Úterý
23.01.2018
Šaty šité na míru nemusí být nutně luxusem. Kalhoty na míru lze sehnat i v online krejčovství. Jak si takovou speciální oděvní firmu založit?
 

Dnešní doba je uspěchaná, na tom pramálo změníme. Stále více věcí toužíme vyřešit online. Na internetu nakupujeme elektroniku, potraviny i módu. Po síti si sjednáváme pojištění, půjčky, elektronicky komunikujeme s úřady. Dá se tedy říci, že každý podnikatel, chce-li dosáhnout více než lokálního úspěchu, by měl popřemýšlet, zda nemůže svůj produkt či službu poskytovat online. A to nejen v tradičních oborech.

Na trhu tak můžeme najít například i online krejčovství. Zajímá vás, jak těžké je podobný byznys rozjet, na co se připravit? Čtěte dál a zjistíte, jak náročné je podnikat na síti v oblasti, která není tak typická, ale skrývá poměrně velký potenciál. Řeší totiž nejen rozmary, ale i „problémy“ řady lidí. „Protože měřím bezmála dva metry, bylo pro mne vždy obtížné sehnat na sebe kalhoty. Ještě těžší bylo sehnat takové, které by mi padly. Ovšem zcela nemožné bylo sehnat padnoucí kalhoty, které by navíc vyhovovaly mému vkusu a mým požadavkům jak na materiál, tak na střih,“ vzpomíná na motivaci k založení krejčovství Ondřej Musil, majitel společnosti Tailomatic, která se specializuje na šití kalhot na míru, ušitých na základě online objednávky klienta.

„Češi jsou připraveni a hlavně ochotni utrácet své peníze za oblečení šité na míru. Ovšem pro zajištění budoucnosti naší firmy je třeba expandovat i na zahraniční trhy, což bude, mimo jiné, řešit nová verze webu. Proto také v minulosti proběhla změna názvu firmy z Krejčomatu na Tailomatic.“

Profesionálové jsou základ

Základem online krejčovství, stejně jako všech podnikatelských projektů na internetu, je správně fungující web. Abychom měli jistotu, že takový budeme mít od začátku, je na místě poptat jeho zhotovení u odborníků. Ušetří nám to čas, nervy a v důsledku i peníze. „Jelikož se pohybuji v IT oboru, první web jsem si zhotovil svépomocí. Velmi rychle se ukázalo, že je nevyhovující. Proto jsem musel nový web zadat profesionálům v oboru. Webdesigner, grafik, programátor, tester, prostě bylo třeba najmout studio, které má všechny tyto lidi pod jednou střechou,“ radí Ondřej Musil s tím, že i tak si projekt vyžádal spoustu času a v neposlední řadě i financí.

Na internetu je v současné době řada krejčovských webů. Naprostá většina z nich nabízí své služby podmíněné tím, že se musíte s krejčím setkat osobně na několik zkoušek oděvu. Právě v tom se od online krejčovství společnosti Tailomatic liší. „My jsme v podstatě jediní, kdo tuto službu nabízí „čistokrevně“ online. Žádné zkoušky nejsou nutné. Na základě zadání devíti mír dovedeme výsledné kalhoty vymodelovat přesně podle klienta. Osobní měření nabízíme po dohodě se zákazníkem také. Nenutíme však klienta, aby kamkoli jezdil, náš krejčí přijede za ním,“ prozrazuje Ondřej Musil s tím, že takovémuto fungování je třeba přizpůsobit nastavení webu. „Neustále náš web zdokonalujeme. Nově jsme přidali například konfigurátor nové generace, videonávody, automatické rozpoznání a upozornění na pravděpodobnou chybu měření zákazníka nebo řešení rozdílného zobrazení barevnosti materiálů,“ popisuje nikdy nekončící práci na zdokonalování webu Ondřej Musil.

