S Kiwi letem světem internetem

Oliver Dlouhý našel díru na trhu, jak sám tvrdí. K tomu slouží průzkum trhu, který lze provést i skrze internet, podnikatelské a jiné rejstříky. Cílovou skupinu je pak možné oslovit skrze marketing a reklamu. Zakladatel Kiwi.com slaví díky svému nápadu úspěchy, o jediný hlas mu letos unikl titul Podnikatel roku.
pondělí
19.03.2018
Cestovatelský vyhledávač Kiwi.com patří po více než 5 letech mezi 10 největších prodejců letenek na světě. Lze jeho úspěch napodobit? Vyplatí se dnes ještě začít podnikat v cestovním ruchu? Poradíme, jak bojovat s rostoucí konkurencí.
 

Psaly o ní i ty nejslavnější noviny světa, už rok po vzniku denně vyhledávaly její služby desetitisíce cestovatelů. Společnost Kiwi.com založil v roce 2012 v Brně tehdy čtyřiadvacetiletý Oliver Dlouhý pod původním názvem Skypicker. Student, kterého nebavilo studovat, hledal s přítelkyní levné letenky na levnou dovolenou. Díky systematické práci se mu podařilo ušetřit většinu původní částky. Nápad na server, který bude nejlevnější a navazující letecká spojení vyhledávat sám, byl na světě.

Podnikatelského ducha měl v sobě nejmladší ze tří bratrů Dlouhých prý už jako dítě. Jako jediný z trojice sourozenců se nestal hercem, namísto divadla ho přitahovaly výkupny ovoce a zeleniny, kde - jak zpětně rád vzpomíná - nabízel příchozím vyšší ceny za výkup borůvek. Za litr připlatil obvykle 5 korun navíc, a ovoce poté prodával za hranicemi v Rakousku v tamních restauracích. Samozřejmě za mnohem vyšší cenu, než by utržil kdekoliv na českém území.

Škola informatiky v Brně ho sice přestala bavit po prvním týdnu, nicméně něco si z ní zjevně odnesl. Založil svou první společnost s ručením omezeným, a začal se věnovat outsourcingu logistiky pro internetové firmy. „Později jsem i některé z nich koupil a zase prodal,“ vzpomíná na své těžké začátky na internetovém poli. Partyzánské podmínky ho naučily přizpůsobivosti. V první fázi svého podnikání například doufal, že nákladný provoz webu bude platit z reklamy.

Stop. A zpátky za startovní čáru

Jenže letecké společnosti o podobný druh spolupráce nejevily pražádný zájem. Oliver Dlouhý musel proto sebrat odvahu, udělat pár kroků zpět, a svůj podnikatelský záměr od základů celý předělat. Ani ty nejmenší aerolinky nepřesvědčil jiný argument, než miliony zákazníků. A ty on na svém serveru zatím neměl. Pokud se tedy rozhodnete vydat v jeho stopách, a chcete si založit cestovatelský server, rozhodně se dopředu obrňte trpělivostí. Spíš než boj s konkurencí vás čeká spousta problémů, jejichž řešení bude vyžadovat pružné a vstřícné myšlení.

Pokud nejste jako Oliver Dlouhý studentem informatiky, budete si muset pravděpodobně najmout profesionály, kteří za vás odvedou tu nejdůležitější práci – stvoří celý systém, díky němuž je možné poskytovat cestovatelům všeho druhu potřebnou podporu a služby. „Kiwi.com je inovativní celosvětový online vyhledávač letenek, který díky unikátnímu algoritmu cestovatelům sestavuje itineráře s těmi nejlepšími kombinacemi letů. Na rozdíl od mnoha našich konkurentů jsme naprosto nezávislou společností, která neupřednostňuje žádnou aerolinku či partnera, čímž dáváme našim zákazníkům možnost svobodné volby,“ vysvětluje současné podnikatelské know-how společnosti Kiwi.com marketingový manažer Stephen Davis.

Kiwi.com od svého založení podle Dlouhého neustále roste, a je tak chytře vymyšlená, že současné cestovatelské trendy jí jen pomáhají na cestě vzhůru. Nyní má více než 1100 zaměstnanců.

Vyplatí se v současnosti ještě vstupovat do podnikání v oblasti cestovního ruchu? Podle dat vyplatí. Cestovní kanceláře a agentury si po letech krize opět mnou ruce radostí. Meziroční nárůst prodaných zájezdů v ČR se loni chystal završit nový rekord. Ten stávající z roku 2008 činil podle odhadů 51,5 miliardy korun. Ještě v roce 2016 situace přitom nevypadala ani zdaleka tak růžově. Tržby meziročně klesly o až 3 % následkem teroristických útoků po celé Evropě. A co víc, následkem rozmachu internetu, referenčních systémů ubytování a low-costových letenek se značně rozšířil trend individuálního cestování.

