Základem jsou dobré reference

Podnikání v cestovním ruchu není žádná procházka růžovým sadem a od podnikatelů vyžaduje pevné nervy, protože jen tak se mohou udržet v tomto těžce konkurenčním a nestabilním prostředí. I franchisant společnosti Uniglobe Travel o tom může vyprávět. Než se rozhodl pro pořízení franchisové licence Uniglobe Travel, vedl už před tím cestovní kancelář dlouhou dobu. Přitom do franchisy ze začátku jít nechtěl, hledal ale firmu, která by nabízela cestovní služby pro firemní klientelu, které by doplnil ke svému podnikání. „Napadlo nás to v kanceláři náhodou. Chtěli jsme rozšířit služby o firemní klientelu pomocí nákupu franchisové licence či jiné formy spolupráce. Podařilo se nám najít firmu Uniglobe Travel, s kterou jsme se rozhodli spolupracovat,“ doplňuje začátky Ivan Chrástek.
Prodat službu je složitější než prodat zboží
V začátcích podnikání pod franchisovou licencí Uniglobe Travel pomohl franchisor Ivanu Chrástkovi pochopit principy pro firemní klientelu. Cestovní kancelář franchisanta tak lehce začlenila služby pro firmy do svého portfolia a mohlo se začít. Společnost musí pro firmy zajistit služby jako letenky, ubytování či pronájem aut. „Letenky mohou prodávat pouze akreditované firmy, které jsou součástí IATA a dostat se tam není jednoduché,“ poukazuje na problém Ivan Chrástek a dodává: „Než jsme se dostali do IATA, tak nám pomohla sesterská společnost Uniglobe Travel v Praze, která za nás vystavovala letenky a přeprodávala je našim klientům.“ Když se společnost vypořádala s byrokratickými prvky, čekal na ni těžší úkol, a to získat klienty.
Podnikání v cestovním ruchu s sebou přináší rizikovou cestu k úspěchu, která nemusí vždy vyjít. Problémem dle Ivana Chrástka je zejména skutečnost, že nenabízíte produkt, který na první pohled spotřebitel vidí, ale službu, kterou může zákazník ohodnotit až posléze. „Tohle platí o službách obecně, ať už se jedná o služby právní, zdravotní nebo cestovní. Klient je může ohodnotit až zaplatí, teprve může říci, jestli je dobrá nebo špatná.“ V takovém případě se pak člověk více zdráhá za službu utrácet. Cestovní služby jsou příkladem tzv. referenčního produktu, což znamená, že než si klient službu vybere a zaplatí, hledá reference, které mu prozradí, jestli má služba dobré hodnocení. Pokud ne, vaši kancelář si nevybere.
Skepticismus firem se musí odbourat
Když je těžké získat zákazníky, pak je těžší přesvědčit firmy. To komentuje i Ivan Chrástek: „Když přijdete do firmy a řeknete „my jsme ta firma, máme takové zkušenosti…atd.“, tak ty firmy nevěří, protože kontrují, že ony už mají partnera, nebo si to dělají samy. Z 97 % tak slyšíte, že oni nás nepotřebují. Jsou opatrné. Musíte to budovat jak sněhovou kouli, když vytvoříte ten pracný střed, pak se to nabaluje lehce.“ Oceňuje tak spolupráci s firmou Uniglobe Travel, že pomáhá budovat to jádro, na které se pak mohou nabalit další klienti. Cesta to však není procházka růžovým sadem, ale bojovný Ivan Chrástek si jde za svým cílem a věří v úspěch.
Franchisantovi Ivanu Chrástkovi vyšli Uniglobe Travel vstříc nejen v ČR, ale i z ostatních regionů. Minulý rok zajel do Velké Británie, aby se poradil s kolegy z britské pobočky, kteří by mu ukázali různé tipy a triky, jak byznys posunout dopředu. „Ze začátku se mi služby pro firemní klientelu nerozšiřovaly podle mých představ, protože to šlo příliš pomalu. Svěřil jsem se svým kolegům na meetingu Uniglobe Travel, který byl pořádán pro podporu technologie a marketingu. Ve Velké Británii mi dali mnoho tipů, jak svůj byznys vést a jsem jim za to hodně vděčný. Velmi mi toto setkání pomohlo lépe rozjet můj byznys u nás v regionu.“ Díky globálnímu rozšíření Uniglobe Travel může franchisant Ivan Chrástek nabízet lepší služby pro firmy po celém světě, což je velká konkurenční výhoda.
Spočítejte si, jestli jste připraven
A jaký recept má Ivan Chrástek pro potenciální podnikatele, kteří si chtějí otevřít ať už svůj vlastní byznys či se porozhlédnout po nějaké franchise? „Neměl by se dívat na to, co je ve franchise levné, ale měl by si sám udělat inventuru u sebe. Především si vybrat, co by chtěl dělat na základě vlastních předpokladů. Jestli vůbec chce podnikat, jaké jsou jeho předpoklady mentální a fyzické, zda to může zvládnout. Je to tvrdá práce, musí tvrdě makat, i když se mu nedaří, třeba i několik let,“ vyjmenovává Ivan Chrástek a dodává: „Další předpoklad je nikdy nečekat zisk, to je nejhorší motivace. Není to dobrý předpoklad pro dobré fungování byznysu. Největší firmy vznikly na neočekávání ničeho. Když mu to přináší radost, může to i přinést peníze.“
PŘEČTI ČLÁNKY

