Franšíza je životní styl
S konceptem Business for Breakfast se Pavel Mráz seznámil při studiu na vysoké škole, kdy hledal možnost jak oslovit podnikatele pro vlastní výzkum v oblasti podpory zdraví na pracovišti. Sílu této platformy poznal, když ho známý pozval na networkingový večírek do Ostravy. Protože franšíza Business for Breakfast v Olomouci již svého majitele měla, nastoupil na manažerskou pozici v moderní firmě, kde poznal hodnotu vzájemné podpory v rámci systému. Zkušenost ho přivedla na myšlenku, že by sám rád podnikal. Hodně odvahy mu však brala skutečnost, že jeho podnikatelský záměr byl velmi drahý, inovativní a rizikový.
Pavel Mráz se chtěl o podnikání dozvědět více a naučit se jej. Proto když zjistil, že je franšíza v Olomouckém kraji na prodej, neváhal a rozhodl se ji koupit. Společně s kamarádem založili firmu ZdravýPodnik, s.r.o., získali franšízovou licenci a zahájili strategický rozvoj Business for Breakfast v Olomouckém kraji. Jejich cílem přitom bylo zvýšit ekonomickou stabilitu kraje prostřednictvím spolupráce místních podnikatelů.
Přestože měl Pavel Mráz na počátku v oblasti podpory zdraví na pracovišti více zkušeností než s networkingovým byznysem, bál se ho méně, než vlastního podnikatelského projektu. Při rozjezdu tohoto typu podnikání ho překvapila zejména blízkost podnikatelské činnosti ve franšíze k životnímu stylu. „Dokud to člověk nezažije, tak vlastně ani netuší, co obnáší stát si za svým inovativním produktem, pracovat na jeho kvalitě, srozumitelnosti nebo efektivitě,“ říká Pavel Mráz s tím, že na franšízingu nejvíce oceňuje možnost obrátit se na kolegy či master-franšízanta pro radu, zkušenosti, motivaci nebo podporu. Podnikání ve franšíze tak Pavel Mráz hodnotí jako jednoznačně velmi podporující.
Potenciálním zájemcům o franšízu Pavel Mráz doporučuje uvědomit si, že nákup franšízy je jako výběrový pohovor do firmy, kdy si nejen zájemce, ale i prodávající vybírají svého nového kolegu. Kandidáti musí prezentovat připravenou vizi, která ukáže, kterým směrem chce franšízant podnikání rozvíjet. Mezi další kroky, které by měli budoucí franšízanti podle něj udělat, patří pečlivé propočítání a vyhodnocení nákladů, návštěvy jiných franšízantů a jejich provozů a kladení otázek master-franšízantovi. „Přestože kandidáti jsou součástí sítě, za výsledky ručí sami. Do startu je třeba rovněž počítat s dostatkem financí alespoň na 6 měsíců dopředu a nevynechat konzultaci se svým právníkem před samotným podpisem franšízové smlouvy, protože je třeba znát důkladně všechny podmínky spolupráce,“ radí potenciálním franšízantům Pavel Mráz.
Pavlu Mrázovi se zatím v rámci networkingového podnikání daří naplňovat plán, kterým je růst z 50 na 85 členů. Mezi další cíle patří prověření základních procesů ve všech klubech, aby systém fungoval jako dobře promazaný stroj. V druhé polovině roku se olomoucká pobočka Business for Breakfast chystá zaměřit na postupné zveřejňování jedinečných příběhů spolupráce a pomoci členů klubu, který vyvrcholí tradičním PoVánočním networkingovým večírkem. „V neposlední řadě bychom rádi nalezli manažera pro kluby v tomto regionu a s takto rozšířeným manažerským týmem chceme v následujícím roce výrazně zvýšit počet členů naší komunity v regionu,“ uzavírá budoucími plány Pavel Mráz.
PŘEČTI ČLÁNKY
Franšízový koncept networkingových setkání Business for Breakfast slouží k navazování kontaktů při neformální příležitosti snídaní. Jak se mu u nás daří?
S franšízovou sítí Business for Breakfast se Regina Vondrová setkala před sedmi lety. Co ji přimělo stát se její součástí a rozjet vlastní podnikání?
Rok 2021 osobnímu setkávání příliš nepřál. I přesto si ale podnikatelé v Business for Breakfast zprostředkovali zakázky v hodnotě 64,8 milionu Kč.
Centrála franšízové sítě Business for Breakfast založila první online podnikatelský klub. Jak z toho mohou těžit franšízanti?
Vládní nařízení omezují fungování konceptu Business for Breakfast již přes rok. Nyní vzniká první online networkingový klub. V budoucnu se zapojí i franšízanti.
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Franšíza Trdlokafe s oblíbenou kombinací trdelníku a výběrové kávy roste v mezinárodním měřítku i v rámci České republiky. Koncept přilákal i investory z Venture Clubu.
Franšízová síť s čerstvým ovocem v pravé belgické čokoládě Choco Boss nabízí zajímavý nápad na podnikání s příznivými vstupními investicemi.