Moje město, moje bojiště!

"Alfou a omegou všeho je vědět, komu prodáváte. Čím více budete přemýšlet nad tím, kdo má do prodejny přijít, co je to za lidi, jak se chovají, kam chodí, co kupují, kdy nakupují, jakou příjmovou skupinu chcete oslovit, co je pro ně důležité a jak se rozhodují, tím spíše bude vaše reklama úspěšná," říká odborník na marketing Jaroslav Novák.
pondělí
24.04.2017
Pro velký i malý podnik platí jednoduché pravidlo. Pokud se o něm málo ví, nezíská zákazníky. Marketingový specialista Jaroslav Novák radí jak přemýšlet o marketingu na menším městě.
 

Především je potřeba si říci, že bez reklamy a marketingu to nejde. Neustále potkávám lidi, kteří mají dobrý produkt nebo službu, krásný obchod, dobře vymyšlené logo i slogan vystihující podstatu jejich podnikání, ale mají často pocit, že to stačí. Že už udělali dost a zákazníci přijdou sami. Otevřou prodejnu a čekají na zázrak. Špatná zpráva je, že se tak nestane. Dobrou zprávou je, že účinná propagace není zase taková věda. Je potřeba si především uvědomit, že když o vás lidé nevědí, nepřijdou.

Každý den na nás působí přes 3 000 reklamních sdělení. Když vás však zákazníci mezi nimi nenajdou, stojíte mimo hru. Peníze na reklamu a komunikaci se zkrátka najít musí. Myslete na to při jakémkoliv propočítávání financí, které plánujete vydělat. Vždy musí jít část peněz do marketingu a reklamy. Aneb jak říkával Henry Ford: „Kdybych měl v kapse poslední dolar, utratil bych ho za reklamu“. Když si toto ujasníte, je to slibný začátek.

Dobře mířit se vyplatí

Alfou a omegou všeho je vědět, komu prodáváte. To vám zásadně pomůže s výběrem reklamy a její formou. Opět samozřejmá věc, ale denně vídám zbytečně vyhozené peníze za nevhodnou reklamu. Čím více budete přemýšlet nad tím, kdo má do prodejny přijít, co je to za lidi, jak se chovají, kam chodí, co kupují, kdy nakupují, jakou příjmovou skupinu chcete oslovit, co je pro ně důležité a jak se rozhodují, tím úspěšnější reklama bude.

Budete totiž vědět, jakou reklamu zvolit a vaše investice se nemine účinkem. Vaši potenciální zákazníci budou mít celou řadu společných charakteristik, kterým jdete svým podnikáním naproti, to vás všechny spojuje. Tento proces poznávání zákazníků nikdy nekončí. Velkou chybou často je, že do prodejny pouze najmete zaměstnance a stojíte jako podnikatel stranou.

Věřte, že jediný den strávený na prodejně vám dá o zákaznících více informací, než drahé výzkumy. To platí zejména na menším městě. Mluvte se svými zákazníky, zkoumejte jejich chování, buďte hladoví po tom je poznat. Anonymní hypermarkety a velké obchody můžou nabídnout velký výběr zboží. Vaší zbraní je lidský a osobní kontakt, který Vám přivede zákazníka znovu a opakovaně.

Anonymita velkoměsta je často bezpečnější

Když podnikáte na malém městě, má to celou řadu výhod a současně omezení. Co uděláte na malém městě, ví celé město velmi rychle. A špatné zprávy se šíří nejrychleji. Vaším úkolem je znát svoje město a poznat, kde bude Vaše reklama nejúčinnější. Prodáváte pro nějakou oblast. Tu je dobré si vymezit. Zkušenost ji později upřesní. Lidi do menších obchodů a prodejen většinou nedojíždějí. Mají je na cestě z práce a do práce.

Když si vymezíte akční rádius Vaší provozovny, získáte tak okruh, ve kterém bude mít Vaše reklama nejsilnější efekt. Vytipujte si zde reklamní plochy a místa, kde se lidé shromažďují a čekají třeba na autobus. Právě zde je můžete oslovit. Využijte všechny možnosti, které Vám město dává. Zvažte reklamu v autobusech, které jezdí na trase kolem vašeho obchodu. Oznamte světu, že podnikáte na stránkách městského úřadu, udělejte si reklamu na kabelové televizi města.

Míříte svojí službou nebo produkty na maminky, a máte ve městě dětský park, hernu nebo koutek? Proč tam ještě nejste a nemluvíte s maminkami, které si ve volné chvilce vyslechnou vaši nabídku nebo přečtou váš letáček? Dívejte se na své město očima podnikatele. Vyrazte ven a vytyčte si svoje teritorium na mapě města, je to vaše bojiště. Tak jděte a převezměte iniciativu.

Pokud jste na menším městě, zkuste se zeptat na reklamu v místním rozhlase. Ano, pořád to funguje velmi dobře. Drahá není ani adresná nebo neadresná distribuce letáků do schránek v okolí. Vaše město patří do nějakého regionu a každý region má dnes tzv. regionální verzi tisku. Tam vaše reklama zafunguje mnohem lépe než v celostátním deníku.

