Rok 2015 ve franšíze
Rok 2015 je u konce a tak je zcela na místě se zastavit a trochu bilancovat. Děláme to všichni a není tedy důvod neohlédnout se zpět a nezrekapitulovat si, co zajímavého se letos stalo ve franšízingu.
Velkým tématem jako v předešlém roce i nadále zůstávala transformace České pošty, která se rozhodla většinu svých poboček převést na franšízové v rámci projektu Pošta Partner. Jak je z reakcí obcí a podnikatelů v nich jasné, vykročil státní podnik tím správným směrem. O projekt je v malých obcích zájem a franšízanty České pošty se tak stávají nejen obecní úřady, ale také majitelé obchodů s potravinami či „hospodští“.
Podobnou cestou má v plánu vydat se v České republice i fastfoodová síť McDonald´s. Chce totiž většinu svých restaurací svěřit do rukou franšízových partnerů. Dle vyjádření společnosti totiž restauracím se zlatými obloučky svědčí individuální přístup českých podnikatelů. Strategií McDonald´s je tak stávajících více než 70 procent podílu franšíz v Česku i dále navyšovat.
Nové projekty
I v příštím roce vyjde Report Franchisingu za uplynulý rok. Nicméně můžeme přiblížit, jaké společnosti se letos rozhodly přistoupit k tomu, že jejich síť nejlépe rozšíří franšízoví partneři. O jedno z překvapení se postarala společnost Broker Consulting, která oznámila svůj úmysl vytvořit ve spolupráci s mBank síť OK POINT, jež má expandovat na bázi franšízingu. Do roku 2017 by na našem trhu mělo vzniknout až 70 obchodních míst této značky.
Vytvořit franšízovou síť bister Jan Paukert má v plánu také společnost Natland Group, která tím chce navázat na známost značky, která stále v Česku funguje. Na začátku října zahájilo v pražském Karlíně Jan Paukert Bistro. U jedné pobočky však nezůstane. Do konce roku 2016 by skupina mohla otevřít tři až čtyři bistra.
Obliba franšízy přivedla na trh i další koncepty, a to také od ostřílených franšízových matadorů. Příkladem může být nová síť Home Office Bistro, za níž stojí zakladatelé úspěšného konceptu Fruitisimo. Své působení ve franšíze posiluje i na burzu vstoupivší Kofola, která po úspěšném převzetí sítě Ugova čerstvá šťáva. Nejen že v rámci konceptu vytvořila jeho „sestru“ – Ugovu salaterii, ale provoz zahájila i značka restaurací Nagrilu, která má ambici stát se franšízovou sítí. Dalším zajímavým konceptem je pak síť obchodů s potravinami My Food Market, jež v letošním roce začala na tuzemském trhu fungovat, Oživil se také trh jazykových škol, když zde svého master-franšízanta našla značka Kids&Us.
Zkušenosti jako výhoda
I firmy, co už se ve franšíze pohybují nějaký ten čas, pokračovaly v růstu. Pobočkovou síť výrazně posílila značka Orion – český obchod pro domácnost, koncept Svět zdraví zase expandoval do Polska. Značce Naturhouse se osvědčil mikrofranšízový koncept, díky němuž mohou pod její značkou působit i v menších městech.
Nejen dobré zprávy však v letošním roce portál Franchising.cz přinášel. Své působení ve franšíze ukončila například značka iDry nebo realitní inspektoři Home Expert.
PŘEČTI ČLÁNKY
Zavedný franšízový model Fruitismo dobývá Rakousko a Německo. Jaké jsou nebližší plány značky?
V roce 2023 u nás otevřel jeden ze světově nejznámějších franšízových řetězců fast foodu šest nových restaurací. Jaké mají další byznysové plány?
Franšízový projekt OK POINT zvítězil v soutěži Franchisa roku 2022. Své prvenství získal za vysokou kvalitu poskytovaných služeb, ekonomické výsledky a podporu franšízantům.
Značka Naturhouse u nás působí už zhruba 15 let. Za tu dobu otevřela i s pomocí franšízantů bezmála 100 výživových poraden. Kdo se může stát majitelem dalších franšíz?
Skupině Broker Consulting vzrostl loni v ČR a na Slovensku obrat meziročně o 5,6 % na 2,8 miliardy Kč. Svůj podíl na tom mají i OK Pointy. Jak se stát jejich součástí?
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
TAB Board propojuje majitele a manažery lokálních firem, kteří mezi sebou sdílí zkušenosti. Franšízant Tomáš Petrů pro setkání využívá i netradiční prostředí.
Jak se daří pobočkám nově otevřené Partners Banky a kde je šance pro nové franšízanty? Odpovídá Jan Brejl, obchodní ředitel finanční skupiny Partners.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI