Vyberte si ziskovou franšízu

Z očí do očí / Při procesu výběru značky je důležité osobní setkání mezi novým franšízantem a zástupcem společnosti, která licenci poskytuje. Nemusíte se mít rádi, ale musíte si navzájem důvěřovat. Vy chcete mít vlastní podnik, oni hledají seriózního partnera, který bude tváří jejich značky. Nejlepší je, když se při výběru ani jedna ze stran nezmýlí.
Středa
13.02.2019
Nabídka franšízových licencí je u nás poměrně velká. Jak však poznat tu, která vám přinese zisk? Poradíme vám.
 

Výběr oblasti podnikání, ve které chcete se svou vlastní firmou působit, je jistě jedním z nejdůležitějších rozhodnutí vašeho života. Je proto nutné být sám k sobě upřímný a vše zvažovat realisticky, nežli volbu opravdu uskutečníte. Jak by tedy měly vypadat základní kroky při volbě franšízy tak, abyste si mohli ponechat v záloze alternativní řešení, či šanci udělat krok zpět?

Na začátku vždy pečlivě zvažte, zda je franšízing pro vás vůbec tím jediným správným řešením. Pokud v určité oblasti disponujete odbornými znalostmi a přijdete s něčím opravdu originálním, ať už je to výrobek, či služba, zvažte, zda by nebylo vhodnější provozovat firmu pod svou vlastní značkou. Rozhodnutí podnikat na vlastní pěst vyžaduje hodně odvahy, protože budete muset jednat samostatně bez poradců a pokynů franšízora. Musíte mít k dispozici také vlastní finance, které se budou ve firmě "točit". Vlastní značka a firma je správnou volbou pro lidi, kteří se neradi podřizují zvenku nastaveným pravidlům a mají vlastní podnikatelský záměr, nebo dokázali najít mezeru na trhu. Nezbytná je také zkušenost z oboru, ve kterém chcete podnikat a dobré obchodní kontakty. Pokud se vám ale podaří uspět, váš finanční zisk může být velmi působivý. 

Měli byste mít na paměti, že podle průzkumů 80 % soukromých firem nepřežije prvních pět let fungování. V případě franšízových sítí je toto hrozivé číslo mnohem nižší. 

Pro všechny zájemce, kteří nemají vlastní nápad, ale nechybí jim podnikatelský duch a talent, je ideálním řešením franšíza, která vás za ruku dovede k obchodnímu úspěchu. Alespoň by tedy měla. 

Jak vybrat franšízu, abyste uspěli

Podle jakého klíče si však vybrat tu správnou franšízu, které vám budou co možná nejvíce vyhovovat? Začněte analýzou informací, které franšízové sítě poskytují. Navštivte několik poboček vybrané značky. Zkontrolujte úroveň služeb, zhodnoťte si i estetické hledisko a vzhled provozoven. Mluvte s klienty o úrovni jednotlivých služeb a jejich spokojenosti. Dívejte se zákazníkům do nákupních košů, zjistěte, co nakupují a proč. Porovnejte nabídku franšízové spolupráce vámi vybrané značky s konkurencí na trhu. Podmínky spolupráce a fungování v rámci jednotlivých sítí totiž může být značně odlišné.  

Rozdíly bývají například v ročních nákladech na provoz, lišit se mohou až o desítky tisíc. Některé franšízové značky si neúčtují žádné licenční poplatky, jiné naopak žádají poměrně vysoké částky. Na čem lze v počátcích nejvíce ušetřit? Právě toto je jedním z témat, které byste jako zájemce o franšízovou licenci měl probrat s jejím poskytovatelem, tedy zástupcem franšízového konceptu. Proto neváhejte a sjednejte si osobní schůzku, během níž si doplníte informace, které se vám z „veřejných“ zdrojů nepodařilo získat.

Pro setkání s poskytovatelem licence mějte na paměti jednu radu: Nemusíte se mít rádi, ale musíte si důvěřovat a být schopni spolupracovat. Na samém začátku je třeba analyzovat franšízovou smlouvu za pomoci právníka a zjistit také právní následky v případě, že některá ze stran udělá chybu, a budete se muset rozloučit.

Budoucí podnikatel by se měl sejít také se současnými i budoucími franšízanty sítě, k níž se chce připojit. Zkontrolujte také, co psala o značce média a lidé na sociálních sítích. Informace z těchto zdrojů však podrobte vlastní zdravé kritice. A konečně, můžete požádat o ověření pověsti značky v rámci franšízy Českou asociaci franchisingu, která franšízory sdružuje.  

Analýza vlastních očekávání a možností

Franšízant by si měl dávat pozor na psychologické iluze, které mu mohou rozostřit obraz reálných investic a zisků. Proto si musí být vědom svých vlastních omezení, včetně těch emocionálních, která se objeví při procesu výběru. Volba franšízové značky se nijak neliší od volby akcií na burze. Budete bojovat se strachem, který vás bude odrazovat od investic, nebo s euforií, která bude zakrývat potenciální nebezpečí.

