Pravidlo, kterým se dánský podnikatel řídil, bylo že "jen to nejlepší je dost dobré". Snažil se jej předat svým zaměstnancům, které přesvědčoval, že kvalita je pro obchod tou největší hodnotou. Navzdory tomu si stavebnice získávala cestu k obchodníkům a zákazníkům složitě, a o uznání musela dlouho bojovat.
Úterý
28.11.2017
Mezi firmami na výrobu dětských hraček si drží prim LEGO. Stavebnice se stala za 85 let existence skutečnou legendou.
 

Píše se rok 1932, a v městečku Billund na jihu Dánska šestadvacetiletý tesař Ole Kirk Kristiansen otevírá první obchod s dřevěnými vyřezávanými hračkami. Název LEGO je zkratkou dvou dánských slov "leg godt", která znamenají "dobrou hru". Za dnes již slavným názvem se ukrývá podnikatelský příběh jedné rodiny, který psal nejen novodobé dějiny dětských hraček, ale ovlivnil také po celém světě nespočet lidských osudů. Již samotný název LEGO patří mezi nejhodnotnější jmění současných majitelů.

Jako každý příběh, i historie hraček LEGO má několik milníků, kdy stačilo málo, a navždy by zmizely ze světa. Jedním z nich bylo pro LEGO objevení nového materiálu. Téměř 15 let po vzniku značky jako takové Kristiansen rozhodl, že ideální pro výrobu hraček bude namísto dřeva plast. Koupil první vstřikovací stroj v Dánsku. V roce 1949 byl použit k výrobě prototypu LEGO bloků. Myšlenkou vynálezce bylo vytvořit systém malých částí, které by mohly být snadno propojeny a zase odděleny, aby neustále vznikalo něco nového.

V roce 1954 se generálním ředitelem společnosti LEGO stal syn zakladatele značky Godtfred Kirk. Byl si dobře vědom vysokého potenciálu barevných cihliček, které vynalezl jeho otec, ale viděl v nich také řadu technických problémů. Stále jim chyběla všestrannost a univerzálnost. V roce 1958 byly patentovány bloky s novým tvarem a vzhledem, a několik následujících let firma hledala ideální materiál pro jejich sériovou výrobu. Nový design se ukázal být hitem. Byl natolik úspěšný, že se na něm do dnešních dní takřka nic nezměnilo. Současné moderní stavebnice tak lze bez problémů kombinovat s výrobky LEGO, starými i půl století.

Přežít hrozící smrt a uzdravit firmu

Firma i nadále zůstala v rukou zakládající rodiny. V roce 1986 převzal vedení zakladatelův vnuk Kjeld Kirk Kristiansen a společnost pokračovala v posilování své pozice na globálním trhu s hračkami. Obtížnější období si prodělala na počátku nového tisíciletí, kdy se ukázalo, že nahromaděné ztráty z několika let činily 144 milionů liber. Hovořilo se dokonce o prodeji značky Američanům. Snížení nákladů a rezignace na výrobu méně ziskových sérií však v příštím roce umožnily výrazné zvýšení výnosů a opětovný návrat k růstu. Další hrozící konec byl zažehnán.

V hlavním sídle LEGO Group v Billundu dnes vyvíjí nové stavebnice a řady více než 120 designérů. Společnost má také pobočky ve Velké Británii, Španělsku, Německu a Japonsku, kde jsou připravovány projekty určené speciálně pro tyto trhy.

Průměrná doba vytvoření nového produktu je u LEGO přibližně 12 měsíců. Proces tvorby se skládá ze tří etap. V té první sleduje společnost trendy na trhu, kdy designéři získávají přehled o aktuálně nejoblíbenějších hračkách či třeba filmech přímo u dětí. Díky tomuto kroku vznikají pak populární řady, které navazují na jiné dětské trendy včetně oblíbených pohádkových či filmových postav.

První návrhy na nové stavebnice vznikají díky specializovanému výkresovému počítačovému softwaru. Za pomocí stereolitografického stroje jsou poté vyráběny jednotlivé prototypové bloky, které jsou později vyhodnocovány celým projektantským týmem. Produkt je také posuzován skupinou odborníků - dětí - kterým je nový produkt posílán na vyzkoušení. Pokud jsou malí konzultanti spokojeni, projekt je přijat a nové soupravy putují do sériové výrobny.

Zbohatnout lze i na malých věcech

LEGO je vyrobeno vždy z vysoce kvalitního matného plastu. Kostky mají povrch odolný proti poškrábání či jinému mechanickému poškození, a jejich tvrdost zaručuje pevnost konstrukcí, které z nich děti staví. Pouze asi 18 z milionu vyrobených součástek obvykle neprojde skrze kontrolní mechanismy, které jsou součástí výroby. Všechny výrobky dánské společnosti vznikají v továrnách v Evropě a Mexiku.

LEGO Group odhaduje, že během 50 let provozu bylo prodáno zhruba 400 miliard bloků stavebnice Roční produkce společnosti je v průměru 20 miliard. Nedílnou součástí byznysu kolem dánských dětských cihliček jsou ale také zábavní parky, nazývané Legolands. První byl založen v roce 1968 v kolébce společnosti Billundu. Další je v Británii ve Windsoru, v Gunzburgu v Německu a Carlsbadu v Kalifornii. Turisté v nich mohou vidět autentické budovy, jako je Kodaňský stadion, Královský palác, kolotoče a kina. Všechno samozřejmě postavené pomocí LEGO cihel.

Navzdory přibývajícím rokům LEGO stále získává nové příznivce. Fenomén téhle hračky totiž spočívá také v tom, že oslovuje jak děti, tak třeba vědce. Kristiansenové jsou díky geniálnímu vynálezu nejbohatší dánskou rodinou a jejich firma si i přes výkyvy drží pozici největšího výrobce hraček na světě. I proto má čas od času problémy s autorskými právy - v těchto dnech například LEGO poprvé vyhrálo soudní spor s čínským plagiátorem, což je označováno za poměrně překvapivý výsledek.