Naše franšízy mají rovné podmínky

pondělí
30.01.2017
INSIA zaštiťuje na 1700 pojišťovacích a hypotečních makléřů. O jejich spolupráci namísto soupeření, o nových zákonech i firemních plánech hovořil obchodní ředitel František Hudák.
 

Jak se dařilo INSIA v loňském roce a co očekáváte od roku 2017?
V roce 2016 jsem rostli podle plánu, tedy přibližně o 15 %. Neustále vyvíjíme nové produkty, většinou se soustředíme na jeden. Letošní rok bude pro nás ve znamení dvou velkých legislativních změn, které proběhly už loni. Budeme sledovat, co tyto změny vlastně v praxi znamenají, a snažit se na ně reagovat.

Čeho konkrétně se ty velké změny v zákonech týkají?
Úvěrů na bydlení a životního pojištění. U úvěrů tu máme nově povinnost se registrovat u ČNBm předpokládáme, že do dvou let po povede k redukci počtu hypotečních makléřů. A také k jejich větší profesionalizaci. Od tohoto roku si „v zájmu ochrany klienta“ již nikdo v bance nebude moci půjčit více než 80 % hodnoty nemovitosti, kterou bude za hypotéku ručit. Každý bude muset hledat další vlastní zdroje, jak hypotéky dofinancovat. Pro klienty to jistě bude znamenat, že si budou půjčovat tzv. dražší peníze. Nicméně nám legislativa podle mého názoru do práce výrazně nezasáhne. Klienti stejně budou chtít bydlet, a úvěry tak budou potřebovat dofinancovat.

Fungujeme stále jako polootevřený systém, který umožňuje například spolupráci několika kanceláří v rámci jednoho města. My vůbec nemáme tendence se něčemu takovému bránit. Naopak, my spolupráci jednotlivých kanceláří podporujeme.

Neutrpí tím celý trh? Neobáváte se, že o hypotéky či pojištění bude menší zájem?
INSIA bude určitě růst i po legislativních změnách díky akvizici nových členů a náboru nových lidí do naší franšízové sítě. Pokud byste stála o můj osobní odhad, tak trh s hypotékami bude letos stagnovat, a výsledky budou v celém oboru stejné jako loni. Velké banky plánují u úvěrů na bydlení pokles o asi 15 %. Co se týká pojišťovnictví, tam určitě letos nadále poroste význam životního pojištění, které v České republice má stále na trhu nezaplněný volný prostor.

Když zůstaneme u pojišťovnictví, o jaký produkt je v tuto chvíli největší zájem?
V loňském roce jsme největší růst zaznamenali u hypoték a havarijního pojištění. U ůvěrů na bydlení to máme dáno trhem, který silně rostl. INSIA posilovala ještě silněji. U havarijního pojištění jde o následek snahy a kaitivity poradců. Více a lépe vysvětlují podmínky a dopady havarijního pojištění, a to se odráží i na výsledcích. Pojištění je nabídkový produkt, nikoliv poptávkový. Kromě tedy povinného ručení, to klient samozřejmě musí mít ze zákona.

Chcete letos otevírat nové kanceláře společnosti INSIA?
Fungujeme stále jako polootevřený systém, který umožňuje například spolupráci několika kanceláří v rámci jednoho města. My vůbec nemáme tendence se něčemu takovému bránit. Naopak, my spolupráci jednotlivých kanceláří podporujeme. Byť jsou si na jednu stranu navzájem konkurenty, tak si navzájem dokáží i pomáhat. Pokud se kancelář či jednotliví poradci chtějí úzce specializovat pouze na jeden segment a o ten druhý nemají zájem, a nejsou v něm třeba ¨zkušení, klienty si navzájem doporučí. Toto schéma chceme i v letošním roce výrazně podporovat. .

Takže se poradci INSIA budou stále více specializovat?
Určitě ano, ale hlavně se budou více orientovat na bližší, provázanější spolupráci s klienty. INSIA nabízí klientům co nejvíce komplexní služby, a to právě i díky zmiňované spolupráci kanceláří. U nás může klient uzavřít zároveň autopojištění, pojištění majetku, sjednat si hypotéku, atd. V INSIA neplatí územní exkluzivita jako u jiných typů franšíz. Nehlídáme rozložení kanceláří a poradců v regionech, záleží čistě na nich, kde chtějí působit. V našem oboru ještě dlouho nebude hrozit zahlcenost trhu.

Nemáte stanovený žádný maximální počet kanceláří v systému?
Strop není stanoven. Každým rokem chceme růst dvouciferným číslem, a přitom udržovat a rozvíjet kvalitu služeb. Nestojíme o mrtvé duše, ale o skutečný obrat. Nemáme potřebu proto stanovovat maximální počet kanceláří. Část franšíz u nás funguje přímo pod hlavičkou INSIA, další kanceláře vystupují svým vlastním jménem. Záleží vždy na typu spolupráce.

Když každá vaše kancelář nabízí něco jiného, nemá INSIA pak problém s tím, že mohou mít zcela rozdílnou úroveň? Jak hlídáte, aby například nabízely stejné produkty?
Každý z našich franšízantů má stejné podmínky, stejné portfolio nabízených služeb. Jinak ale v tomto směru nic nehrozí, to máme ošetřené. Rozhodně nenajdete v našem portfoliu všechny, které nabízejí banky a pojišťovny. Máme speciální tým analytiků, kteří nové produkty testují a prověřují. Nestane se, že vám náš poradce nabídne produkt, který u nás v testech neprošel.

V čem je INSIA zcela výjimečná? Proč si myslíte, že by hypoteční či pojišťovací poradci měli začít podnikat právě za spolupráce s vaší firmou? Co jim nabízíte speciálního?
Stále se vyvíjíme, nikdy nezůstáváme stát na místě. Využíváme třeba moderní nástroje včetně intuitivních aplikací. Jejich použití je jednoduché. Naší velkou výhodou je zcela jistě otevřený systém, v němž platí rovná pravidla pro všechny. Naši partneři a franšízanti vidí do smluv, které s pojišťovnami a bankami uzavíráme. Tudíž každý dopředu ví, kolik má z jakého obchodu provizí, a podobně. Pro nás je tento systém férový a navíc jednoduchý na provoz. Pro naše partnery máme vzdělávací systém INSIA Akademia. Není nic horšího, než pustit nezkušeného člověka na trh.

Před časem jste si stěžovali, že kandidátů na partnerskou spolupráci je dost, ale málo z nich je kvalitních. Zlepšila se situace v tomto směru?
To, že jsme letos přijali 50 nových týmů ještě samozřejmě neznamená, že jsme přijali každého zájemce. Máme svá interní kritéria, patří k nim například i posuzování profesní historie jednotlivých kandidátů. Určitě nepřijímáme jednotlivce, ale skupiny. Náš systém není pro jednotlivce ani efektivní. Když se někdo takový objeví, doporučíme mu spolupráci s některou již funkční kanceláří INSIA. Tam se může začlenit do týmu.