Financování s rozumem
Jak se zpětně díváte na celý projekt Ocenění Českých Podnikatelek? Stála jste coby vítěz již při jeho zrodu v prvním ročníku…
Jako projekt jsem ráda, že slavíte další a další úspěchy žen v podnikání a určitě držím palce do dalších ročníků. Je to určitě přínos pro podnikatelské prostředí, i když já osobně v podnikání nedělám rozdíl mezi ženou a mužem, existuje buď dobrý management, nebo špatný, a to na pohlaví nezáleží.
Změnil se díky OCP váš náhled na vlastní podnikání? Máte takový ohlas i odjinud?
Potěšilo mě to a dodalo mi to určitě další energii, můj pohled je ale stejný, pozitivní a kritický od samého začátku.
Čím se vlastně vaše firma zabývá a jak dlouho je na českém trhu?
Firma Prokontrol se specializuje na prodej trezorových zámků a příslušenství. Na trhu funguje od roku 1991, výrobní společnost Profikon se pak věnuje výrobě trezorů, a to již od roku 2001.
Ovlivňují vaše podnikání nové trendy? Jak rychle se oblast zámky a trezory vůbec vlastně vyvíjí?
Nebojujeme až tak s novými trendy, oblast trezorů nemá rapidní vývoj, je to konzervativní oblast v tom dnešním dynamickém podnikání. Já osobně velké změny a trendy raději déle promyslím, než k nim přistoupím a někdy mi to trvá tak dlouho, že se přijde na to, že to až tak dobrý trend není.
Jaké jsou podle vašeho osobního názoru české podnikatelky? A jak mezi ně zapadáte vy?
Vzhledem k tomu, že se skoro více pohybuji v Evropě, než jsem v Čechách, řekla bych ze své zkušenosti, že české podnikatelky jsou opravdu velice pilné, zodpovědné a milé. V zahraničí bych řekla, že jsou opravdu tvrdší, ne tak emotivní, a jediným kritériem je úspěšnost, splnění cílů.
Posláním projektu je podpora českých podnikatelek. Co byste poradila začínajícím podnikatelkám?
Řekla bych, že je to velice zodpovědné povolání se stejnou zodpovědností za lidi, jakou má např. chirurg, s tím rozdílem, že existuje studium medicíny, ale pro to opravdové podnikání v praxi moc škol není, nepřipraví vás na to. Takže, aby si to opravdu dobře promyslely, měly zpracovaný plán, ze začátku zapojit hlavně hlavu. A aby byly připraveny na to, že často budou se svým rozhodnutím samy a budou muset hledat balanci mezi podnikáním a rodinou, pokud se pro rodinu rozhodnou.
Ovlivnil vaše podnikání fakt, že jste žena?
Ano, v mé oblasti podnikání ženy téměř nejsou, takže když se mi podařilo prorazit, tak se to mezi chlapy pěkně rychle rozneslo a mně přineslo zakázky bez reklamy.
Myslíte, že se do podnikání může při správném přístupu pustit každý, nebo je vyhrazeno spíše specifickému druhu osobnosti?
Každý určitě ne a je to tak dobře. Potřebujeme popeláře a uklízečky stejně, jako potřebujeme dobré manažery. A hlavně respekt na všech úrovních. Podnikatel si ho musí vybudovat sám a popeláři nebo paní uklízečce ho musí svým správným přístupem zprostředkovat.
Jste na českém trhu již dlouho. Jak se podnikání během té doby změnilo? Co je jednodušší a co naopak složitější než dříve?
Pořád je něco a pořád se najdou rozumné a naopak úplně ubíjející předpisy. Ale myslím, že to je tak ve více zemích světa.
V rámci projektu jste radila, aby si podnikatelky nepůjčovaly. Co mám dělat, když mám bezvadný nápad, ale nemám kapitál?
Nemyslela jsem úplně doslova, aby si nepůjčovaly, bez financí to opravdu kolikrát nejde. Měla jsem spíše na mysli, že se dá opravdu začít kolikrát s méně financemi, než se zdá. Důležité je nepřipustit zadlužení pod určitý krizový bod. A hlavně si uvědomit, jak jsem připravena na to, pokud nebudu mít na splátky, jak budu pak postupovat? Myslím si, že podnikatelky, které mají bezvadný nápad, určitě třeba prostudují vaše vítězky, a pokusí se je oslovit, pokud by neuspěly s financováním u banky. Já jsem měla na začátku opravdu problém, potřebovala jsem úvěr, ale žádná banka mi ho bez historie firmy neposkytla, řekli mi všude: no tak aspoň tříletá historie, v té době všechny finanční plány byly nastavené tak, že jsem jim řekla: S mým plánem vás ale za tři roky už nebudu potřebovat, a tak jsem hledala jinde, nebo jsem musela začít s méně a taky to šlo, a roky uplynuly, a když banky samy přišly s atraktivním financováním, bylo to příjemné, s jakou noblesou jsem je tenkrát mohla odmítnout. Ale to je dnes asi už jiné.
Je dobré vícekrát měřit a raději vůbec neřezat, nebo se do věcí pouštět s odvahou?
Je třeba mít dobrý metr, nejlépe kalibrovaný, a správně zaměřit, krátce se pozastavit a promyslet – a pak s odvahou řezat!
Jak měříte v rámci svých podnikatelských projektů úspěch? Kdy jste spokojená?
Když vás někdo, kdo je úspěšnější, pochválí.
PŘEČTI ČLÁNKY
Jak se daří pobočkám nově otevřené Partners Banky a kde je šance pro nové franšízanty? Odpovídá Jan Brejl, obchodní ředitel finanční skupiny Partners.
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Chocafé je kavárna, kde proudí především belgická čokoláda. Co tento koncept nabízí franšízantům nám v rozhovoru přiblíží zakladatel značky Jan Novák.
„Počty franšíz s vaflemi, palačinkami a lívanci rostou. Nyní cílíme na všechna krajská města“, říkají franšízoři Elvis Osmanović a Dino Pekez.
Nejčtenější
Výživové poradenství franšízy Nutriadapt dává prostor a příležitost i začínajícím podnikatelům. Jak se dá naskočit mezi nejlepší ve svém byznysu už v poměrně mladém věku?
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
TAB Board propojuje majitele a manažery lokálních firem, kteří mezi sebou sdílí zkušenosti. Franšízant Tomáš Petrů pro setkání využívá i netradiční prostředí.
Franšízová síť Banh-mi-ba ve stylu fast casual sází na oblibu vietnamských baget. Kde má tento byznys další potenciál?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI