Franšízy zajistí loajalitu a důvěru

V roce 2012 společnost realizovala roční obrat 2,6 milionů eur (přibližně 750 milionů forintů), který se do roku 2016 zdvojnásobil. V současné době Paysera Ltd. pod vedením Liudase Kanapienise zaměstnává více než 100 lidí a poskytuje služby 300 tisícům zákazníků ve 184 zemích světa.
pondělí
27.11.2017
Spoluzakladatel a ředitel litevské franšízové sítě Paysera Liudas Kanapienis v rozhovoru hovoří nejen o zvláštnostech finančního on-line sektoru a "banklinku".
 

Kdy a jak vznikla společnost Paysera?
Předchůdcem Paysery byla společnost Electronic Business Projects (EVP). Vznikla v roce 2004 v Litvě, a zpočátku se zabývala především rozvojem internetových projektů. Našim úplně prvním projektem byl reklamní portál a řešení pro hromadné zasílání SMS, skrze které bylo možné bezhotovostně platit. EVP poté představila tzv. službu "banklink", což je automatizovaný platební systém SMS zpráv prostřednictvím největších litevských bank. Banklink se stal naší první službou, která je dodnes součástí balíčku služeb společnosti Paysera.

V důsledku neustálého vývoje získala společnost (nyní EVP International) v roce 2011 rating platební instituce a v roce 2012 také Evropskou licenci elektronického bankovnictví od Litevské banky. Společnost tak mohla poskytnout nejen on-line platební služby, ale i možnost nabízet správu internetových účtů. Poté byl vytvořen stávající platební systém, který je jednou z nejdůležitějších výhod pro franšízu Paysera - společnost Paysera Ltd. získala své definitivní a současné jméno v roce 2016. Náš franšízový koncept se vyvíjel přirozeně a transparentním způsobem, a nyní se snažíme jej učinit co nejvíce atraktivním i pro partnery ze zahraničí.

Proč jste se rozhodli při plánování expanze právě pro franšízing?
Po zhodnocení výhod a nevýhod několika obchodních modelů jsme dospěli k závěru, že franšízový systém je pro nás tím nejvhodnějším. Snad nejdůležitějším aspektem našeho rozhodnutí byly finanční služby, kterými se zabýváme. Jedná se o obzvláště citlivý segment, kde musíte získat důvěru a loajalitu zákazníků, spotřebitelů. Pro zahraniční společnost jako neznámou značku je to za hranicí domoviny poněkud obtížnější úkol.

Uvědomujeme si, že při snaze dosáhnout stanovených cílů rozvoje mohou být i ty nejmenší kulturní rozdíly fatální. Proto jsme odhodláni spolupracovat s důvěryhodnými místními podnikateli, kteří jsou obeznámeni s vlastním trhem, souvisejícími právními předpisy, rozumí místním spotřebitelům, a znají vhodné obchodní a marketingové nástroje. Tím, že toto vše kombinujeme s našimi zkušenostmi, znalostmi a technologiemi, chceme docílit klíčového postavení na trhu v různých evropských zemích.

Jak dlouho přípravy na tvorbu franšízové sítě trvaly?
O rozšiřování skrze franšízový systém bylo rozhodnuto na konci roku 2015. Snažili jsme se poté najít podobný koncept, ale zjistili jsme, že přímo ve fin-tech sektoru mnoho příkladů není. Analyzovali jsme také odlišné bankovní franšízové systémy, ty se ale obvykle omezují na otevření poradenské pobočky. Naše nabídka služeb byla mnohem širší, proto jsme museli hledat zcela nové řešení. Za spolupráce s konzultanty a specialisty na franšízové sítě jsme nakonec našli rovnováhu mezi potřebami našich franšízantů a celou sítí. Trvalo asi rok a půl, než jsme prodali první franšízovou licenci.

To se stalo v květnu 2017 poté, co jsme na konci loňského roku začali aktivně hledat nové franšízanty. Prodej finančních franšízových balíčků je mnohem složitější, než je tomu v jiných odvětvích. Franšízový partner musí například znát místní zákony a licenční systém jako takový. Ze všech těchto důvodů je proces prodeje finanční franšízy zdlouhavý, což je také důvod, proč hledáme partnery především v zemích EU, kde je finanční sektor přece jen regulován podobnými mechanismy, což významně usnadňuje implementaci systému. Zároveň si v rámci EU můžeme udržet cenu za licence na nižší úrovni - mimo EU vyžadují franšízy vyšší náklady, a to především kvůli nutnému přizpůsobení se tamním podmínkám.

Máte nějaké speciální požadavky na franšízanty? Co všechno musí umět a znát?
Vždy, než začneme diskutovat o podmínkách, nejprve vyhodnotíme a analyzujeme trh, vypočítáme očekávané náklady na přizpůsobení systému a našich produktů. Pokud je vše v pořádku, začneme jednání o podrobnostech. Udělujeme exkluzivní franšízová práva pouze jednomu partnerovi v zemi. Paysera, stejně jako každá jiná finanční instituce, má na franšízanty přísné požadavky. Naši partneři musí být úspěšnými podnikateli s bezkonkurenční pověstí. Spolehlivost je pro finanční instituce nepostradatelná. Výhodou jsou pak zkušenosti z právní oblasti, financí, oceňujeme například vlastní rozsáhlé sítě obchodních kontaktů a pozitivní přístup k moderním bankovním technologiím. Samozřejmě svou roli hrají i finance, franšízant musí být schopen investovat do celonárodní licence asi 150 tisíc eur.

Co všechno franšízanti podpisem smlouvy získají?
Partneři společnosti Paysera mají k dispozici všechny potřebné nástroje pro zahájení a rozvoj úspěšného mezinárodního e-platebního obchodu. Výchozí hodnotou franšízové sítě Paysera je platební systém, který umožňuje připojit se ke společné infrastruktuře plateb a přenosů. Model franšízy nám umožňuje nejen rozvoj sítě, franšízoví partneři přispívají například také k rozvoji infrastruktury, zlepšování služeb, povědomí o značce, a jsou často autory nových podnětných nápadů.

Náš koncept je obzvlášť výhodný na trzích, kde je nedostatek platebních řešení, a kde jsou mezinárodní platební převody stále nákladné. Náklady na přizpůsobení našeho systému jsou na těchto trzích nejnižší, zatímco naše nabídka služeb je jedna z nejvíce konkurenceschopných.