Sázka na chutě zákazníků

Na rozjezd podnikání s Boutique Gurmán je zapotřebí částka pohybující se minimálně od 450 tisíc korun. Velková výše investice závisí na velikosti prodejny.
Čtvrtek
11.06.2015
Okolí dávalo franšízantovi sítě Boutique Gurmán Dušanovi Machalovi 2 až 3 měsíce. Momentálně provozuje obchod již více než rok a hodlá v tom pokračovat.
 

Při rozvoji sítě prodejen Boutique Gurmán májí nezastupitelné místo franšízoví partneři. Jedním z nich je právě Dušan Machala, který provozuje franšízovou pobočku ve Vsetíně. Do podnikání vstoupil proto, že před otevřením jeho provozovny byl ve městě problém koupit kvalitní delikatesy. „Bez franšízy bych do toho nešel. Podpora mateřské společnosti je důležitá,“ říká Dušan Machala.

Podle něj je zásadní svému podnikání především věřit. Nalézt artikl, který osloví zákazníka a v neposlední řadě ho umět správně prodat. Sám podniká také v gastronomii a při porovnání obou oborů přiznává, že s pomocí franšízy je vše mnohem jednodušší. „Jede to lépe, než jsem očekával. Když jsem začínal, lidé v okolí předpovídali, že do tří měsíců zase skončím,“ komentuje začátky svého vsetínského podniku.

Překonaná očekávání

Síť obchodů se  sýry a delikatesami Boutique Gurmán dnes zahrnuje pět vlastních a 23 franšízových prodejen. Její začátek byl však do jisté míry dílem šťastné náhody. Majitel značky Martin Svačinka začínal jako prodejce tradičního arménského dortu Marlenka, k němuž následně přidal sýry, které ho, jak sám říká, přitahovaly již od 20 let. Když pak potkal pár lidí se stejnou vášní pro mléčné produkty jako on, byl zárodek dnešní společnosti na světě.

Pravdou však je, že na prvopočátku sám neočekával jak daleko se může ve svém podnikání dostat „Mít zdravé produkty nejen pro svou rodinu, pro přátele. K tomu vedl nápad s kamarádem mít i voňavé obchůdky, do kterých budou lidé chodit rádi. Takže jsem otevřel první, přidal druhý, no a pak se to rozjelo zcela mimo mé původní očekávání,“ vysvětluje Martin Svačinka

Byznys je nekonečný příval nových podnětů a změn, na které musí podnikatel neustále reagovat. Jak hodnotí Svačinka obor, ve kterém dosáhl nemalých úspěchů? „Podnikání v kvalitní gastronomii má jednoznačně budoucnost. Díky osvětě známých kuchařů lidé přestávají jíst blafy. Boutique Gurmán se na trhu objevil právě včas. Máme již svou zavedenou klientelu a lidé chodí do sýráren čím dále více,“ doplňuje Martin Svačinka s tím, že mnozí již pochopili, že na rozdíl od velkých hyper a supermarketů najdou v menších prodejnách jeho sítě osobní přístup, ucelené informace o zboží a vychytávky, které prostě jinde neseženou. A že lidé mlsají rádi a rádi budou mlsat i v budoucnu, je asi téměř stoprocentně jisté.

České sýrárny chtějí dobýt cizinu

Ačkoli je o licence ze strany potenciálních franšízových partnerů zájem, bezhlavý rozvoj sítě však však pro Boutique Gurmán tím pravým ořechovým. „Základem je, aby se dařilo dobře všem našim sýrárnám,“ říká Svačinka. Česko však již "sýrárnám" začíná být malé.

Díky spolupráci s firmou Zijerveld z Holandska, která je jednou z vedoucích hráčů na evropském trhu se sýry, se již dnes poohlíží po zahraničních příležitostech. První na řadě by mělo být Slovensko, kde již společnost hledá master-franšízanta. Poté by ráda expandovala také do Polska. Výhledově by koncept chtěl proniknout na další evropské trhy jako jsou například Rakousko, Maďarsko nebo Slovinsko.