Pokud jste akční, zmapujte si místní akce: plesy, trhy, dětské dny apod., tam se lidi shromažďují. Ideální příležitost jim sdělit, že jste tady pro ně. Třeba formou partnerství na vybrané akci. Organizátoři vás většinou rádi přivítají, když jim trošku přispějete na akci, a na oplátku vám dají prostor oslovit účastníky.

V prodejně se rozhoduje

Zákazník se o tom, co koupí, rozhoduje v místě prodeje. Možná přišel s jasným nákupním plánem, ale je jisté, že mu můžete vždy prodat více. Výzkumy uvádí, že až ze 75 % se o nákupu rozhodujeme až přímo v hypermarketu. Ve svém obchodě jste králem situace. Pokud vám franšízový manuál nenadiktuje všechny kroky a možnosti, přemýšlejte jako zákazník. Ten by měl u vás získat příjemný nákupní zážitek.

Z výlohy, vystaveného zboží, uspořádání prodejny a z nejklíčovější věci – z obsluhy. Dle mého názoru je nejdražší najmout levný personál. Dobrý prodavač činí v tržbách rozdíl i 50 %. Veškerou komunikaci v prodejně držte v jedné linii. Stejné písmo, jasně definované barvy, vkusně použité, reklamní plochy s akční nabídkou. Vše musí působit jednotně, přehledně a jednoduše.

Méně je zde vždy více. Osobně velmi trpím, když vidím mnohokrát přepsaný text křídou na černé tabuli. Vaše reklama začíná už na ulici: dekorace průčelí, vývěsní štít, výlohy,… I jednoduchý A-stojan na kraji chodníku udělá dobrou práci. Úkol je jasný: vyrušit kolemjdoucího z letargie, jasně komunikovat co pro něj máte a pohledem do provozovny nalákat k návštěvě. A to nejdůležitější: spokojený zákazník je nejlepší reklama.

Obejmi svého nepřítele

Na konkurenci se nedívejte přes prsty, naopak. Konkurence vás udělá lepšími. Cest reklamy je mnoho a většinu z nich musíte vyzkoušet a vyhodnotit. Konkurence může být užitečná v tom, že také zkouší. Neobjevujte Ameriku. Učte se od ní. Nikdo nemá patent na rozum, ale je hloupé a drahé opakovat chyby. Zkoumejte konkurenční kampaně a reklamy. Buďte chytří a využijte jejich zkušenost pro sebe.. Líbí se vám jejich reklama, vidíte na ní možnost zlepšení? Jen do toho. Ušetříte čas a peníze za omyly.

Pamatujte, že nejlepší zbraní při přemýšlení o reklamě na malém městě je selský rozum. V neposlední řadě nepodceňujte sílu svých kamarádů. Díky sociálním sítím a doporučením se informace šíří velmi rychle, stejně jako přes spokojeného zákazníka.

Je fér si říci, že reklamní agentury mají svůj smysl. Jsou drahé, ale pracují v nich lidi s potřebnou specializací. Pokud chcete navrhnout logo, webové stránky, leták, slogan pro svůj podnik apod., reklamní agentura je dobrá cesta. Její výběr je však cesta trnitá. Na malém městě o to trnitější, protože agenturám zde často chybí bohatá zkušenost a moderní přístup.

Hledejte agenturu, pro kterou nebudete jen další zakázka, ale bude to brát osobně. Dejte na osobní přístup, rychlost reakce na požadavky, chtějte reference, spojte se s jejich klientem, poptejte se. Pokud se necítíte ve středu jejich pozornosti, jděte pryč. Kompromisy nemají smysl, je to váš byznys. Na trhu je hodně lidí, kteří dělali v reklamě a pomůžou vám s agenturou a jejím výběrem.

Moderní možnosti

Sociální sítě a internet nejsou jedinou šikovnou cestou jak šířit reklamu o sobě a zasáhnout hodně lidí v krátkém čase. Mezi zajímavé věci patří i reklamní SMS zprávy například. Dají se zacílit na konkrétní cílovou skupinu a spádovou oblast. Každý případný zákazník, který tak projde v blízkosti obchodu/provozovny tak může dostat SMS zprávu z pozvánkou do obchodu (s příslibem malého dárku nebo dobré ceny samozřejmě).

Reklama je velmi subjektivní záležitost. V první řadě s ní musíte být spokojení vy sami, ale buďte otevření nápadům a inspiracím, buďte odvážní. Ne všechno ve světě reklamy vyjde, musíte vytrvat a trpělivě se učit. Jste podnikatel, takže to za vás nikdo jiný neudělá. Dnes a denně budete čelit kritice a pochybovačným názorům svého okolí. Váš úkol je vydržet. Úspěch přijde. Omyly jsou lekce a bez reklamy to nejde.

Autor: Ing. Jaroslav Novák, Group Business Director WUNDERMAN


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017