K čemu by nám však byl web s e-shopem nabízejícím exkluzivní produkt, kdyby jej neměl kdo zhotovit. Proto je již na samém počátku budování firmy nutné zajistit výrobu, tedy nasmlouvat dílnu, určit podmínky spolupráce a hlavně otestovat šití tzv. naslepo. „Je totiž třeba, aby zkušený krejčí rozpoznal chybu v zadání zákazníka a vyvaroval se šití nepadnoucího výrobku,“ vysvětluje důležitost testování Ondřej Musil, jehož online krejčovství má tyto, jak sám říká, „dětské nemoci“ za sebou a může se pyšnit fungující spoluprací s krejčími.

Každému, kdo si umí představit krejčovství, je jasné, že budeme potřebovat nějaký prostor. Jak je tomu však u online krejčovství? V případě, že budeme v rámci našeho byznysu spolupracovat s externí krejčovskou dílnou, nemusíme tento „problém“ řešit. V momentě, kdy však chceme spolu s online krejčovstvím rozjet i vlastní výrobu, budeme si muset obstarat prostor o velikosti minimálně 100 metrů čtverečních.

„V České republice například nejsme schopní sehnat kvalitní džínovinu. Proto ji bereme z Japonska, USA, Itálie nebo Španělska, což s sebou nese nemalé náklady a mnohdy i komplikace. Pokud někdo z vás zná nějakého výrobce kvalitní džínoviny u nás, budu rád, když se nám ozvete.“

Kvalita se počítá

Pro krejčovskou dílnu musíme také zajistit materiál, který bude naprosto splňovat naše požadavky na kvalitu. Nezdá se to, ale může to být jedním z největších problémů. „Ze začátku mne vůbec nenapadlo, že zažije takové martyrium s hledáním dodavatele kvalitní metráže. Zvláště, když Česká republika byla v minulosti proslulá výrobou a exportem látek. Tyto časy jsou už bohužel pryč a nezbývá, než doufat, že se výroba u nás opět rozběhne,“ líčí Ondřej Musil.

Když už tedy narazíme na dodavatele, jež dokáže splnit naše požadavky, je dobré s ním budovat dlouhodobý vztah a spolupráci. Toho dosáhneme mimo jiné i respektem. „U nás razíme filozofii etického podnikání. Nejsme hypermarket, abychom za každou cenu nutili dodavatele snižovat ceny. Chápeme, že on i jeho zaměstnanci si musí vydělat na svůj byznys stejně jako my. V opačném případě by se to mohlo odrazit na kvalitě vstupních materiálů, což je pro nás nepřípustné,“ říká Ondřej Musil.

Pro výběr správného materiálu je třeba nejen sledovat módní trendy, ale také vyhovět i konzervativním zákazníkům. Z tohoto důvodu se musíme připravit na nutnost mít poměrně velké skladové zásoby. „Spolupracujeme s velkým množstvím prodejců, kteří již znají naše potřeby a požadavky. A tak nám rovnou posílají vzorníky, ze kterých vybíráme. Bohužel, například kvalitní džínovinu nejsme schopni v České republice sehnat. Bereme ji z Japonska, USA, Itálie nebo Španělska. To značně navyšuje náklady a navíc kolem toho musí člověk řešit spoustu vedlejších problémů,“ líčí peripetie Ondřej Musil.

Co se týče zaměstnanců, neobejdeme se samozřejmě bez šikovného krejčího nebo krejčové. S jejich výběrem není dobré pospíchat. A jak Ondřej Musil upozorňuje, sehnat opravdového profesionála je mnohdy velký problém. „Najít spojení kvality, spolehlivosti, zodpovědnosti a komunikativnosti v jedné osobě, nebo i v jedné dílně, byl opravdový oříšek,“ vzpomíná Ondřej s tím, že je třeba počítat s tím, že takového člověka je třeba řádně zaplatit. „Preferujeme lokální zaměstnance z Česka. Dáváme u nás šanci i handicapovaným. Všichni pro nás navíc mohou pracovat jen na částečný úvazek,“ dodává Ondřej.

