichž obyvatelé disponují v průměru polovinou této hodnoty a na druhé straně i města, kde se průměrná hodnota kupní síla na obyvatele pohybuje přes 130 % celostátního průměru.

Ekonomika slabších regionů nabírá na síle

Tradičně nejvyšší kupní silou disponuje Praha. Průměrný index kupní síly obyvatel hlavního města se pohybuje na hodnotě 129,9 % celostátního průměru. V posledních letech se index kupní síly Prahy vůči ostatním částem České republiky mírně, ale vytrvale snižuje – v roce 2015 dosahovala Praha hodnoty 131,8 % celostátního průměru, v roce 2016 131,3 %,“ říká František Diviš, Senior Project Manager z GfK.

To neznamená, že by reálná hodnota kupní síly v Praze klesala, v průměru na osobu se zvýšila kupní síla obyvatel metropole z 9 598 eur v roce 2015 na 10 908 eur v roce 2017. Znamená to však, že se začínají více prosazovat i některé oblasti, kde se v posledních letech úroveň kupní síly zvyšuje rychleji než v Praze.

Vyšší růst kupní síly lze sledovat podle GfK například ve východní části republiky, především v oblastech Olomouckého a Jihomoravského kraje, a také s výjimkami v severozápadní části ČR. Naopak nižší nárůst hodnoty kupní síly lze zaznamenat v ekonomicky tradičně silnějších regionech – v Praze, Středočeském a Jihočeském kraji. Obdobný trend byl pozorován již v loňském roce, a pakliže se v dalších letech potvrdí, může to znamenat, že pomyslné nůžky, které definují rozdíly mezi silnými a slabými regiony, se alespoň částečně opět uzavírají a ekonomika slabších regionů pomalu začíná nabírat na síle.

Příkladem města s rychle rostoucí kupní silou je například moravská metropole Brno, kde od roku 2010 vzrostla kupní síla o téměř 27 % (v ČR jako celku pouze 22 %).

Ve velkých městech jako je Brno lze také nalézt výrazné mikrolokální rozdíly v kupní síle, založené na sociálních rozdílech v jednotlivých částech města, nové bytové výstavbě a dalších lokálních fenoménech. Studie „Kupní síla 2017“ například zjistila, že v případě Brna představují v rámci města tyto rozdíly až 25 procent, obdobná situace panuje samozřejmě i v dalších velkých městech a v budoucnu tyto trendy budou dále pokračovat,“ dodává Šimon Dvorský z GfK.


Populární na fóru

Kolik může stát pronájem v nákupním centrum?

Dobrý den, souhlasím s Darsi... Já se zajímala o pronájem v Avionu a tam mě byla nabídnutá cena 61000 Kč za 52 m2. Nakonec jsem to teda nevzala, protože bysme to...

3 komentář(e)
posledni 14.10.2018
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017