Čajová franšíza jako investice
Markéta Puzrlová se stala franšízantkou německé sítě čajoven před 3 lety, s firmou TeaGschwendner ale spolupracovala v oblasti velkoobchodu již od roku 2011. Specializovaný obchod s čajem v Praze ve Vodičkově ulici otevřela v září 2014, přípravy na zahájení provozu trvaly celé tři roky. Jak sama říká, společnost TeaGschwendner byla pro ni ale láskou na první pohled, takže vytrvala.
"TeaGschwendner jsem znala z Německa. Už tam mě přesvědčila především vysoká kvalita výrobků a služeb, které se na jednom z nejnáročnějších trhů světa nabízejí zákazníkovi," vzpomíná na své začátky. Vystudovala germanistiku, poté dva roky působila v Jablonci nad Nisou jako úřednice ve státní správě. Mezitím ale hledala vhodný podnikatelský koncept, díky němuž by se mohla postavit na vlastní nohy.
Poté, co našla možnost pořídit si franšízu německé značky TeaGschwendner, dospěla k závěru, že čaj je pro ni přesně tím produktem, s nímž se bude moci při podnikání ztotožnit. A že značka prezentuje způsob obchodování, který její osobnosti bude sedět. "Jiný franšízový koncept jsem nezvažovala, vybrala jsem si TeeGschwendner," říká. Zpočátku měla problém sehnat prostory na Praze 1, které by byly na dobrém místě a za přijatelný nájem. Nakonec se "usadila" v samotném centru české metropole.
Zvykat si na riziko, že zákazníci nepřijdou
Potýkala se také s marketingem a PR, v tomto směru ji prý pomohla německá centrála. "Když vstupujete na trh se zcela neznámou značkou, vždy se musíte připravit na problémy. Firma TeeGschwendner byla před pár lety na českém trhu v podstatě neznámá. To se dnes hlavně mezi čajaři, kteří dbají na kvalitu, povedlo změnit. Centrála TeeGschwendner dodává dobré, standardní služby, franšízant musí sám vědět, co potřebuje a nese podnikatelské riziko," vysvětluje Markéta Puzrlová.
Na riziko si ostatně musela zvykat i ona sama. Přiznává, že není soutěživý typ, a v podnikání je to někdy na škodu. Získala ale svobodu a volnost. Jako matka dvou dětí si dnes může sama organizovat čas jak sama uzná za vhodné. "Jediný pán je zákazník. I když je to někdy tvrdé, neměnila bych," tvrdí. Svou franšízu považuje především za dobrou investici. "Každý franšízant je v podstatě menší či větší investor, který vkládá do značky peníze a značce je tím “propůjčuje. Od banky jsem si peníze ale nepůjčovala.," říká s tím, že investice tohoto druhu se vrací pomalu, návratnost se počítá v řádu několika let.
Přesto si franšízing chválí. "Franšíza může být výhodná v tom, že jsou rozdělené role. V našem případě nákup čaje, certifikace BIO, veškerou administrativu spojenou s dovozem potravin ze třetích zemí, kontrolu kvality a jakosti, to vše řeší německý partner. My se soustředíme na prodej a na obchod," vysvětluje. I proto se musí v oboru neustále vzdělávat.
"Český čajař umí ocenit dobrý a kvalitní čaj. Umí posoudit, co mu nabízíte, zda je cena přijatelná a jaký máte doprovodný servis. Za to vše je pak ochoten i platit," říká paní Puzrlová. A dodává, že Češi jsou z úrovně produktu, služeb i interiéru specializované prodejny čaje opravdu nadšení.
PŘEČTI ČLÁNKY
Prodejna novin a tabáku Relay je možností, jak podnikat pod známou značkou s minimálními nároky na počáteční investice. Jak se jim u nás daří a čím mohou oslovit zájemce?
Franšízový prodejce sypaného čaje a výběrové kávy letos získal podíl na čajové továrně přímo v Indii. Nové obchodní cíle nyní zaměřují především na zahraničí
„Celý náš byznys je postavený na lidech, jsou to nejcennější, co máme," říká Petr Adámek, franšízový specialista značky Náš chléb Vaše pekárna.
„Naším strategickým cílem je udržet trend v expanzi nových prodejen a zajistit rozvoj náš i obchodních partnerů," říká Jaroslav Smrčka, manažer sítě Traficon.
Poslední dva roky nebyly pro franšízu PONT to go procházkou růžovým sadem. Na co se aktuálně soustředí a jaké jsou plány do roku 2023?
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Populární na fóru
Fornetti se mění v Minit
Zdravím,no někde je asi problém.Co myslíte?Petr
Pont zamířil na Florenc
0:38, pondělí, obchod PONT na Florenci: Přijel jsem z cesty, mám chuť na jedno plzeňské pivo. Pivo se zde prodává pouze po čtyřech půllitrech. První kopanec....
Fornetti se mění v Minit
Dokud se nezmění i ceny tak se nic moc neděje. Fornetti obchod jsem otevřel v Ostravě a držel jsem bez to bez zisku 3 měsíce. Krásně jsem jim naletěl na jejich...
Fornetti se mění v Minit
Zajímavé, docela ráda bych se dověděla více. Bude nějaký rozhovor?
Tesco na odchodu?
Co myslíte, je odchod Tesca z ČR reálný?
Má šanci na úspěch?
Do České republiky míří rakouský koncept Tiroler provozující obchůdky s alpskými delikatesami. Jeho zakladatel Wolfgang Obermüller prozradil jeho plány. Co...
Výhodou je důraz na kvalitu
Ani bych nečekal, že české čaje takto uspějí ve světě. Výborně!
Konkurenční boj začíná
Já bych je hnal, dyť jim to ukradli!