Franšízy ukazují svou sílu

Franšízing jako cesta k podnikání / Minulá recese ukázala, že franšízy mohou v období krize daleko překonávat očekávání. Zda tomu tak bude i v té nynější, uvidíme s odstupem času. Franšízoři by však měli být připraveni na potenciál zvýšení zájmu o získání licencí.
Středa
06.05.2020
Současná situace v České republice podnikání příliš nenahrává. Budou franšízové značky těmi, které se s krizí vypořádají lépe?
 

Vládní nařízení spojená s bojem proti epidemii onemocnění COVID-19 řadě podnikatelů znemožnila fungovat tak, jak jsou zvyklí. Některým zavřela provozovny, jiným způsobila pokles zájmu o jejich produkty a služby či je donutila hledat nové způsoby, jak obsloužit zákazníky. Právě v tomto momentě se projevilo, jakou výhodou je nebýt na podnikání sám, ale mít silného partnera v podobě franšízora v zádech.

„Doba, kterou právě zažíváme, prověří nastavení franšízových systémů, které na našem trhu působí. Zcela bezpochyby čekají řadu z nich určité změny. Lze očekávat, že některé značky skončí úplně, jiné mohou přijít o své franšízanty, některé pak třeba svou franšízovou expanzi pozastaví. K čemu však jistě dojde, je přehodnocení nastavení fungování jednotlivých sítí tak, aby v případě dalších podobných událostí, bylo pro ně snazší se s nimi vypořádat,“ říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services.    

Slevy na poplatcích

Průzkum redakce portálu Franchising.cz ukázal, že franšízoři se v drtivé většině ujali svých rolí v pomoci svým franšízantům aktivně. Na jedné straně shromažďují pro své franšízové partnery veškeré relevantní informace, které jsou pro jejich fungování důležité. Na straně druhé jim pak pomáhají s tím, aby byli schopni i v této situaci alespoň částečně generovat tržby a udržet tak své podnikání v chodu. S tím souvisí ryze praktické kroky, které podnikají. Typickým příkladem může být například vzdělávání online nebo přeorientování se u restaurací na systém rozvozů.

Vedení hned několika franšízových sítí se rozhodlo svým franšízantům odpustit či snížit pravidelné měsíční franšízové poplatky. Toto cestou se v Česku vydala například gastronomická franšíza Subway, Fruitismo, síť výživových poraden Nutriadapt Weight Management Clinic nebo fitness studia BodyBody. U dalších značek je pak uplatňována politika, kdy franšízanti neplatí poplatky v momentě, kdy nemají žádné tržby, příkladem mohou být restaurační koncepty Los Capolitos nebo Bageterie Boulevard„Jedním z pravidel naší franšízy je to, že když pobočka nevydělává, neúčtujeme si franšízový poplatek ani my. Musíme být vždy na stejné lodi a ustát všechny překážky. Zároveň se momentálně více než obvykle soustředíme na marketing, který rozšiřujeme i jinými směry než normálně,“ říká Jan Kapolka, spolumajitel franšízy Los Capolitos.

Nové cesty k zákazníkům

Další výraznou podporou je pak pomoc se zajištěním fungování prostřednictvím nových kanálů – u gastronomických značek je to typicky přesun fungování do režimu rozvozu nebo take away. Pro některé z nich to znamenalo navázat spolupráci s již fungujícími rozvozovými společnostmi, jiní, jako například značka La Donuteria, se pustili do vytvoření vlastního rozvozového systému, aby jejich franšízanti ušetřili provize.

Možnost dále fungovat pro některé franšízanty představuje i přesun do online světa a řada franšízorů jim to umožnila. Díky tomu mohou své studenty dále vzdělávat například jazykové školy, čehož využily sítě Hocus&Lotus nebo Helen Doron English. Právě v případě Helen Doron English se hned v prvních dnech uzavření franšízových provozoven v Číně a následně Itálii začala centrála společnosti sídlící v Izraeli intenzivně pracovat na úpravě stávajících a tvorbě nových interaktivních materiálů pro online výuku. Díky zapojení fóra učitelů z celého světa, kteří s tvorbou podkladů, jejichž cílem bylo zajištění aktivního chodu franšízy, pomáhali, byl celý přechod na online značně uspíšen. „Díky přechodu na online fungování mohlo více než 9000 našich aktivních studentů plynule navázat na prezenční výuku. O tom, že většina z nich tuto možnost ocenila, svědčí pozitivní reakce, která franšízanti obdrželi, a fakt, že přibližně 85 % všech se výuky online pravidelně účastní,“ vysvětluje Barbora Tošenovská, manažerka pro franšízing Helen Doron English.

Své klienty mohou díky online nástrojům obsluhovat i realitní kanceláře, stejně jako franšízy zaměřené na pomoc podnikatelům jako Business for Breakfast či TAB Board. Pravidelná setkání podnikatelů, kteří právě v tuto dobu potřebují podporu, se tak konají na síti. A jak se ukazuje, i přesto, že jsou členové zvyklí na osobní setkání, i online formát je přínosný. Proto uvažují o implementaci některých formátů do jejich klasického fungování.

Nový vzestup franšízového podnikání

Významnou otázkou, kterou v dnešní době franšízanti řeší, je také schopnost pokrýt provozní náklady. Nejčastěji jde o ty spojené s pronájmy, kdy franšízoři fungují jako prostředníci v jednání s pronajímateli prostor, v nichž musel být přerušen provoz. Typicky jde o obchodní jednotky v nákupních centrech. U fungujících poboček jsou to pak náklady spojené s nutností splnit předepsané zvýšené nároky na hygienická opatření. I zde mohou franšízanti těžit z centrálních nákupů u franšízory, případně jejich pomoci v proplácení jejich útrat například za dezinfekční prostředky nebo ochranné pomůcky.

Dobrou zprávou pro celý český franšízový trh je, že ani v této době nerezignovaly franšízové značky na další expanzi. A to je dobře. Dá se totiž očekávat, že zájem o franšízové licence ze strany těch, co uvažují o vlastním podnikání poroste. „Faktem totiž je, že vlivem současné situace dojde jistě k růstu nezaměstnanosti a také většímu odhodlání lidí vzít svůj život do svých rukou a začít podnikat. A je pravdou, že rozjet vlastní byznys je ve spolupráci s franšízovým konceptem snazší, stejně jako překonání krizí, jako je tato,“ vysvětluje Marek Halfar.


Dopady napříč obory / Řada živnostníků byla vládními nařízeními ovlivněna přímo, když jim bylo v jejich důsledku znemožněno vykonávat svou činnost. U některých pak došlo k rapidnímu snížení zájmu o jejich produkty a služby ze strany zákazníků.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017