Franšízoři přebírají finanční rizika
Jak se v posledním roce změnily podmínky pro franšízové podnikání?
V letošním roce jsme provedli průzkum trhu a výsledky nesou tíhu obtížné tržní situace. Dobrá zpráva je, že nedošlo ke snížení počtu franšízových konceptů na trhu, ale průzkum jasně identifikoval konkrétní problémy. Mezi nejvýraznější patří politická nejistota (válka v zahraničí), vzrůstající náklady na nájem, energii a v neposlední řadě pracovní sílu. Tím pádem franšízanti projevují větší opatrnost při investování, což komplikuje hledání vhodných kandidátů pro zakládání nových franšíz. V důsledku těchto výzev pozorujeme stále častější změny v obchodních modelech franšízových systémů. Není náhoda, že se v současné době nejrychleji rozvíjejí franšízové koncepty, které se vyznačují relativně nízkými investicemi a krátkým výpovědním termínem.
Jakým způsobem na to tedy franšízoři reagují? Jak se podmínky pro franšízanty mění?
Poskytovatelé licencí ve svých franšízových modelech čím dál více odlehčují franšízantům investiční břemena. Přebírají finanční rizika a někteří franšízoři snižují počáteční investice. V zahraničí je rovněž patrné, že franšízoři garantují franšízantům příjem po dobu nezbytnou pro úspěšný rozjezd jejich franšízy.
Které odvětví byznysu se rozšiřuje nejvíce?
Nejrozšířenějším oborem ve franšízingu je stále gastronomie, kde pozorujeme další rozvoj a vznik nových konceptů jak v ČR, tak na Slovensku. Kromě tradičních fast-food restaurací přicházejí na trh bistra, mobilní stánky spolu se službami rozvozu a take-away. Vznikají a rozšiřují se u nás franšízové značky jak českého původu, tak i zahraniční.
Proč považujete franšízové podnikání za perspektivní i v současné nároční situaci na trhu?
Bez ohledu na to, zda je krize či není, mnoho jednotlivců stále volí kariéru podnikání ve vlastní firmě. Pro franšízu se rozhodují nejen začátečníci, ale také zkušení podnikatelé. Obě tyto skupiny volí franšízu pro její bezpečnost, osvědčená řešení, efekt měřítka a podporu poskytovanou organizátorem systému. Nejen v Česku se potvrzuje, že franšíza výrazně zvyšuje šance na dosažení podnikatelského úspěchu. Statistiky ukazují, že 80 % franšízantů stále působí na trhu po dobu 5 let, což je výrazný rozdíl oproti pouhým 20 % úspěšnosti firem, které se rozhodnou podnikat samostatně bez podpory franšízy. Z nedávného průzkumu v potravinářském odvětví vyplývá, že 92 % jednotlivců, kteří se rozhodli podepsat franšízovou smlouvu, bylo na konci smluvního období plně spokojeno s výhodami a podporou poskytovanou franšízorem.
Na čem podle vás záleží úspěch nového franšízanta?
Úspěch franšízové sítě závisí na úspěchu jednotlivých franšízových partnerů v regionech. I když je podnikání díky franšízingu jednodušší, je potřeba, aby provozovatel franšízy znal místo svého působení, byl silně motivovaný a samozřejmě nadšený pro produkt nebo službu, které nabízí. Často se zájemci o spolupráci franšízorů ptají, zda bude v jejich místě – lokalitě – daná franšíza fungovat. Většinou se jim dostane odpovědi, že to záleží ve velké míře nebo především na jejich odhodlání a dovednostech.
Které koncepty vás v poslední době zaujaly a mají podle vašeho názoru perspektivu?
V posledních měsících jsme pracovali na několika zajímavých projektech, mezi nimiž mě zaujala maloobchodní síť potravin, která již v ČR působí, ale svůj další rozvoj plánuje pomocí franšízingu. V této obtížné době dokáže nabídnout koncovým zákazníkům zvýhodněné ceny potravin a zajímavé finanční ohodnocení pro franšízanta. Věřím, že další potravinářský řetězec pomůže snížit ceny potravin pro koncové zákazníky. Ze zahraničních firem, které vstupují na náš trh, je to například ukrajinská franšíza Dnipro-M. Dovede nabízet propracované služby a asi o dvacet procent nižší ceny nářadí, což má u národa kutilů potenciál na úspěch.
PŘEČTI ČLÁNKY
Franšízy s „jídlem do ruky“ musí rychle reagovat na zákaznické trendy. Ty nám přiblíží manažerka pro rozvoj franšízové sítě Bageterie Boulevard a 360Pizza Markéta Krejčíková.
Realitní trh v porovnání s Evropou a Amerikou i metody moderního prodeje nemovitostí popisuje Mgr. Tomáš Jelínek, CEO franšízové společnosti Centrury21.
Jak se daří pobočkám nově otevřené Partners Banky a kde je šance pro nové franšízanty? Odpovídá Jan Brejl, obchodní ředitel finanční skupiny Partners.
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Tradiční český výrobce oken a dveří prodává formou franšíz. Nyní pokrývá dvě třetiny republiky. Kde je šance pro nové partnery?
Máte rádi přesnost a pořádek v číslech? Právě to může být start vašeho nového franšízového podnikání se Synergy Stocktaking.
Doručovací služby zažívají boom a jejich objem ještě několik let poroste. Právě s tím počítá franšízová síť doručovacích služeb Prorozvoz.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI