3 trendy úspěšných franšíz
Mnoho úspěšných značek a firem se rozvíjí a roste díky franšízingu, jehož Mekkou jsou Spojené státy americké. Model franšízové spolupráce jednotlivých poboček v síti, které vlastní smluvně vázaní obchodní partneři, umožňuje firmám poskytovat i v náročných podmínkách na trhu co nejkvalitnější a přitom cenově dostupné služby a výrobky. Franšízingu nahrávají některé aktuální trendy, které se objevují v byznysu a obchodu po celém světě.
Růstu franšízového trhu přitom značně nahrává dlouhodobé zlepšení spotřebitelských výdajů a vyšší zaměstnanost. Díky nim by zisky franšízových sítí měly letos narůst meziročně o 5, 3 % oproti necelým 3 % v případě celosvětového hospodářství. Dosáhnout by podle odhadů měly až k 710 miliardám dolarů oproti 674 miliardám v roce 2016.
K růstu franšízingu letos pomáhají především 3 největší trendy:
1. Vliv generace mileniálů
Ačkoliv obecně nejsou tzv. milenálové pro svět obchodu žádným velkým přínosem, ve franšízingu se jejich nezávislé myšlení uplatňuje s úspěchem. Jasně totiž upřednostňují firmy a podniky, které se neorientují pouze na finanční zisk, ale vyznávají i další hodnoty jako je ochrana životního prostředí, podpora sociálně slabých, a podobně. Jak to souvisí s franšízingem? Majitelé licencí na podnikání pod zavedenou značkou (neboli franšízanti) jsou vlastníci malých podniků, kteří musejí myslet a jednat skutečně nezávisle a samostatně, aby mezi konkurencí uspěli.
Franšízovou síť vždy sjednocuje logo a stejné produkty v nabídce, nicméně způsob řizení provozu se často liší v jednotlivých provozovnách. Jasně hovoří o schopnostech a způsobu vedení jejich šéfů. Mileniálové v této oblasti vynikají i proto, že svou práci považují za poslání, berou ji smrtelně vážně. Navíc akceptují osobní vlastnictví a práva, což jim jako franšízantům zase pomáhá při komunikaci s centrálami franšízových sítí, jejichž požadavky jako majitelů firemního know-how tak většinou chápou a akceptují. Mnohé studie již dokázaly, že mladí odborníci jsou efektivnější a produktivnější, pokud je jejich práce spojena s nesobeckým výsledkem.
2. Změna spotřebitelského chování
Spolu s růstem ekonomiky a životní úrovně obyvatelstva roste také poptávka spotřebitelů po produktech, zaměřených právě na tzv. přidané hodnoty. Firmy v reakci na tento trend začaly houfně vyznávat charitu, prosazují svou politiku ochrany životního prostředí, snaží o trvale udržitelný rozvoj i menší podporu čistě spotřebního chování. Alespoň to mnohé z nich veřejně deklarují. Všimli jste si speciálních akcí, kdy koupí nějakého výroku přispějete na dobročinné účely? Už "nespoříte" při hromadných nákupech na sadu hrnců nebo hračky pro děti, teď má zákazníkům dobrý pocit z nákupu zesílit charita.
Franšízový model je ideální pro co možná maximálně transparentní společnosti, které se otevřeně hlásí k zodpovědnosti za své působení na trhu, stejně jako za své produkty.
Franšízové sítě jsou v tomto směru opět ideálním podnikatelským modelem. Centrálně strukturované a řízené společnosti jsou vždy méně pružné v přizpůsobování se situaci na trhu, což se týká i nové spotřebitelské poptávky. Firemní struktura franšíz dovoluje při správné komunikaci řízení v opačném směru, kdy se značky orientují na zájmy obyvatel měst a obcí, v nichž působí. Jasná lokalizace služeb i dosahu charity je přitom významným rozdílem oproti velkým firmám, který ocení při spolupráci i další obchodníci a spolupracující profesionálové. Díky lokální síti dosáhnou franšízy v tomto směru opět mnohem dále, než korporace s násobně větším kapitálem.
3. Nástup robotů a větší zodpovědnost
Do třetice mají franšízy prospěch i z obecného strašáka na trhu práce, tedy automatizace výroby. Použití strojů a robotů sice jistě zruší mnohé pracovní pozice, nutně ale vytvoří nové role pro manažery a lidi, kteří zvládnou vykonávat funkce příliš složité pro stroje: tvůrčí práci, spolupráci a organizaci. Franšízy ve složité situaci kolem vysoké zaměstnanosti a současném rušení pracovních míst opět vytvářejí pracovní příležitosti tam, kde lidé práci potřebují nejčastěji. Tedy v menších městech a obcích.
Pokus o centrální řízení rostoucího obchodu může snížit kvalitu služeb a poškodit značku. Pokud se ovšem rozhodnete pro franšízing a najdete ty správné partnery, můžete své podnikání rozšířit bez zbytečných chyb a kompromisů. Franšízový model je ideální pro co možná maximálně transparentní společnosti, které se otevřeně hlásí k zodpovědnosti za své působení na trhu, stejně jako za své produkty. K tomuto trendu patří také např. informovanost o zboží a jeho výrobě či původu, což se týká třeba potravin a jejich složení. Franšízové sítě díky jednotné distribuci a zásobování (ovšem v podstatně menší míře, nežli je tomu u mezinárodních korporací) mají opět široké možnosti zpětné kontroly, ale i zavedení funkčních pravidel.
PŘEČTI ČLÁNKY
U solné terapie toto známé rčení skutečně platí. Franšízové Centrum Solné terapie CST ze Slovinska na tom staví úspěšný byznys. Nyní míří i na český trh.
Originální vzdělávací franšízový program pracuje s oblíbenou dětskou stavebnicí. Čím by mohly jejich kurzy zaujmout u nás?
Zajistěte si obchodní úspěch na Franchise Expo v Budapešti 4. dubna 2024. Objevte dynamické příležitosti a navazujte kontakty s inovátory v oboru.
Ve dnech 16. až 18. března 2024 se koná Franchise Expo Paris 2024, největší evropská událost v oblasti franšízingu. Co se chystá?
V Bruselu se udílely ceny Evropské federace franšíz. Ze značek, které míří na náš trh, získali ocenění Mail Boxes Etc.
Nejčtenější
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Jak se daří pobočkám nově otevřené Partners Banky a kde je šance pro nové franšízanty? Odpovídá Jan Brejl, obchodní ředitel finanční skupiny Partners.
Realitní trh v porovnání Česka, Evropy a Ameriky i metody moderního prodeje nemovitostí přibližuje v rozhovoru Mgr. Tomáš Jelínek, MBA, CEO franšízové společnosti Centrury21.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI