Nová IKEA ve virtuální realitě

Cílem nové prodejní strategie IKEA je dostat se přímo do obývacích pokojů svých zákazníků prostřednictvím zlepšení online prodeje a systému doručování až do domu. Společnost se ale nehodlá vzdát ani své původní koncepce velkých obchodů na okrajích metropolí. Tyto obchody však již nebudou prioritou.
Středa
09.05.2018
Švédská franšízová ikona IKEA testuje možnost vyzkoušet si nábytek v obchodech ve virtuální realitě. Plánuje i další růst mezinárodní sítě.
 

Nové alternativní způsoby prodeje nábytku hledá slavná švédská společnost IKEA. Snaží se tak držet krok s dobou, a chce poskytnout svým věrným příznivcům nejen možnost nakoupit bez stresu a v maximálním komfortu, ale zároveň je obohatit o jedinečný nákupní zážitek. Kdo by si někdy nechtěl vyzkoušet pobyt ve virtuální realitě? Popularitu moderní technologie, díky níž si budou moci lidé v obchodech IKEA navrhnout vlastní interiér a navíc se třeba projít po novém domově, kombinuje švédská firma s vlastní strategií. Díky virtuální realitě budou v budoucnu zákazníci IKEA opět o něco samostatnější, což je jeden z pilířů strategie globální společnosti. Časem by mohla moderní technika navíc zcela nahradit i personál na prodejnách.

Již nyní zákazníci využívají možnost navrhnout si kuchyni sobě na míru díky speciální mobilní aplikaci ve smartphonech. Poprvé ji IKEA představila v roce 2016, na vývoji spolupracovala s francouzskou firmou Allegorithmic, zapojil se ale i Apple. Nyní IKEA testovala v prvních obchodech i virtuální místnosti s tím, že virtuální realita má být nedílnou součástí rozsáhlých změn, které celou franšízovou síť a její obchodní model čekají v nadcházejících 3 letech. Čelit tak chce například stále rostoucí on-line konkurenci ze strany Amazonu a dalších zkušených internetových prodejců.

Co zažívá desetileté dítě v kuchyni?

"Virtuální realita se rychle vyvíjí a za 5 až 10 let bude integrovanou součástí života lidí. Bude hrát stále důležitější roli i v našich obchodech, kde umožní například vyzkoušet si řadu řešení pro vybavení domů již před jeho nákupem, "říká Jesper Brodin, manažer IKEA Range & Supply. V momentě, kdy si na hlavu nasadíte speciální virtuální helmu s brýlemi, můžete například pouhým kliknutím změnit ve virtuálním prostoru barevné ladění plánované kuchyně, či umístění jednotlivých kusů nábytku. Můžete ale i vzít do ruky pánev, a postavit ji na sporák, nebo se převtělit v malé dítě, měřící pouhých 100 centimetrů. Ve fantazii se meze nekladou.

Celosvětový provozní zisk IKEA klesl meziročně o 33 % na 3 miliardy eur. Důvodem byly podle vedení i vyšší náklady na podporu expanze. Franšízová síť IKEA by se podle plánů měla i nadále rozrůstat. Příbývat by mělo také menších obchodů v centrech metropolí, které mají sloužit zákazníkům "městského typu", a doplňovat nabídku velkých poboček, umístěných na periferiích v nákupních parcích. Období transformace následuje v IKEA po nedávné smrti zakladatele Ingvara Kamprada, který se na vedení globální společnosti významně podílel. Pod vedením nového týmu by měla značka vyjít vstříc většímu množství zákazníků než dosud, a vyhovět také těm náročnějším.