Budoucí franšízant by měl provést realistické zhodnocení svých vlastních motivů ke koupi franšízy. Důležitá je správná volba odvětví, odpovídající zájmům, schopnostem a talentu. Často není vůbec nutné mít zkušenosti v oboru, jelikož příjemce obdrží od poskytovatele franšízy plnou přípravu a trvalou podporu v tomto ohledu. Franšízant musí realisticky zhodnotit své finanční možnosti. Užívání koncepce, know-how a značky někoho jiného stojí peníze. V „maximální“ verzi franšízant platí poskytovateli franšízy nejen vstupní poplatek za franšízu, ale bude hradit trvalé měsíční poplatky a platby do fondu reklamy. Kdo se obtížně podřizuje požadavkům systému, neměl by se rozhodovat pro nákup franšízy.

Setkání s poskytovatelem franšízy

Před provedením konečného rozhodnutí začít podnikat je důležité nejprve prověřit poskytovatele franšízy. Musíte se hodně ptát na všechno. Opatrnost je nutná, když jsou předkládané prezentace poskytovatele licence založeny pouze na „plánech do budoucna”. Větší pozornost by měla být věnována dosavadním úspěchům sítě. Zeptejte se, co vám je firma schopna nabídnout, když se připojíte k systému. Zeptejte se na osobu majitele společnosti, jeho dosavadní výsledky, na systém péče o franšízanty, seznamte se s tím, kdo je zodpovědný za styk s franšízanty a péči o ně.

Riziko, které ponese franšízant, může mít příčinu, která je na něm nezávislá a kterou nijak neovlivní. Horší ale je, že franšízantovi může přinést problémy samotný poskytovatel licence. Stačí, když objedná výrobu kolekce, která se netrefí do vkusu zákazníků – neprodá ji ani nejtalentovanější prodavač. Poskytovatel licence to může přehnat s nízkými cenami propagační akce a připravit tak franšízanta o marži. Možných problémů je více, než je místa v tomto článku. Je proto důležité analyzovat nejen plány poskytovatele franšízy, ale také jeho historii: čím méně měl problémů v minulosti, tím menší je pravděpodobnost, že ho potkají v budoucnu.

Pečlivě je třeba prozkoumat podmínky smlouvy spolu s právníky, kterou dostáváme od poskytovatele franšízy k podpisu. V Česku neexistuje zákon, který by nutil poskytovatele licence, aby poskytl franšízantovi firemní dokumenty. Záleží jen na dobré vůli franšízora. Zkuste požádat o radu ostatní franšízanty, zeptejte se na marketingové a reklamní poradenství, skutečné náklady na investice a úroveň spokojenosti se spoluprací s poskytovatelem.

Budoucí franšízante, chraň se před sebou samým

Největší hrozbou pro sebe samého může být sám kandidát na podnikatele. Mnozí z nás se rozhodnou podnikat bez ohledu na svůj přirozený talent, ale pouze z touhy po vysokém příjmu. A není novinkou, že švec, který je ševcem z vlastní vůle a nadšení, vydělává víc než frustrovaný právník, který trpí každý den, když má jít do práce. Nemusí nutně opravovat jen boty, může je začít vyrábět v masovém měřítku, koneckonců švec ví, co je vhodné. A advokát uvízne v malé kanceláři s podřadnými smlouvami.

Franšízanti často přeceňují své finanční možnosti a nemají dostatek volných peněžních prostředků na rozjezd podnikání. Ano, otevřou obchod, ale zabíjí je omezené cash flow. Musíte pamatovat na hotovostní rezervu pro rozvoj. A hlavně na volné finance na překlenutí doby, než vaše firma začne vydělávat.

Franšízant si může vybrat dobré podnikání a dobře spočítat své finanční možnosti, ale nemusí se trefit s umístěním své provozovny. Tato chyba zapříčinila konec mnoho docela dobrých obchodů. Poskytovatel franšízy má zkušenosti a znalosti o tom, kde se jeho značka prodává nejlépe, a měl by chtít pomáhat při výběru místa obchodu. Je to také zkouška pro jeho způsobilost, i když jsme přesvědčeni, že někdy volba ziskové lokality je někdy něco jako umělecká činnost nebo magie.

Bilance zisků a ztrát

Všechno má své klady a zápory – franšíza také. Na konci sběru všech informací je dobré provést bilanci potenciálních přínosů a rizik předtím, než učiníme konečné rozhodnutí. Zakoupení franšízové licence je začátek, který nestačí na to, aby se zisky jen hrnuly. Trpělivost a práce jsou nezbytnými faktory úspěchu.

Lenka Nováková
PROFIT system franchise services


Zájem pomáhá / „Správná volba franšízové sítě se pozná i tak, že nabízený obchodní nápad a model odpovídá zájmům a talentu uchazeče. Vaše práce vás musí bavit. V mnoha případech není nutné mít zkušenosti z oboru, franšízor vám poskytne pečlivou přípravu a stálou podporu vašeho podnikání," říká Lenka Nováková, franšízový konzultant PROFIT system.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017