Polovina Čechů chce kratší pracovní dobu
Odboráři chtějí v Česku prosadit zkrácení pracovního týdne o 2,5 hodiny na 37,5 hodiny při zachování stávajícího příjmu. V některých zahraničních firmách jdou ale ještě dále a mluví o pětihodinové pracovní době. Průměrná týdenní pracovní doba v ČR mírně klesá, loni se snížila na 41,1 hodiny proti 42 hodinám v roce 2003. Zatímco zaměstnanci odpracovali v průměru 39,3 hodiny týdně, podnikatelé 44,1 hodiny.
Pětihodinovou pracovní dobu by přitom v rámci svého zaměstnání ocenilo 45 % Čechů. To ji pasuje mezi nejžádanější z netradičních benefitů, které fungují po celém světě. Kratší pracovní doba by pro pětinu zaměstnanců znamenala méně stresu a přispěla by ke zvýšení pracovní pohody, vyplývá z průzkumu společnosti Up ČR mezi 525 zaměstnanci.
Zájem o zkrácení pracovní doby je mezi zaměstnanci podobný napříč věkovými skupinami, ocenili by je muži i ženy. Zkrácení pracovní doby na pět hodin loni zavedla například německá firma Rheingans Digital Enabler. Před dvěma lety k němu přistoupila americká společnost Tower Paddle Boards a zařadila se poté na seznam nejrychleji rostoucích firem ve Spojených státech.
"Vedle zvýšení produktivity si firmy od podobných kroků slibují také snížení stresu zaměstnanců a zlepšení rovnováhy mezi profesním a osobním životem," uvedla ředitelka obchodu společnosti Up ČR Petra Gubíková. Ačkoliv slaví pětihodinová pracovní doba v některých zahraničních firmách úspěchy, nelze tento ji uplatnit vždy a všude.
Odpůrci zkracování pracovní doby oponují například tím, že výrobní firmy budou muset přijmout další zaměstnance, aby plně pokryly výrobu. Takového scénáře se bojí čtvrtina českých soukromých firem. Celých 37 % firem se však k tomuto návrhu staví podle aktuálních údajů ČSOB kladně. Se zkracováním pracovní doby více či méně nesouhlasí 54 % společností, zbývajících 9 % dopady nyní nedokáže posoudit.
Na 58 % oslovených podnikatelů se také podle ČSOB domnívá, že zkrácení pracovní doby by nemělo z jejich pohledu žádný faktický přínos. Ti, kteří by zkrácení pracovní doby podpořili, nejčastěji argumentovali tím, že zaměstnanci by byli více spokojení a odpočatí, měli by více volného času, zvýšila by se produktivita a efektivita a také by se otevřela možnost nabírání nových pracovníků.
Česko patří v rámci Evropské unie mezi země s největším počtem odpracovaných hodin zaměstnanců. Evropský průměr obvyklé týdenní práce zaměstnance s plným úvazkem je podle Eurostatu 41,3 hodiny. V Česku to loni bylo 41,7 hodiny.
PŘEČTI ČLÁNKY
Do finále soutěže postoupilo z konkurence 1975 semifinalistek. Novou kategorii Cena pro nejzajímavější franšízu vyhrál franšízový koncept Refresh Bistro.
Projekt představující největší a neúspěšnější české firmy letos po sedmé rozdával ceny. Vítězové vzešli z konkurence 1356 nominovaných.
Zaměstnáváte „dohodáře“ anebo třeba máte práci organizovanou formou směn? Přečtěte si, co nového přináší novela zákoníku práce. Připravte se na platnost nařízení včas.
Unikátní produkty a služby jsou obchodním hitem. Jsou však i případy, kdy na nich můžete prodělat. Jak se stát v tomto ohledu úspěšnými?
Projekt Ocenění Českých Podnikatelek prozradí již pošestnácté jména úspěšných podnikatelek, kterým se daří rozvíjet své firmy.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI