Boj proti padělkům

S technologiemi za zády / "Projekt Zero je samoobslužným nástrojem určeným pro odstraňování padělků značek, které prodávají na Amazon Marketplace. Nástroj cílený na boj proti padělkům, který kombinuje pokročilou technologii společnosti Amazon, strojové učení a inovace se znalostmi brandů, má umožnit jednotlivým značkám snížit prodej padělků až na nulu, resp. lépe detekovat padělky jejich produktů," upřesňuje Ivan Rámeš, partner AK Havel&Partners.
Středa
02.10.2019
Stále větší množství majitelů nejrůznějších značek se musí zabývat bojem proti plagiátorům jejich brandu. Jejich počet stoupá ruku v ruce s rostoucím digitálním trhem.
 

Určitou inspirací, jak se k tomuto problému postavit, jim tak může být například aktivita americké společnosti Amazon.com založeném Jeffem Bezosem. Ta v únoru letošního roku spustila vlastní Projekt Zero. Jde o nový, resp. samoobslužný nástroj, cílený na boj proti padělkům. Vlastníci značek prodávaných na Amazon Marketplace by díky němu měli lépe detekovat padělky jejich produktů a zákazník při nákupu na Amazonu by tak měl (ideálně vždy) dostat autentické zboží.

Projekt Zero je postaven na pokročilé technologii společnosti Amazon, strojovém učení a sofistikovaných a podrobných znalostech jednotlivých vlastníků a jejich značek. Jednotlivé klíčové nástroje lze přiblížit následovně:

  1. Automatizovaná ochrana založená na strojovém učení – dochází k neustálému skenování Amazon Marketplace a k aktivnímu odstraňování podezřelých produktů – padělků. Jednotliví majitelé poskytují Amazonu zejména svá loga, specifikují ochranné známky a další klíčová data o své značce. Systém každý den údajně prohledává více než 5 miliard aktualizací produktů, v jejichž rámci hledají podezřelé padělky.
  2. Samoobslužný nástroj pro odstraňování padělků – tento nástroj poskytuje jednotlivým vlastníkům značek možnost odstranit identifikované padělky jejich produktů. Jde o velký posun, neboť dříve museli majitelé práv Amazonu padělky oznámit a tato oznámení pak byla prošetřena a následně byly podniknuty adekvátní kroky.
  3. Tzv. serializace produktů – služba, která umožňuje individuálně skenovat a potvrzovat pravost každého z produktů, které jsou zakoupeny na Amazonu. Tato služba poskytuje jedinečný kód pro každý vyrobený produkt, přičemž majitelé práv tyto kódy umisťují na své produkty v rámci svého výrobního procesu.

Účast na projektu Zero je bezplatná a vlastník práv obdrží přístup do automatizovaného systému a k samoobslužnému nástroji pro boj proti padělkům. Zpoplatněna je pak volba užívat službu založenou na sledování jedinečných kódů (náklady 0,01 USD a 0,05 USD za kus - dle objemu). Poslední uvedený (placený) přístup podle Amazonu poskytuje majitelům práv nejlepší výsledky, resp. nejlepší možnou ochranu. Amazon Projekt Zero je prozatím přístupný pouze na základě pozvání (zájemce je dán na čekací listinu) s tím, že zájemce bude Amazonem osloven; pravděpodobně je to z důvodu, že program je stále v testovací fázi.

Proti padělkům bojují i další globální prodejci. Např. eBay používá již několik let program VeRO – Verified Rights Owner. Tento program však prozatím umožňuje vlastníkům práv duševního vlastnictví a jejich oprávněným zástupcům pouze nahlásit položky z eBay, které mohou porušovat tato práva. Společnost eBay spustila i „eBay Authenticate“, což je služba dostupná pro luxusní zboží. Ta využívá síť profesionálních ověřovatelů, kteří kontrolují produkty prodávajícího, ověřují je, fotografují a poté uvádějí a dodávají zboží.

„Projekt Zero Amazonu je zajisté zajímavý nástroj, který může rozvířit vody boje proti padělkům, má velký potenciál a minimálně prozatím se jeví jako nejdokonalejší v oblasti e-commerce,“ říká partner advokátní kanceláře Havel&Partners a odborník na téma duševního vlastnictví Ivan Rámeš s tím, že čas ukáže, zda toto řešení začne využívat více subjektů, anebo některý z konkurentů Amazonu zvedne pomyslnou hozenou rukavici a nabídne jiné podobně efektivní řešení. „Na poli boje proti padělkům je stále co vylepšovat, ale bohužel ne každá prodejní platforma má tolik prostředků na vývoj a řešení tohoto problému jako Amazon,“ dodává Ivan Rámeš.

AK Havel&Partners


Boj s větrnými mlýny / Boj proti padělkům zaměstnává ruku v ruce s rostoucím digitálním trhem, kdy spotřebitelé mají kdykoliv a kdekoliv možnost vyhledat a objednat zboží, stále velké množství vlastníků značek. V tomto ohledu stojí za povšimnutí počin společnosti Amazon, která v únoru 2019 spustila svůj Projekt Zero.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017