Čína opět jedničkou pro výrobce

Díky historickým vazbám na Německo a Rakousko si ČR, Slovensko a Polsko uchovávají pozici méně nákladné lokality pro výrobu automobilů, která se soustavně a ve stále větší míře automatizuje.
Středa
07.03.2018
Čína se vrací do čela nejatraktivnějších světových lokalit pro výrobní odvětví. Česká republika skončila na 8. místě, oproti loňsku si polepšila o jednu pozici.
 

Stoupající personální náklady nutí společnosti s vysokým podílem lidské práce hledat působiště mimo tradiční středoevropské země. Čína se tak vrátila k prvenství v globálním žebříčku nejatraktivnějších trhů pro výrobní aktivity sestavovaném společností Cushman & Wakefield, a potvrdila svůj statut tahouna tohoto odvětví.

Druhou nejatraktivnější destinací pro výrobní podniky se stala Litva díky příznivému podnikatelskému prostředí a nejnižším personálním nákladům z celé Evropy. Ty jsou v Litvě o 14 % nižší než v Polsku a oproti České republice dokonce o 30 %. Malajsie, která zvítězila v loňském roce, se propadla až na třetí místo.

Ve střední Evropě díky těsné blízkosti západoevropských ekonomik a zlepšování infrastruktury ve formě nových dálnic výrazně vzrostla atraktivita Maďarska (7. místo), České republiky (8., v roce 2017 obsadila pozici 9.) a Slovenska (9.). Personální náklady zde sice v posledních letech rostou, stále jsou však nižší než v západněji situovaných zemích.

Přesun na východ Evropy

Maďarsko se v regionu profiluje jako leader v oboru farmaceutické výroby. Země se zotavuje z dlouhodobé finanční krize a snaží se v rámci regionu posílit svoji konkurenceschopnost. Začala snížením sazby daně z příjmu právnických osob z 19 % na pouhých 9 % s účinností od ledna 2017, přičemž jde o nejnižší sazbu v celém regionu.

Zvyšování mezd a rostoucí nedostatek pracovní síly ve střední Evropě přitom nutí nákladově citlivější obory k přesunu na východ do Litvy (2. místo), Rumunska (16.), Bulharska (19.) a Turecka (10). Kromě nejnižších personálních nákladů předstihlo Litvu pouze Estonsko v otázce snadnosti podnikání. V rozvíjejících se výrobních destinacích v Turecku, Rumunsku a Bulharsku výrobce od zakládání závodů stále odrazuje srovnatelně horší infrastruktura, relativně vysoká vnímaná míra korupce a geopolitická nejistota.

„Nejdůležitějšími otázkami pro výrobní odvětví zůstávají lokalita a dodavatelské řetězce. Země střední a východní Evropy si udržují vysokou atraktivitu a globální konkurenceschopnost, protože celkové personální náklady v regionu jsou relativně nízké a díky investicím do infrastruktury se zlepšuje propojení se zbytkem Evropy. Roste také konkurenceschopnost ve výrobě v oborech vyspělých technologií,“ říká Ferdinand Hlobil, vedoucí týmu pronájmu průmyslových nemovitostí Cushman & Wakefield ve střední a východní Evropě.

Dvojnásobná cena pracovní síly oproti Číně

Z globálního hlediska jsou personální náklady v ČR, Slovensku, Polsku a Maďarsku více než dvojnásobné oproti Číně a Indii. Stále jsou však o 60 % nižší než v USA. Čína zaujala prvenství v základním indexu díky svým efektivním dodavatelským řetězcům a infrastrukturním sítím, které nadále zajišťují spolehlivou exportní platformu i navzdory skutečnosti, že výrobní odvětví citlivá na výši nákladů se ve stále větší míře přesouvají do méně nákladných zemí jihovýchodní Asie.

Výroba je v jihovýchodní Asie klíčem k trvalému růstu a předpovědi ohledně HDP na hlavu v Asii očekávají, že se zde tento ukazatel v příštích pěti letech zvýší o téměř 25 %. Čína (momentálně světová dvojka v HDP) a Indie (nyní na šesté pozici z hlediska HDP) by měly dosahovat až 30% míry růstu v regionu. Do roku 2020 přesáhne podíl výroby na HDP v 60 největších ekonomikách světa 20 %. V Číně bude výroba vytvářet úctyhodných 30 % HDP i v roce 2025.

Společnost Cushman & Wakefield vydává žebříček nejatraktivnějších světových výrobních lokalit. Zpráva Index výrobního rizika řadí země na základě různých rizikových a nákladových faktorů, mj. politického a ekonomického rizika, tržních podmínek a personálních nákladů, a poskytuje komplexní hodnocení atraktivity celkem 42 zemí světa.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017