Americké franšízy po celém světě
Expanze franšízové sítě na více než jednom trhu představuje velkou výzvu - od získání odpovídajícího místního partnera (franšízanta), přes poskytování podpory na dálku, až po budování značky a systému v různých kulturách, jazycích a ekonomických podmínkách. Podle počtu společností, které obchodují mimo americký trh, by se mohlo zdát, že americké franšízy se s touto výzvou vyrovnali velmi dobře - a ty, které to umí nejlépe, letos umístil magazín Enterpreneuer v ročence nejúspěšnějších 200 světových franšíz původem z USA.
Tento „specializovaný“ výběr je sestaven z každoročního seznamu 500 nejúspěšnějších amerických franšízových značek (Enterpreneuer 2018 Franchise 500®). Zásadní je, aby firmy hledali nové franšízanty mimo území Spojených států a stejně tak měli již nejméně pět zavedených franšízových provozoven v v zahraničí. Při zohlednění dalších relevantních ukazatelů jako jsou potřebné investice, franšízové poplatky, míra podpory franšízantům, velikost systému, tempo růstu, finanční síla a stabilita systému, vznikne indikátor, který ukazuje, že americké franšízy v současné době "řídí" svět.
McDonald's (1) a 7-Eleven (2) jsou na prvních příčkách seznamu. Tyto dvě značky jsou považovány a hodnoceny jako dva nejúspěšnější systémy ve Spojených státech (Enterpreneuer 2018 Franchise 500®). Pro populární řetězec rychlého občerstvení není dominantní postavení žádným překvapením. Je málo míst, kde McDonald´s není vnímán jako „americká ikona“ a s více než 21 000 franšízovými restauracemi po celém světě je McDonald´s je jistě jednou z nejsilnějších amerických franšíz. Na druhou stranu, řetězec supermarketů 7-Eleven je největší franšízou na světě s nedotknutelnými 62 000 pobočkami, s 54 000 na trzích mimo USA.
Po těchto značkách následují známé "americké ikony" KFC (3) a Pizza Hut(4), značky YUM! Značky, které mají více než 15 500 a 8 700 restaurací po celém světě. I když na začátku roku čelili vážné krizi ve Velké Británii, kde z důvodu nedostatku kuřete, byl nucen ukončit desítky restaurací, KFC ještě stojí pevnými nohami na mezinárodní scéně. Když však srovnáme pozice KFC a Pizza Hut ve světovém žebříčku (200 Top Global Franchises) a na „domácím“ seznamu (Enterpreneuer 2018 Franchise 500®), je zřejmé, že výsledek je výrazně odlišný - KFC byla tento rok na 233. místě, Pizza Hut na 47. pozici. Amerika je podle analytiků velmi konkurenční a náročný trh s velkým počtem nových gastronomických značek, ale i s novou generací náročnějších zákazníků, kteří nedávno zmařili podstatu téměř všech „starých dobrých“ fast foodů. Tato situace nicméně nenarušuje stav nebo stabilní tempo expanze na trzích mimo USA.
Totéž lze říci o Subway (5), největší franšízový řetězec restaurací na světě, který se v posledních letech zaměřil více na rozšíření mimo domácí trh. Před několika měsíci sice globální média zaplavily zprávy, že Subway v Americe zavře 500 restaurací, to však nemá vliv na skutečnost, že pod touto značkou stále pracuje více než 26.000 restaurací v domácím trhu a 18 000 v ostatních světových trzích. Subway v té době oznámila, že plánuje v nadcházejících letech otevřít 1 000 nových restaurací mimo Ameriku.
Kumon (6) a RE / MAX (7) jsou značky, které společně s 7-Eleven jsou jedinou z deseti nejlepších, kteří nepatří do gastronomického oboru. Kumon, škola matematiky a čtenářských dovedností, má více než 24 300 franšízových provozoven mimo Ameriku, zatímco RE/MAX, obří realitní kancelář, má více než 3 800 provozoven v zahraničí.
Mezi deseti nejlepších patří Dairy Queen (8), Dunkin 'Donuts (9) a Baskin-Robbins (10), kteří úspěšně prodali své verze zmrzliny, koblihů a kávy. Baskin-Robbins má 5 450 poboček v zahraničí, Dunkin více než 3 400 a Dairy Queen více než 2 400.
PŘEČTI ČLÁNKY
V roce 2023 u nás otevřel jeden ze světově nejznámějších franšízových řetězců fast foodu šest nových restaurací. Jaké mají další byznysové plány?
Jak vypadá současný trh s nemovitostmi a co chtějí současní klienti v tomto oboru? Právě to nám přiblížil generální ředitel franšízové sítě realitních kanceláří Re/Max Jan Hrubý.
Téměř polovinu franšízových partnerů McDonald's v Česku tvoří ženy a jsou úspěšné. Jako majitelky vedou hned několik restaurací.
Od začátku letošního roku otevřela realitní síť Re/Max více jak 10 nových franšízových poboček. Aktuálně jich tak na trhu funguje 170.
Novou generální ředitelkou společnosti McDonald’s pro český a slovenský trh se stala Yuliya Badritdinova. Aktuálně tak má na starosti 3 trhy.
Nejčtenější
Výživové poradenství franšízy Nutriadapt dává prostor a příležitost i začínajícím podnikatelům. Jak se dá naskočit mezi nejlepší ve svém byznysu už v poměrně mladém věku?
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
TAB Board propojuje majitele a manažery lokálních firem, kteří mezi sebou sdílí zkušenosti. Franšízant Tomáš Petrů pro setkání využívá i netradiční prostředí.
Jak se daří pobočkám nově otevřené Partners Banky a kde je šance pro nové franšízanty? Odpovídá Jan Brejl, obchodní ředitel finanční skupiny Partners.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI