Poradenství, byznys nad zlato

Z aktuálního výzkumu finanční skupiny Wustenrot v lednu vyplynulo, že na 27 % Čechů věří, že finanční poradci jednají v jeho nejlepším zájmu.
Čtvrtek
09.03.2017
Dvě třetiny Čechů někdy v životě využily služeb poradce. Franšízové sítě, jež se specializují na finance, nepožadují od partnerů ani praxi.
 

Práce finančního poradce je náročná a často i kritizovaná, nicméně odměnou za stres a velké vytížení jsou vysoké provize za prodej produktů. Profese má navíc stále velkou perspektivu, přestože finanční gramotnost veřejnosti v posledních letech pomalu roste. Češi totiž poradcům důvěřují, a to především ti ve věku kolem 40ti let, které zajímají různé investice, i další oblasti finančního sektoru.

Více než polovina (56 %) dotazovaných se v průzkumu shodla, že poradce na ně netlačil, vysvětlil jim celou problematiku a poskytl prostor na rozmyšlení celé situace a její řešení. A právě to je cesta, kterou volí úspěšné poradenské společnosti. Nesnaží se svým klientům vnutit produkty finančích institucí za každou cenu, což bývá vůbec nejčastější výtka. Dlouhodobým trendem je oproti tomu umožnit zákazníkovi svobodnou možnost volby a výběru z nabídek více bank či pojišťoven na trhu. Úkolem poradce je pak seznámit svého svěřence s jednotlivými produkty, a znát jejich veškeré výhody i úskalí.

Loni byl u nás uveden do provozu mezinárodní franšízový systém MBI, který kombinuje finance a lifestyle. Společnost je založena na velkém počtu produktů v oblasti investic, investičních aktiv a privátního bankovnictví, které vyvíjí spolu s partnery jako například MasterCard nebo Raiffeisen Bank. Zaregistrovaným uživatelům poskytuje slevy na kulturní akce nebo zájezdy. Pobočky MBI Store mohou sloužit jako multifunkční prostor pro jednání s klienty a pořádání různých akcí a setkání. Nová franšízová forma vznikla díky úprávám firemní taktiky během ekonomické krize.

Propojení tří světů na jediném místě

Podnikání ve financích nevyžaduje většinou předchozí zkušenosti v oboru, společnosti franšízantům poskytují vždy přístup k již existujícím klientům nebo k exkluzivním produktům. Šanci na získání licence MBI mají například kandidáti, kterým nechybí výborné komunikační a obchodní dovednosti, jsou ochotni se vzdělávat a kromě minimálně středoškolského vzdělání disponují dostatečným kapitálem na rozjezd vlastní pobočky. Což je v tomto případě minimálně 600 tisíc korun. Mezi firmy působící v tomto oboru patří i poradenská společnost Partners, která má v portfoliu přes půl milionu klientů.

Partners se za spolupráce se strategickým partnerem UniCreditBank snaží prostřednictvím franšízového systému obsazovat i menší města. Začínajícím franšízantům pomáhá při výběru lokality a sídla, poskytuje i asistenci při tvorbě byznys plánu a partneři získávají zdarma podporu při výběru a zaškolení zaměstnanců. Na pokrytí nákladů na prvních 6 měsíců je třeba do pobočky Partners investovat alespoň 800 tisíc. Na komplexní finanční, bankovní a realitní služby se specializují franšízy OK POINT společnosti Broker Consulting. Její zakladatel Petr Hrubý tvrdí, že z prodeje se stala za poslední roky v případě poradců konzultační služba.

Podle Hrubého trh stále není naplněn kvalitním nezávislým finančním plánováním. OK POINTy se snaží oproti stále rostoucí konkurenci vymezit poskytováním moderních bankovních služeb (za spolupráce s internetovou divizí mBank), finančního poradenství, i nabídkou realit. "Takové propojení tří světů na jediném místě je ojedinělé," říká Hrubý. S tím, že jeho firma se zabývá potřebami lidí, a největší úspěch sklízí díky realitám. Od nových franšízantů Broker Consulting požaduje hlavně detailní znalost regionu a tamních obchodních vazeb. Na otevření OK POINTU je potřeba minimálně milion korun.