Ředitel franšízové sítě Prorozvoz Jan Kryštof si s námi povídal o perspektivě a vývoji oboru logistiky. Zeptali jsme se i na formy spolupráce.
„Meziročně nám poptávka po stěhování, vyklízení a úklidech roste o 50 %,“ říká Bc. Radek Straka (Jr.), ředitel franšízové sítě Extra Services.
„Naši franšízanti jsou obvykle v plusu od prvního dne a investice do počátečních skútrů se vrátí do 20 měsíců,“ říká Eyþór Máni, CEO společnosti Hopp.
Doručovací služby zažívají boom a jejich objem ještě několik let poroste. Právě s tím počítá franšízová síť doručovacích služeb Prorozvoz.
Nová franšíza Hopp osloví ty, kteří dovedou myslet mimo zajeté koleje, tedy přesněji ucpané silnice města. Podnikatele potěší i vstřícné vstupní náklady. Jak to s Hoppem rozjet?
Nejčtenější

Franšízy v oblasti gastronomie nejsou ničím novým. Přesto je koncept Hey Foods v mnoha ohledech od provozování tradiční restaurace dost odlišný.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Máte originální podnikatelský nápad a zdravý obchodní model. Jak z něj udělat franšízu? Na to vám odpoví Lenka Nováková, konzultantka společnosti PROFIT system franchise services.
Populární na fóru
Jak nejlépe propagovat firmu?
Dobrý den, tak mne ještě napadá, že moc fajn způsob propagace firmy je vytvoření blogu, web stránek. Určitě je dobré je mít, aby lidé věděli o vaší službě....
Únik z reality jako byznys
Chcete-li získat ziskové a oblíbené úniková místnost, není nutné zakoupit povolení. Díky tomu mohou pomoci také zkušení profesionální návrháři. Například...
Pošta s franšízou
Dobrý den,Česká pošta už provozuje 200 franšízových pošt jako Pošta Partner. Očekává, že do franšíz převede téměř všechny provozovny. V tuto chvíli...
Pošta s franšízou
Téma České pošty mě taky zaujalo. Jaké jsou podmínky pro získání franchisy České pošty. Tenhle byznys by mohl mít dobrou budoucnost.Děkuji
Pošta s franšízou
Hodně jsem četl, že Pošta bude mít franšízové pobočky. Má už nějaké?
Přeměna České pošty
No jsem zvědavá, co se stane, když franšízanta nenajdou. Je zruší a nebude nic. Lidi pak budou jezdit dávat balíky a dopisy kilometry daleko.
Jak nejlépe propagovat firmu?
Souhlasím, jde o cílovku i o typ produktu ... ideálním nástrojem, a zvlášť pro začínající firmu s omezenými prostředky, je inbound marketing - nabídnout svým...
Jak nejlépe propagovat firmu?
Řekl bych že je nejdůležitější je znát cílovou skupinu svých zákazníků. Jinak se budou nabízet vaše produkty či služby mladým uživatelům sedících dnes a...