Aby obchod dobře fungoval, musíme mít zajištěno také bezproblémové vyřizování objednávek a případných reklamací. Nutné je také spolupracovat se studiem, které zajišťuje vývoj webu, propagaci a podobné záležitosti.

Marketing z první ruky „Nejdůležitější je pro nás doporučení. Přeci jen se jedná o osobní vztah dvou subjektů, i když se většinou fyzicky vůbec nesetkají. Nepoužíváme v podstatě jiné marketingové nástroje.“ Ondřej Musil, majitel společnosti Tailomatic.

Bájné zvíře

Ondřeje Musila jsme se také zeptali, na jakou počáteční investici se musíme při rozjíždění vlastního byznysu v této branži připravit. „Otázkou je, co od toho očekáváte. Zda vám jde o přivýdělek, nebo regulérní funkční byznys. My si zvolili druhou variantu. V tuto chvíli se tak musíme bavit v řádu statisíců a bezpochyby budeme muset tento řád opustit a vydat se směrem nahoru,“ prozrazuje Ondřej s tím, že vše u společnosti Tailomatic momentálně závisí na nákladech spojených s připravovaným novým webem a vlastní dílnou.

Náklady na její provoz dnes Ondřej odhaduje mezi 85 až 100 tisíci korunami měsíčně. Připravit se však musíme na další provozní poplatky. Něco nás bude stát vývoj a údržba již tolikrát vzpomínaného webu, materiály, strojní vybavení a v neposlední řadě daně.

V návaznosti na provozní náklady musíme přistupovat k cenotvorbě našich produktů. Odrazí se v ní zejména cena materiálu a práce krejčího. Jedná se o jednu z nejtěžších disciplín. „Trvalo nám dlouho stanovit cenu výrobku, zvláště když je každý kus originál. U nás totiž nenajdete žádné série, i když se samozřejmě můžete nechat inspirovat jakýmkoli designovým kouskem,“ říká Ondřej Musil s tím, že ve společnosti Tailomatic k cenotvorbě přistoupili tak, že stanovili cenu každé části kalhot, například kapes, a do kalkulace je započítává konfigurátor. V případě neobvyklých zakázek pak provádí „ruční“ kalkulaci.

Pro to, abychom byli v našem podnikání v této oblasti úspěšní, musíme mít beraní vytrvalost a odolnost hrocha. „Tedy povahu křížence zvířat, jež byste si nepřáli v přírodě potkat. Stejně tak je nutné mít jasnou mapu, jak dosáhnout cíle a zbytečně nesjíždět z cesty a nekličkovat,“ poznamenává Ondřej Musil s tím, že důležitá je také neustálá kontrola, a to téměř všeho – kvality materiálu, zpracování nebo spokojenosti zákazníků. Bez ní a zpětné vazby by se naše služba nemohla vyvíjet. Je třeba se snažit neustále reagovat na individuální potřeby zákazníků.

Samozřejmě, čas od času se může stát, že se vloudí chybička a přijde nám reklamace. V takovém případě je nutné se k ní postavit čelem. Je jistě důležité reklamacím hlavně předcházet, čehož docílíme používáním kvalitních materiálů, kvalitním zpracováním a osobním přístupem k zakázkám. Pokud však k reklamaci dojde, je dobré ji vyřešit obratem. Můžeme ji totiž změnit i ve vlastní prospěch.

"Ze zkušenosti víme, že když se o nespokojeného zákazníka dobře postaráme, nakonec se k nám rád vrací. Často totiž dá po dobře vyřízené reklamaci doporučení i svým přátelům, což je vlastně podstata našeho marketingu. Někteří naši zákazníci nám sami píšou, že k nám posílají své přátele. A to se počítá,“ dodává Ondřej Musil.