Čína opět jedničkou pro výrobce

Díky historickým vazbám na Německo a Rakousko si ČR, Slovensko a Polsko uchovávají pozici méně nákladné lokality pro výrobu automobilů, která se soustavně a ve stále větší míře automatizuje.
Středa
07.03.2018
Čína se vrací do čela nejatraktivnějších světových lokalit pro výrobní odvětví. Česká republika skončila na 8. místě, oproti loňsku si polepšila o jednu pozici.
 

Stoupající personální náklady nutí společnosti s vysokým podílem lidské práce hledat působiště mimo tradiční středoevropské země. Čína se tak vrátila k prvenství v globálním žebříčku nejatraktivnějších trhů pro výrobní aktivity sestavovaném společností Cushman & Wakefield, a potvrdila svůj statut tahouna tohoto odvětví.

Druhou nejatraktivnější destinací pro výrobní podniky se stala Litva díky příznivému podnikatelskému prostředí a nejnižším personálním nákladům z celé Evropy. Ty jsou v Litvě o 14 % nižší než v Polsku a oproti České republice dokonce o 30 %. Malajsie, která zvítězila v loňském roce, se propadla až na třetí místo.

Ve střední Evropě díky těsné blízkosti západoevropských ekonomik a zlepšování infrastruktury ve formě nových dálnic výrazně vzrostla atraktivita Maďarska (7. místo), České republiky (8., v roce 2017 obsadila pozici 9.) a Slovenska (9.). Personální náklady zde sice v posledních letech rostou, stále jsou však nižší než v západněji situovaných zemích.

Přesun na východ Evropy

Maďarsko se v regionu profiluje jako leader v oboru farmaceutické výroby. Země se zotavuje z dlouhodobé finanční krize a snaží se v rámci regionu posílit svoji konkurenceschopnost. Začala snížením sazby daně z příjmu právnických osob z 19 % na pouhých 9 % s účinností od ledna 2017, přičemž jde o nejnižší sazbu v celém regionu.

Zvyšování mezd a rostoucí nedostatek pracovní síly ve střední Evropě přitom nutí nákladově citlivější obory k přesunu na východ do Litvy (2. místo), Rumunska (16.), Bulharska (19.) a Turecka (10). Kromě nejnižších personálních nákladů předstihlo Litvu pouze Estonsko v otázce snadnosti podnikání. V rozvíjejících se výrobních destinacích v Turecku, Rumunsku a Bulharsku výrobce od zakládání závodů stále odrazuje srovnatelně horší infrastruktura, relativně vysoká vnímaná míra korupce a geopolitická nejistota.

„Nejdůležitějšími otázkami pro výrobní odvětví zůstávají lokalita a dodavatelské řetězce. Země střední a východní Evropy si udržují vysokou atraktivitu a globální konkurenceschopnost, protože celkové personální náklady v regionu jsou relativně nízké a díky investicím do infrastruktury se zlepšuje propojení se zbytkem Evropy. Roste také konkurenceschopnost ve výrobě v oborech vyspělých technologií,“ říká Ferdinand Hlobil, vedoucí týmu pronájmu průmyslových nemovitostí Cushman & Wakefield ve střední a východní Evropě.

Dvojnásobná cena pracovní síly oproti Číně

Z globálního hlediska jsou personální náklady v ČR, Slovensku, Polsku a Maďarsku více než dvojnásobné oproti Číně a Indii. Stále jsou však o 60 % nižší než v USA. Čína zaujala prvenství v základním indexu díky svým efektivním dodavatelským řetězcům a infrastrukturním sítím, které nadále zajišťují spolehlivou exportní platformu i navzdory skutečnosti, že výrobní odvětví citlivá na výši nákladů se ve stále větší míře přesouvají do méně nákladných zemí jihovýchodní Asie.

Výroba je v jihovýchodní Asie klíčem k trvalému růstu a předpovědi ohledně HDP na hlavu v Asii očekávají, že se zde tento ukazatel v příštích pěti letech zvýší o téměř 25 %. Čína (momentálně světová dvojka v HDP) a Indie (nyní na šesté pozici z hlediska HDP) by měly dosahovat až 30% míry růstu v regionu. Do roku 2020 přesáhne podíl výroby na HDP v 60 největších ekonomikách světa 20 %. V Číně bude výroba vytvářet úctyhodných 30 % HDP i v roce 2025.

Společnost Cushman & Wakefield vydává žebříček nejatraktivnějších světových výrobních lokalit. Zpráva Index výrobního rizika řadí země na základě různých rizikových a nákladových faktorů, mj. politického a ekonomického rizika, tržních podmínek a personálních nákladů, a poskytuje komplexní hodnocení atraktivity celkem 42 zemí světa.


Populární na fóru

Česká značka, skvělá značka

Úvěru zpracováváme zcela zdarma. Všechny podmínky uvedeme jasně a jasně. Platíme za váš účet do 24 hodin. Aplikace telefonicky nebo e-mailem není povinná....

1 komentář(e)
posledni 27.04.2018
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017