27.03.2018

Nájmy obchodů stále rostou

Tržby z internetových prodejů v ČR vzrostly loni o 18 %, letos by měla být situace podobná. Stoupají ale i tržby v kamenných prodejnách, a s nimi i výše nájmů.

Podle statistik tržby v maloobchodě vzrostly v roce 2017 o 6,1 %, více než dvojnásobně oproti Německu a dokonce trojnásobně v porovnání s Velkou Británií. Tomu odpovídá také růst nájemného v úspěšných obchodních centrech i na obchodních třídách v Praze, kde česká pobočka společnosti BNP Paribas Real Estate registruje meziroční nárůst o 5 - 7,5 %. "Na tuzemském retailovém trhu i nadále vidíme prostor pro další zvyšování nájmů u špičkových nákupních center a na hlavních nákupních třídách," konstatuje Lenka Šindelářová MRICS, Head of Research & Consultancy v BNP Paribas Real Estate Czech Republic.

centrum chodov Foto Centrum Chodov

Nejvyšší dosahované nájemné v ČR bylo u jednotek kolem 100 m2 ve špičkových nákupních centrech v Praze mezi 120 a 140 eur za měsíc a čtverečný metr. Díky setrvalému ekonomickému růstu, který je pro rok 2018 odhadován na 3,6 %, by se nájmy v úspěšných centrech měly zvyšovat i nadále.

V Evropě BNP Paribas Real Estate očekává nárůst nájemného předvším na „prime“ nákupních třídách v Miláně i Paříži. Naopak stabilní by mělo nájemné zůstat na hlavních německých třídách, které již nyní dosahuje rekordní výše. Důvodem růstu nájemného v top lokalitách v Čechách a hlavně Praze není jen nejnižší nezaměstnanost v EU, ale také nejrychlejší růst mezd. Díky ochotě zákazníků utrácet tak prosperují nejen klasické maloobchodní formáty, ale rovněž zmíněný segment e-commerce.

Německou tahounem

E-commerce se na konci loňského roku na celkových tržbách v České republice podílela podle výstupů sdružení APEK už z 10,5 %. V celé Evropě se odhaduje i pro rok 2018 nárůst tržeb v e-commerce o dalších 10 %. V České republice by mohlo jít dokonce o dvojnásobný výsledek on-line prodejů. „I přes celkovou ekonomickou konjunkturu, jež nahrává pronajímatelům, se na českém retailovém trhu nadále rozevírají nůžky mezi top nákupními centry a centry v lokalitách s vysokým nasycením obchodními plochami," konstatuje Lenka Šindelářová.

Retailové nemovitosti jsou po kancelářích druhým nejobchodovanějším aktivem v Evropě (56 miliard EUR v roce 2017). Německo zůstává největším tahounem se 7% nárůstem retailových investic. V České republice pak vloni díky několika významným investicím do velkých nákupních center retailové investice dosáhly 46% podílu. Výnosová míra klesala na většině evropských trhů, vyjma Velké Británie. V Německu prime yieldy pro nemovitosti na nákupních třídách poklesly na 3 %. V Praze výnosová míra dosahuje 3,5 %.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank