Místo pro úspěch a zisk

Dobré místo něco stojí
Dobré místo něco stojí / Jedním ze základních kritérií pro výběr místa pro podnikání je sazba nájemného, která závisí především na lokalitě, ve kterém se nachází. Za prostory v nákupních centrech a centrech ve velkých měst zaplatíme nejvíce. Pokud najdete optimální obchodní prostory, je potřeba analyzovat nájemní smlouvu. Máte-li jakékoli pochybnosti, měli byste se obrátit na právníka.
Pátek
20.12.2019
Zkušení podnikatelé vědí, že úspěch firmy do značné míry závisí na jejím umístění. Při výběru obchodních prostor to platí dvojnásob.
 

Jedno z prvních rozhodnutí, které musí nový podnikatel učinit, se týká místa, kde bude podnikat. Kdo by se měl rozhodnout pro pronájem prostor na frekventovaných ulicích a kdo by měl spíše uvažovat o provozovně v nákupním centru?

Faktem je, že většina podnikatelů z řad obchodníků, pokud jim to jejich finanční prostředky dovolí, zvažuje nejprve pronájem prostor ve velkém nákupním centru. Je to kvůli nejvyššímu počtu návštěvníků a také koupěschopnosti zákazníků. Při výběru toho správného místa však existují mnohem důležitější parametry. Mezi ty klíčové patří umístění, dostupnost veřejné dopravy, snadný přístup autem, dostupnost parkovacích míst, blízkost konkurenčních obchodních galerií, a především výše nájemného.

Než začneme řešit konkrétní místo v rámci obchodního centra a zasedneme za jednací stůl s jeho manažery, je třeba se ujistit, že námi zvolené nákupní centrum, jež jsme si pro svůj byznys vybrali, nám dává vyhlídky na úspěch a v podnikání tolik zásadní zisk. Je tedy nutné si položit důležité otázky: Kdo je můj cílový zákazníka a vyskytuje se právě v tomto obchodním centru? Užitečné je si pro začátek obstarat informace ohledně návštěvnosti centra a jejím vývoji. Tak budeme moci posoudit, zda dané centrum stále láká nové a nové zákazníky, nebo naopak v jejich očích ztrácí na atraktivitě.

Zajímavým ukazatelem jsou i informace o obratu obchodní galerie a také pohled ostatních nájemců. Právě od nich se mimo jiné dozvíme, jak funguje spolupráce s vedením centra, s čím jsou stávající nájemci spokojeni a naopak, s jakými problémy se potýkají. Užitečné je se také seznámit s marketingovými aktivitami centra a také s tím, jak sezónnost ovlivňuje jeho návštěvnost.

Pro oblíbené a zavedené gastronomické značky je restaurace v nákupním centru dobrou příležitostí. Bez známého brandu je šance objevit se v těch nejlepších poměrně malá, proto taková místa často volí velké a známé franšízové ​​řetězce. Mezi nájemci vedou prodejci oděvů, obuvi a kosmetiky, své místo si zde však nachází i poskytovatelé služeb koncovým zákazníkům – příkladem mohou být prádelny a čistírny.

Dohody o nájmu s majiteli center se uzavírají na dobu určitou, bez možnosti jejich předčasného ukončení, a nájemné je vysoké. To vše jsou nepochybné nevýhody takového umístění. Výhodou je zase velký počet zákazníků navštěvujících obchodní galerie a možnost dosáhnout vysokých zisků. Samozřejmě za předpokladu, že nájem nezatíží podnikatele na tolik, že by prodělával.

V obchodním centru, kromě sjednaného nájemného, ​​budeme jako nájemci platit za marketingové aktivity a tzv. společné náklady zahrnující mimo jiné úklidové služby, náklady na energie spojené s osvětlením společného prostoru budovy, bezpečnostní služby a údržbu parkovacích míst. Největší dopad na výši poplatků je velikost areálu centra a poplatky za používání společných prostor.

Místo na ulici

Nejatraktivnější obchodní prostory z pohledu podnikání se nacházejí v hlavních ulicích měst, na pěší zóně nebo na samotném centrálním náměstí. V ideálním případě by se pronajímané prostory měly nacházet v přízemí a měli by mít velkou výlohu s výhledem na hlavní ulici. To je důležité zejména pro podnikatele, kteří potřebují pro svůj byznys přilákat zákazníky z ulice. Správně zvolené místo v takové lokalitě je samo o sobě reklamou pro franšízový koncept. Dobrou volbou pak je například pro restaurace, obchody s potravinami či módou nebo kosmetický salon.

Podmínky pronájmu prostor na ulici jsou obvykle sjednávány přímo s majitelem nebo městským úřadem. V závislosti na tom, kolik zájemců a jak atraktivní je jeho umístění, se šance na získání dalších zisků zvyšují. V případě jakýchkoli renovací nebo oprav se vyplatí sjednat sazby nájemného, ​​způsob platby nebo dobu pronájmu, jakož i rozdělení povinností.

Na ceně záleží

Jedním ze základních kritérií pro výběr místa pro podnikání je výše měsíčního nájmu, která závisí především na lokalitě, ve které se nachází. Za prostory v nákupních centrech ve velkých městech zaplatíme nejvíce. V jiných komerčních zařízeních je nájemní politika flexibilnější a ceny nájemného jsou mnohdy dvakrát až třikrát nižší. Jak však zkontrolovat, zda cena nabízená pronajímatelem není příliš vysoká?

Nejjednodušší cestou je porovnat nabídky prostor s podobnou oblastí a na podobném místě - v jedné nebo několika okresech. Dobrým zdrojem informací mohou být webové stránky nemovitostí s rozsáhlou nabídkou. Získaný výsledek nám pomůže určit, zda dané místo stojí za cenu, kterou za něj pronajímatel požaduje, a co je důležitější, zda se nám vyplatí takové nájemné platit.

Pokud najdeme optimální obchodní prostory, je potřeba analyzovat nájemní smlouvu. Máte-li jakékoli pochybnosti, měli byste se obrátit na právníka. Nájemní smlouva může být uzavřena na dobu určitou i neurčitou. Kromě ustanovení o podmínkách nájmu, bychom se měli také soustředit na informace týkající se případu, kdy budeme chtít pronájem prostor ukončit. Zajímat by nás tedy měla délka výpovědní lhůty, která je často možná jen u smluv uzavřených na dobu neurčitou. Před podpisem nájemní smlouvy je třeba zvážit, jak ji ukončíme v případě, že podnik není ziskový. Mnoho nájemníků otevírajících své podnikání vidí budoucnost pouze v růžových barvách, což by jim v konečném rozhodování mohlo způsobit problémy. Právě tomu lze předejít v momentě, kdy máme dostatek informací, které s jasnou hlavou vyhodnotíme.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017