Zlaté kruhy na špici

Restaurace vládnou franšíze / Do popředí žebříčků největších franšízových konceptů neodmyslitelně patří ty z oblasti gastronomie. Nejinak je tomu i v případě toho, který sestavil magazín Entrepreneur. Vždyť v první desítce najdeme hned sedm gastronomických značek.
Středa
09.01.2019
Časopis Entrepreneur zveřejnil žebříček TOP 200 franšíz z USA a Kanady, které hledají partnery i za hranicemi těchto zemí. Řadu z nich najdeme i v Česku. Které jsou v první desítce?
 

Franšízing je součástí strategie mezinárodního rozvoje celé řady úspěšných řetězců. I když ne ve všech zemích lidé pojem franšíza znají, můžete se vsadit, že se dennodenně setkávají se společnostmi, které právě díky prodeji franšízových licencí na tamních trzích podnikají. Na světě tak je jen málo těch, kteří nic neslyšeli o původem amerických sítích McDonald´s, KFC nebo Subway, které díky franšíze překročily práh domácího trhu. Magazín Enterpreneur vybral a seřadil ty největší z nich.

Prvenství mezi globálně působícími franšízovými koncepty obhájil fastfoodový gigant McDonald´s. Ten se může na domácím americkém trhu pochlubit více než 13 tisíci franšízových poboček. Za hranicemi USA jich však najdeme mnohem více – téměř 21 300. Druhé místo obsadil řetězec supermarketů 7-Eleven, jehož historie sahá až do Dallasu roku 1927. Ten má mimo americký trh více než 56,5 tisíce franšízových poboček. Třetí příčka patří síti restaurací značky KFC, která má v USA přes 4 tisíce franšíz a mimo to i dalších téměř 16,8 tisíce franšízových provozoven po celém světě.

Evropská stopa

Čtvrtá příčka patří síti pizzerií Pizza Hut, o které bylo loni na evropském trhu slyšet zejména v souvislosti s udělením franšízové licence španělské skupině Telepizza Group, která tak přebrala zodpovědnost za její rozvoj na území Latinské Ameriky (bez Brazílie), Karibiku, Španělska, Portugalska a Švýcarska. Díky tomuto partnerství by během 10 let mělo vzniknout 1 300 nových poboček pod hlavičkou Pizza Hut, čímž by se zvětšila její již tak hustá síť čítající více než 9 tisíc franšíz mimo území USA. Jak společnost uvádí, stále hledá partnery například v regionu východní Evropy.

Na pátém místě skončila franšíza Subway, jejíž mimoamerická franšízová síť čítá více než 25 tisíc poboček. Šestou příčku v tomto prestižním žebříčku obsadila v Česku poměrně neznámá značka Kumon Math & Reading Centers. Na americkém trhu však není tato síť zaměřená na výuku matematiky a čtení žádným nováčkem, založena totiž byla již v roce 1954 a franšízing ke svému rozvoji používá již 61 let. Za tu dobu se jí podařilo proniknout z USA do 50 zemí celého světa, kde na konci loňského roku fungovalo více jak 24 tisíc franšízových poboček. Ze evropských zemí se nyní snaží prorazit v Polsku, Itálii, Belgii nebo Holandsku.

Sedmý stupínek patří realitní síti RE/MAX, která má na domácím americkém trhu 3777 franšízových poboček, mimo tento trh jich pak najdeme přes 4200, a to i v České republice. První desítku žebříčku uzavírají gastronomické značky Dairy Queen (8), Dunkin´(9) a Baskin-Robbins (10).

Tento „specializovaný“ výběr je sestaven z každoročního seznamu 500 nejúspěšnějších amerických franšízových značek Enterpreneuer 2018 Franchise 500. Pro to, aby byly značky do tohoto výběru zařazeny, je třeba, aby hledaly nové franšízanty mimo území Spojených států a měli již nejméně pět zavedených franšízových provozoven v zahraničí. Při hodnocení je důraz kladen zejména na velikost zahraniční sítě a také její růst. Díky zohlednění dalších relevantních ukazatelů jako jsou potřebné investice, franšízové poplatky, míra podpory franšízantům, velikost systému, tempo růstu, finanční síla a stabilita systému, vzniká žebříček největších franšízových značek zaměřujících se na globální expanzi.


Úspěch na našem trhu / Český trh je pro americké franšízy již dlouhou dobu atraktivní. Není tedy divu, že celou řadu značek z žebříčku 2018 Top Global Franchise najdeme i u nás. Další z nich o vstup do České republiky pak usilují.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017