27.05.2013

Suchý byznys

Majitel franchisové licence iDry Petr Šméral přišel na trh s vlastním konceptem suchého mytí aut. Službu vytvořil na základě vlastní nenaplněné poptávky. Rozhodl se expandovat i za hranice.

Provozujete zde společnost iDry. Co Vás vedlo k tomu si založit firmu se suchým čištěním?

Předně bych uvedl jednu věc na pravou míru. Na mycí prostředky bez použití vody (tzv. suché mytí) jsem získal exkluzivní zastoupení a použil jsem je pro vytvoření služby mobilního mytí dopravních prostředků. A na mobilitě je založen veškerý náš koncept. Společnost iDry jsem proto založil na základě vlastní nenaplněné poptávky. V minulosti jsem vždy pracoval ve vrcholovém managementu velkých korporací a významných konzultantských firem. Jako všichni takoví manažeři jsem se i já potýkal s nedostatkem volného času. Ve svých pozicích jsem měl podporu z IT, měl jsem podporu ze strany asistentek, ale o služební vozidlo jsem se musel starat sám. Produktivita byla a je v mém případě klíčová, a proto jsem hledal službu, která by ke mně přijela v době, kdy je můj vůz zaparkovaný a nepoužívaný a vyčistila mi ho. Žádná taková nebyla k dispozici, proto jsem našel dodavatele speciálních přípravků na mytí a voskování vozů a službu jsem vytvořil.

smeral idry Foto iDry

Společnost iDry už prodala master-franchisy pro Středočeský, Jihočeský a Pardubický kraj.

Proč jste se rozhodl rozšiřovat svůj byznys prostřednictvím franchisingu?

Po prvotních testech mobility a funkčnosti celého konceptu jsme začali oslovovat korporátní klientelu, která přes počáteční nedůvěru začala reagovat velmi pozitivně a začala vnímat výhody této služby nejen pro své centrály v Praze, ale i v jednotlivých krajích ČR, nebo třeba na Slovensku. Po necelých 2 měsících po spuštění naší služby jsem byl postavený před rozhodnutí, jak s touto službou expandovat nejen v rámci ČR, ale i ostatních států. Osobně jsem zastáncem spolupráce s podnikateli, kteří jsou nezávislí a kteří budou primárně hledat způsoby expanze, prodeje, rozvoje, atd. Zaměstnanci většinou hledají důvody, proč něco nejde, tím spíš v dnešní „krizové“ době, kdy málo kde přichází s novými nápady a spíš se snaží na sebe moc neupozorňovat.

Jaká je vlastně výhoda u suchého čištění aut?

Hlavní výhodou mytí vozů „nasucho“ je bezesporu mobilita a úspora času našim klientům. Jsme v garážích nebo na místech, kde nemají vodu, nemají odpady uzpůsobené pro mytí aut a my jsme jedinou firmou, která se o jejich vozy postará a nikam je nemusí převážet. V případě mytí a voskování exteriéru nepotřebujeme ani klíče od vozidla, tím našim klientům odpadá riziko možného kopírování klíčů, krádeže, nebo ztráta soukromí. Další výhodou je ekologická efektivita. Veškeré naše přípravky jsou vodou ředitelné a vyrobené pod přísně ekologickými normami. Mytím jednoho vozu spotřebujeme necelé 2 litry vody, což znamená úsporu 198 litrů pitné vody. Statistiky totiž uvádějí průměrnou spotřebu 200 litrů pitné vody při mytí jednoho vozu vodou. Dalším přínosem je vypouštění CO2 do ovzduší. Koncept iDry používá jedno upravené vozidlo pro převoz 3 týmů, kdy každý tým pracuje samostatně a za den umyje a navoskuje 15 až 20 vozidel. Což znamená, že na konci každého dne 50 až 60 vozidel nemusí nikam vyjíždět, hledat myčku a vypouštět škodliviny do ovzduší. Dnes máme 8 takto upravených aut v různých částech ČR a Slovenska.

Jaké franchisové partnery hledáte? A s jakými problémy se nejčastěji setkávají?

Zatím nebyl důvod někoho aktivně hledat, zájemci o franchisy se nám hlásí sami a naši partneři nebo zájemci se nejčastěji rekrutují z řad malých nebo středních podnikatelů. Z tohoto důvodu vyplývají i těžkosti, které mají s financováním rozjezdu této služby ve svých krajích. Banky nejsou nakloněny financovat podobné projekty, a pokud nemá žadatel optimální záruky, nejlépe nemovitost, tak úvěr nezíská. Proto jsem začal jednat s Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou, která vydává záruky přesně pro takové typy projektů.

Kde všude službu nabízíte a kam byste chtěl dále koncept iDry rozvíjet?

Celý franchisový projekt jsem spustil v polovině února 2013 a dnes máme prodané Master-franchisy ve Středočeském, Jihočeském a Pardubickém kraji. Sami působíme v Plzni, Praze a Bratislavě. V jednáních jsou další klíčové kraje a okresy. Mimo Českou republiku a Slovensko jsem zahájil expanzi do německy mluvících zemí přes Rakousko a Švýcarsko do Německa. Hlásí se nám zájemci o Polsko, ale třeba i Rusko, Ukrajinu a pobaltské země.

Jak byste popsal konkurenci na trhu čištění vozů?

Popsat konkurenci je dost těžké, protože přímá konkurence s podobným konceptem a takovou velikostí není k dispozici. Na trhu jsou automatické myčky, převážně na čerpacích stanicích, které nám mohou konkurovat pouze koncovou cenou. Nemůžou nám konkurovat úsporou času, ruční prací, kvalitou mycích přípravků a vosků. Vůz, který vyjede z automatické myčky je sice umytý, ale nikoliv ošetřený a už vůbec ne dlouhodobě chráněný. Vosk se na něho nastříká a vzduchem sfoukne. To není ochrana, kterou by si vůz za takovou cenu zasloužil. Ruční myčky nám zase nekonkurují cenou a mobilitou. Vůz k nim buď odvezete a jste bez něho několik hodin, nebo si pro něj přijedou, ale to jste zase bez vozu. Efektivita takového mytí s odvozem je vyvážena nejen cenou, ale především možným poškozením a následným vymáháním opravy z pojistky.

Sdílej článek

Komentáře na fórum

0

chcete víc?

newsletter Franchising.cz

If you see this, leave this form field blank