Franšízing v ČR roste

Vývoj v letech 2012 - 2017 / V nejbližší době se dá očekávat, že rozvoj franšízingu bude nadále pokračovat, neboť jeho tržní potenciál ještě nebyl vyčerpán. Stále rostoucí zájem o podnikání pod zavedenou značkou je důkazem toho, že franšízing, jako forma podnikání, byl českým trhem plně akceptován a těší se stále větší oblibě.
Čtvrtek
14.06.2018
Za poslední dva roky počet franšízantů a nových poboček napříč celým trhem v ČR vzrostl o třetinu, ukázala nejnovější zpráva společnosti PROFIT system® a portálu Franchising.cz.
 

Podle nejnovější zprávy konzultační společnosti PROFIT system® a portálu Franchising.cz působí v ČR více než 260 franšízových značek a téměř 8 500 franšízových poboček, které provozuje na 8 103 franšízantů. . Asi dalších 30 českých a zahraničních franšízových sítí svého prvního franšízanta v České republice hledá. Na český franšízový trh se aktuálně snaží proniknout více než 15 úspěšných mezinárodních konceptů, patří mezi ně Pierre Cardin, Cavavin, DUKA, Denny´s, Body Chief, EasyWine a Beer, Logicschool, a další.  

Svou první franšízovou pobočku loni otevřely značky jako např. Info Detective company, Pressto čistírna oděvů, Skibi Kids, Socatots, Yogoterie či Wafl. Do roku 2020 by podle prognóz mělo v ČR působit již na 300 franšízových sítí. Ačkoli dle poslední zprávy Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) loni ukončilo činnost 1082 maloobchodních prodejen, na franšízovém trhu počet podnikatelských jednotek rostl. Za loňský rok jich bylo zprovozněno na 667, uvádí Report o franchisingu v ČR 2017.

Počet poboček vlastních / franchisových / franchisantů v letech 2012 a 2017

"To jen potvrzuje výhody franchisingu jako bezpečnější formy podnikání, kdy se zkušenosti a osvědčené podnikatelské postupy, ale i náklady sdílí, a nepředstavují pak takové podnikatelské riziko,“ říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system®. Služby stále více převažují nad obchodem a to v poměru 58% (152) vs. 42 % (108) franšíz. Je to dáno také tím, že nároky na zprovoznění obchodní jednotky bývají finančně náročnější. První místo z hlediska oborů si v Česku drží gastronomie se 40 značkami. Gastronomické koncepty tvoří 15 % franšízového trhu v ČR.

Země českým franšízám zaslíbené

Z celkového počtu 260 franšíz na českém trhu je 162 značek tuzemského a 98 zahraničního původu. Celkem 63 % konceptů tak pochází z tuzemska. „Český franšízový trh se stále vyvíjí a více tradičních českých firem pro svou expanzi volí franšízing. Stejně tak je stále Česká republika také atraktivní pro zahraniční franšízové systémy, které zde vidí potenciál. Do budoucna by se měl podíl českých značek nadále navyšovat," komentuje výsledky Reportu za rok 2017 Lenka Nováková z portálu Franchising.cz. Současně se však český franšízový trh podle ní také konsoliduje i díky nástupu dalších generací franšízantů. 

Mezi dynamické a rychle se rozvíjející obory pak patří oblast zdraví a finanční služby. Důkazem toho jsou údaje nejvíce progresivních franšízových značek jako Century 21, Naturhouse, OK Point či Ice’n‘Go v jejichž sítích loni přibylo až 30 nových poboček. Mezi značky s největším počtem franšízantů se řadí dlouhodobě Teta Drogerie, hudební škola Yamaha nebo potraviny Hruška.

Poměr českých a zahraničních franšíz v ČR

graf značky akvizice

Čím dál více českých společností se snaží se svými koncepty proniknout za hranice státu. Podle zprávy PROFIT system® jich je 44, tj. asi 17 % z celkového počtu 260 franšízových sítí. Mezi ty české franšízy, které expandovaly za hranice během posledních dvou let, patří mimo jiné BubbleMania, Konopná lékárna, Quickwash a Svět zdraví. Nejčastější zemí pro plánovanou expanzi českých značek je Slovensko, následuje Polsko a Německo.

Tabulka oborů a jejich podíl na franšízingu v České republice

gr2


5 let průzkumu / PROFIT system® vydává ucelenou zprávu o českém franšízingu již od roku 2012. Zmapováno bylo na 300 franšízových a partnerských značek na českém trhu.

Populární na fóru

Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Učesaný byznys

Při zakládání mého kadeřnictví jsem investovala i do tvorby webových stránek, které mi moc pomohly k nalákání nových zákazníků a tedy zvýšení popularity...

1 komentář(e)
posledni 17.10.2017
Barva webu rozhoduje

Kombinace vhodných barev má určitě vliv na první dojem a je zajímavé, jak až moc. U prodejních webů je to ale i spousta dalších maličkostí - jako třeba barva a...

1 komentář(e)
posledni 24.08.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

https://www.facebook.com/Student-Agency-Bojkot-1812481502329777/?view_public_for=1812481502329777

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017
Radim Jančura: Podnikání je o překážkách

Pan Jančura není žádný superhrdina ani Mirek Dušín, jediné co se mu podařilo je vyplnit mezeru na trhu a z toho profitovat. Osobní zkušenost mě přesvědčila, že...

3 komentář(e)
posledni 11.02.2017