S franšízou dostanete značku, která funguje

pondělí
03.10.2016
Pavla Čmelíka, ředitele společnosti Inexad, který do Česka přivedl značku Hamleys, jsme se ptali na jeho podnikatelské začátky a aktuální plány.
 

První otázka míří na Vaše podnikatelské začátky. Co bylo tím hlavním impulsem? Kdy k tomu došlo?
Bylo to v roce 2006, kdy jsem pracoval v Londýně. Tehdy jsem viděl příležitost pro zaplnění díry na trhu v systému prodeje pánských košil. Nikdo v té době neměl na obchodě více než 100 velikostí košil a věřil jsem, že by podobný koncept fungoval i u nás. Nicméně hlavní impuls přišel až o 3 roky později, kdy jsme se s kolegy rozhodli, že bychom chtěli opustit prostředí velkých korporátů a budovat něco svého.

Bylo přivedení značky T.M.Lewin do Česka Vaším prvním podnikatelským počinem?
Nebylo. Během studií na vysoké škole jsem založil firmu, která prodávala mobilní telefony studentům. Bylo to v roce 1999, kdy tu byl opravdový boom a všichni si kupovali svůj první mobil.

„Potenciální zájemci o franšízu v oblasti hračkářství a módy by měli především dělat věci jinak. Maloobchod již dávno nefunguje tak, že si otevřete obchod v obchodním centru a vyděláváte peníze,“ říká bývalý bankéř a podnikatel Pavel Čmelík.

S jakými překážkami jste se musel při začátku podnikání potýkat?
Všeobecně to byla nedůvěra různých subjektů. Nemohli jsme sehnat obchdodní jednotku, protože pronajímatelé si mysleli, že nemáme zkušenosti na to, abychom mohli provozovat retail a navíc moc nevěřili, že T.M.Lewin může fungovat. Bankovní financování bylo prakticky nedostupné a samozřejmě nás překvapila neuvěřitelná byrokracie spojená s různými povoleními, registracemi atd.

Co Vás vedlo k tomu, že jste si k T.M.Lewin přibral ještě další značku Barker?
Barker jsem znal z Londýna, a když nám zákazníci začali říkat, že by k anglickým oblekům chtěli také anglické boty, tak jsme neváhali.

Jak velký tým stojí za třemi značkami? Řídí všechno jen jedna centrála?
Je nás asi 12 a vše řídíme z jednoho místa.

Co bylo hlavním impulzem pro přivedení značky Hamleys do ČR?
Vyplývá to z naší strategie. Budujeme retailovou společnost, která není specialista na jedno odvětví (např. fashion), ale chceme mít v portfoliu různé atraktivní značky, které osloví důležité cílové skupiny. Děti jsou samozřejmě jedna z nich.

V případě všech tří značek, které jste přivedl do ČR, spolupracujete jako franšízant. Co vás na franšízingu láká?
Největší výhodou franšízingu je skutečnost, že dostanete do ruky značku, která funguje v ostatních zemích. Nemusíte budovat žádné produktové portfolio, ztrácet čas s vývojem a pokrývat celý hodnotový řetězec. Prakticky máte v rukou něco, co funguje a z 90 % je vaší chybou, když nedokážete být úspěšný i u nás. My máme nadprůměrně schopný tým několika jednotlivců, takže je prakticky nemožné, aby některá ze značek nefungovala. My se nikdy nedíváme, zdali je trh nasycený, nebo ne. Věříme, že dokážeme být lepší než ostatní a řídíme se heslem „Pokud půjde náš segment dolů, tak to zavřeme poslední“.

Jak dlouho trvala příprava franšízového konceptu Hamleys?
Dle mého názoru to bylo velice rychlé. Smlouvu jsme podepsali za 3 měsíce, poté jsme necelý rok hledali správný prostor a za 4 měsíce jsme postavili v Praze Na příkopě 14 jeden z největších obchodů s hračkami na světě

Co všechno bylo třeba nastavit? Je něco, co vás v tomto procesu překvapilo?
Popravdě mě překvapilo, jak rychle jsme dokázali obchod postavit a otevřít. Někteří odborníci předpokládali, že to zabere o 12 měsíců déle. Co se týče nastavení, tak jsme asi polovinu procesů převzali z Londýna a zbytek jsme si přizpůsobili lokálním podmínkám.

Jaké jsou plány Hamleys na tento rok pro český trh? Mohou se těšit další města?
Jednáme s několika pronajímateli, kteří mají o náš koncept zájem. Nicméně další obchody budeme otevírat až v roce 2017.

Kdy plánujete otevření obchodů v zemích, na které máte licence?
V roce 2017 bychom chtěli otevřít v Polsku a Rakousku.

Jakým způsobem plánujete rozvoj v Česku a dalších zemích?
Všechny obchody v našem regionu budeme vlastnit. O dalších licencích neuvažujeme.

Evidujete již teď zájemce o spolupráci?
Ano, značný. Pronajímatelé pochopili, že Hamleys výrazně zvyšuje footfall centra a v kombinaci s exklusivitou, kterou nabízíme, jim dává konkurenční výhodu oproti ostatním pronajímatelům.

Jak by měl vypadat ideální franšízant konceptu Hamleys?
To se musíte zeptat kolegů v Londýně, ale dle mého názoru by se měl k rozvoji a provozu značky chovat, jako by byla jeho vlastní. Samozřejmě by měl být finančně silný, aby mohl síť neustále rozšiřovat. 

Jaké jsou nároky na prostory nového obchodu?
Je to velice flexibilní. Hamleys provozuje několik formátů – od travel, který začíná na 70m2 až po Hamleys World s několika tisíci metry.

Máte již vyhlídnutou další značku, kterou byste rád přivedl na český trh?
Ano máme jich několik, ale v tuto chvíli nemohu říci, které to jsou.

Máte osobní zkušenost s podnikatelským prostředím ve Velké Británii. Podniká se tam lépe než u nás?
Zatím se podnikalo lépe všude, kde jsem kdy byl. Bohužel naši zákonodárci se dívají na podnikatele, jako na potenciálního zloděje, a tomu přizpůsobují zákony. Věřím, že je na čase se na to podívat tak, že lidé, kteří podnikají, dávají ostatním práci, platí zdravotní a sociální pojištění, DPH a daň z příjmu. Stát by to měl těmto lidem zjednodušit. V roce 2000 jsem si založil v Austrálii živnost za 10 minut přes internet. Podnikat jsem mohl hned a živnosťák mi přišel poštou za týden. Nepamatuji si, že bych s něčím běžel k notáři atd. 

Práce máte opravdu spoustu. Máte nějaké další podnikatelské aktivity?
Zatím ne, ale chystám se napsat knihu o našich zkušenostech s podnikáním.

Jak odpočívá člověk, který pracuje 14-16 hodin denně?
Stejně jako ten co nic nedělá, jenom je to jednou za rok a ne každý den (smích). 2 týdny dovolené vám dodá energii na celý rok. Důležité je, aby vás to bavilo. Pokud vás práce baví, tak je těch 14-16 hodin v pohodě. Nikdy nepochopím ty, kteří záměrně nepracují – musí být velice frustrující prožít jediný život, který máte, a nevytvořit pro společnost žádnou hodnotu.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017