Geniální nápad, který nelze zkopírovat

Společnost Kiwi přitom prodala předloni poprvé více letenek, než dosud největší čeští prodejci Asian a Student Agency. Spolupracuje také s více než 650 leteckými společnostmi od těch nízkonákladových, až po nejvýznamnější dálkové přepravce. Unikátní algoritmus propojuje i nabídky obvykle nespolupracujících společnost. Speciální proces se nazývá „virtual interlining“, a díky němu jsou ceny na Kiwi.com v průměru o 28 % nižší, než u konkurence. Ušetřit s Kiwi po cestách mohou klienti ale i až 90 % původní ceny. Zákazníkům ručí Kiwi.com také za to, že spoje na sebe budou navazovat.


Kiwi.com v číslech

  • 700 milionů eur roční obrat

  • 5 poboček v provozu (Brno, Kyjev, Fidži, Split, Bělehrad)

  • 5 poboček, které hodlá Kiwi.com otevřít (Manila, Durban, Ta-lien, Barcelona a Praha)

  • 1 100 zaměstnanců (z nichž je 900 v ČR)

  • 63 národností mezi zaměstnanci

  • 32 jazyků, které zaměstnanci ovládají

  • 650 spolupracujících aerolinek

  • 40 milionů vyhledaných letů denně

  • 6 000 rezervovaných letenek denně

  • 172 terabytů denně příchozích dat


Tzv. „Kiwi.com Guarantee“ je extra služba u tras, které by jinak vyžadovaly více rezervací s malou či žádnou ochranou pro případ zpoždění či zrušení letu. To znamená, že pokud dojde ke zpoždění letu a v důsledku toho ke zmeškání navazujícího spoje u jiné letecké společnosti, Kiwi.com provede rezervaci alternativní linky do cílové destinace zdarma, nebo garantuje vrácení peněz. I Davis ostatně přiznává, že konkurenční boj v Kiwi.com nikoho příliš netrápí, protože unikátní algoritmus, zajišťující komplexní cextovatelské služby serveru Kiwi.com, nelze jednoduše zkopírovat.

Nekonkurujte, hledejte díru na trhu

Našli jsme mezeru na trhu, kterou doposud nikdo neviděl a nijak ji nezaplnil. A právě v tom se ukrývá konkurenční výhoda Kiwi.com, a to i v globálním pojetí cestovního ruchu,“ říká. Kiwi.com ve své kategorii představuje podle něho zcela odlišný produkt s novými a pokročilými vyhledávacími funkcemi, díky kterým lidé ušetří nejen čas, ale i peníze. Cestu si ke službám původně české firmy nacházejí podle Davise různým způsobem. Přes obchodní partnery, přidružené společnosti, nebo přímo. „Naše zákazníky najdete po celém světě,“ tvrdí Stephen Davis.

Unikátní postup Kiwi.com při plnění zákaznických přání je složité byť i jen napodobit. Bez algoritmu, který tvoří základ vyhledávacích funkcí webu, jsou plány na tvorbu cestovatelského vyhledávače zbytečné.

Chcete-li podnikat v cestovním ruchu, nemusíte být samozřejmě rovnou autor převratného vynálezu. Zvolit můžete třeba cestovní kancelář, pak se ale připravte na rozdílné právní normy. CK musejí mít ze zákona například pojištění proti úpadku, nebo sjednanou bankovní záruku. Navíc v ČR mezi nimi panuje poměrně velký konkurenční boj. Jednodušší formou podnikání je cestovní agentura, která spadá po živnosti volné, a nikoliv koncesované (k jejich provozování je třeba souhlas Ministerstva pro místní rozvoj), a nezodpovídá například za své klienty během cest.

I vyhledávačů levných letenek existuje v Česku již vícero, proto bylo i v případě Kiwi zcela nutné zaujmout alespoň originální nabídkou, nebo úzkou specializací. Kiwi.com se orientuje na mladé, nezávisle smýšlející cestovatele. Nesnaží se složitě konkurovat na přímých letech, Kiwi nabízí záměrně kompletně nový způsob rezervace letenek. Zákazníkům během pár vteřin automaticky zkombinuje lety běžně nespolupracujících leteckých společností do jednoho itineráře, a ušetří jim tak až 80 % z původní ceny.

„Již dnes jsme ve světové top desítce a evropské top pětce největších prodejců letenek. Počítáme, že do pěti let se staneme největší online cestovní agenturou na světě nabízející zákazníkům nové trasy za ty nejlepší ceny a takové služby a záruky, které jim neposkytne nikdo jiný,“ uvedl Dlouhý ohledně firemních plánů. Nové pobočky Kiwi otevře brzy v Manille, Durbanu, Praze, či Barceloně. Pracovat v nich bude také na 1100 expertů, zabývajících se cestováním a moderními technologiemi.


Celý text naleznete v magazínu Vlastní firma FRANCHISING, který je možné si objednat po odkazem.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017